Hout laten slapen

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Gisteren bij mede forumlid berkenhout opgehaald .
Maar wat is de beste manier om slaap in hout te krijgen , we wonen in een flat en hebben dus geen tuin !
Misschien een grote kuip half met zand vullen , het hout er in leggen en dan regelmatig water er in doen ?
Mijn familie houd niet van rommel in hun tuin , vandaar .

Groeten Willem
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Af en toe op marktplaats kijken of je esdoorn/berk/els openhaardhout kan kopen wat al een paar jaar ligt?
Volgens mij kun je hout ook gewoon in een vuilniszak doen en deze afsluiten, er zit genoeg vocht in het hout en schimmels hebben geen licht nodig.
 
A

Athanor

Guest
In dit topic heb toegang tot een artikel geplaatst waar een richtlijn wordt gegeven om slaap in hout te brengen.

Fons
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat weet je niet vantevoren. Ik heb beuken gehad dat na een jaar een prachtige tekening had, en berken waarbij na een jaar niets gebeurd was en waarbij na twee jaar het hout egaal was maar wel zacht geworden. Doe het Zen, het gaat om het proces, niet om het resultaat....
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
146
Enkhuizen
Belangrijk is dat je vers gekapt nat hout hebt. Je kunt dat in een bos neerleggen waar al boomresten geïnfecteerd zijn. Ook kun je de schimmels (paddenstoelen) verzamelen, fijn maken, vermengen met water en zaagsel (=voedingsbodem) of mout en dit op de kopse kanten van je stam(metje) smeren. Als je dit een maand of 2 vochtig houdt groeit de schimmel naar binnen en begint het hout op te vreten. Je kunt na 2-3 maanden al een resultaat verwachten, maar dat is afhankelijk van de grote van de stam.
Hier een aantal schimmels waarvan bekend is dat ze slaap veroorzaken:

- elfenbankje (Trametes versicolor),
- echte tonderzwam (Fomes formentarius)
- honingzwam (Armillaria spec.)
- dennenvoetzwam (Phaeolus schweinitzii)
- berkenzwam (Piptoporus betulinus)
- paarse dennenzwam (Trichaptum abietinum)
- kopergroene bekerzwam (Chlorociboria spec.)
- dodemansvingers (Xylaria polymorpha)
- paarse korstzwam (Chondrostereum purpureum)

Google maar eens op deze namen, dan vind je er wel plaatjes bij en kun je ze herkennen in de natuur.
 
A

Athanor

Guest
Zo doe ik het ook, leg dan een beukenstammetje achter in de tuin onder de heg en na 1 tot anderhalf jaar zit er wel slaap in, de ene keer verrassender dan de andere. Pas bij het zagen wordt e.e.a. zichtbaar.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier is informatie van “Doctor Spalt” a Canadian girl, now married with kids and working and living in Oregon IIRC.

Dit is veel meer ingewikkeld dan dat Ik het zou doen, maar ze hebben wel beter resultaten, of beter gezegd, gegarandeerde resultaten.

Dit is natuurlijk allemaal met spul van hier gedaan en je zult dat wel met spul van bij jullie moeten doen, spalting/slaap kan onder optimale condieties plaats vinden in 6 weken.

normaal gesproken in als het lekker warm en vochtig light duurt dit een paar maanden maar als het vriest of als het droog is ligt light alles stil.


http://www.northernspalting.com/workshops-and-materials/diy-spalting-pamphlets/

Hier is de hele zaak als je meer wil weten

http://www.northernspalting.com/
 
Laatst bewerkt:

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.019
360
Alphen aan den Rijn
Toch een plekje gevonden in de tuin om het hout een tijdje met rust te laten .
Dus dat is ook opgelost . Volgende week beginnen met draaien van ander stuk berken .

Willem
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.