lamello verbinding voor buiten/ja of nee?

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
dat je D4 ook als witte houtlijm hebt dat wist ik niet, ook nooit gezien maar ok, goed te weten.
Wat de bruislijm betreft; ik meen nog niet zo lang geleden hier op het forum gelezen te hebben dat iemand bruislijm had gebruikt bij een meubel en die zei dat ie volgende keer gewone houtlijm ging gebruiken want dat was niet goed bevallen.
Als je gaat inklemmen dan moet die lijm toch ergens naartoe op het moment dat de lijm gaat werken?
.
Ik heb ooit iets in deze aard geschreven. PU is gewoon rotzooi om mee te werken. Je kan natte lijm enkel met aceton verwijderen. Bovendien is de lijmverbinding naar mijn gevoel minder sterk dan met witte PVAC lijm.
Dat Bison ook een D4 witte houtlijm had wist ik niet. Is uiteraard ook niet verkrijgbaar in de lokale DHZ of vakhandel!
 

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
.
Ik heb ooit iets in deze aard geschreven. PU is gewoon rotzooi om mee te werken. Je kan natte lijm enkel met aceton verwijderen. Bovendien is de lijmverbinding naar mijn gevoel minder sterk dan met witte PVAC lijm.
Dat Bison ook een D4 witte houtlijm had wist ik niet. Is uiteraard ook niet verkrijgbaar in de lokale DHZ of vakhandel!

De D4 lijm is gewoon te koop in de vakhandel of via internet.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
De D4 van Bison is alleen verkrijgbaar in de "professional" serie met blauw etiket, maar is via verschillende webwinkels inderdaad gewoon verkrijgbaar. Ik gebruik het voor alles waarvan ik denk dat het wel eens vochtig zou kunnen worden, werkt erg prettig en droogt mooi transparant op. Groot voordeel vind ik dat overtollige droge lijm zich makkelijk laat wegschuren.

Wel ALTIJD voor gebruik even de pot goed doorroeren!!

Succes!!

Groet, Rob.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Als je dat stug lijkt met D3 lijm dan is dat je eigen verkeerde opvatting, D3 houtlijm is niet geschikt voor buiten gebruik alleen voor vochtige ruimtes, denk aan badkamer. D4 is geschikt voor buiten gebruik.

Maar goed gebruik lekker D3 zou ik zeggen en dan zie je wel vanzelf waar het fout gaat als je er geen geloof aan hecht.
da's wel een heel makkelijk antwoord en niet echt onderbouwd.
Het lijkt mij namelijk jouw verkeerde opvatting dat een lamello die ingepakt zit in uitgeharde lijm midden in een tafel met goede bescherming en dus een laag van pakweg al gauw 1 1/2 a 2 cm hout boven en onder zich heeft dat die aangetast wordt en wegrot door vocht.
Het gaat om een eiken tafel en beuken lamello's in dit geval dus als de beuken lamello's dan wegrotten volgens jou dan denk ik dat de eiken tafel ook ongeveer uit elkaar valt.
Want lamello's die wegrotten en de eiken tafel die overeind blijft vind ik erg ongeloofwaardig.
Het lijkt mij als een tafelblad van pakweg een cm of 3 a 4 buiten staat goed verlijmd, dus geen kieren en goed behandeld met een goede lak dat het vocht wat bij de lamello komt te verwaarlozen is.
Zeker als die ook nog 'ns omhuld is met uitgeharde lijm.
Als dat wel zo is dan zou de tafel volledig doorweekt moeten zijn voor langere tijd.
Dat gebeurt alleen als een tafel onder water staat lijkt me.
Geen enkele tafel is een lang leven beschoren als die volledig door en door nat zou zijn behalve een tafel die gemaakt wordt van hout wat geschikt is om continue onder water te staan zoals hout voor beschoeingen.
In dit geval gaat het om eiken en dat heeft bescherming nodig.
Dat D4 ook als gewone witte houtlijm te koop is wist ik niet zoals ik al vermeld had, ik kon het alleen als bruislijm.
Natuurlijk is een D4 als witte houtlijm wel te preferen in zo'n geval.
Er is trouwens hier op het forum een keer een test gehouden met verschillende lijmsoorten en alleen met warm water gaf D3 problemen, met koud water waar we in de natuur toch te maken hebben viel het wel mee.
In die test werd trouwens het verlijmde oppervlak direkt blootgesteld en da's wel anders dan bij een goed verlijmde en beschermde tafel.
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
da's wel een heel makkelijk antwoord en niet echt onderbouwd.
Het lijkt mij namelijk jouw verkeerde opvatting dat een lamello die ingepakt zit in uitgeharde lijm midden in een tafel met goede bescherming en dus een laag van pakweg al gauw 1 1/2 a 2 cm hout boven en onder zich heeft dat die aangetast wordt en wegrot door vocht.
Het gaat om een eiken tafel en beuken lamello's in dit geval dus als de beuken lamello's dan wegrotten volgens jou dan denk ik dat de eiken tafel ook ongeveer uit elkaar valt.
Want lamello's die wegrotten en de eiken tafel die overeind blijft vind ik erg ongeloofwaardig.
Het lijkt mij als een tafelblad van pakweg een cm of 3 a 4 buiten staat goed verlijmd, dus geen kieren en goed behandeld met een goede lak dat het vocht wat bij de lamello komt te verwaarlozen is.
Zeker als die ook nog 'ns omhuld is met uitgeharde lijm.
Als dat wel zo is dan zou de tafel volledig doorweekt moeten zijn voor langere tijd.
Dat gebeurt alleen als een tafel onder water staat lijkt me.
Geen enkele tafel is een lang leven beschoren als die volledig door en door nat zou zijn behalve een tafel die gemaakt wordt van hout wat geschikt is om continue onder water te staan zoals hout voor beschoeingen.
In dit geval gaat het om eiken en dat heeft bescherming nodig.
Dat D4 ook als gewone witte houtlijm te koop is wist ik niet zoals ik al vermeld had, ik kon het alleen als bruislijm.
Natuurlijk is een D4 als witte houtlijm wel te preferen in zo'n geval.
Er is trouwens hier op het forum een keer een test gehouden met verschillende lijmsoorten en alleen met warm water gaf D3 problemen, met koud water waar we in de natuur toch te maken hebben viel het wel mee.
In die test werd trouwens het verlijmde oppervlak direkt blootgesteld en da's wel anders dan bij een goed verlijmde en beschermde tafel.

Ten eerste lezen waar er reactie is gekomen op welk bericht is erg handig.

Onderbouwen hoef ik het niet want het is gewoon zo, als jij polemiek wil zaaien dan zaai je maar lekker door..

TS heeft het over, een lamello verbinding buiten ja of neen. WTF weet ik welk hout ie gebruikt of gaat gebruiken toen ik reageerde, jij hebt het over houtbescherming? Niets over gelezen. Beuk en buiten is niet van toepassing en zoek het woord Capillariteit maar eens op zal je goed doen.

Bij de les blijven jongen en alles netjes lezen hé :cool:
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik vind de vragen en overdenkingen van willem1958 eerlijk gezegd niet zo vreemd. En dat je op een forum je mening onderbouwt lijkt mij ook prettig want daar kunnen we van leren toch?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
193
41
Ik denk dat beuken lamellos in een tafelblad lang goed kunnen blijven als het geheel heel goed (passende verbinding en D4 lijm) verlijmd is. Toch is het niet gebruikelijk en ik zou eerder gaan voor kunstof lamello's of een veer/lamellos/deuvels van de houtsoort waar je mee werkt. En inderdaad D4 lijm gebruiken.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ten eerste lezen waar er reactie is gekomen op welk bericht is erg handig.

Onderbouwen hoef ik het niet want het is gewoon zo, als jij polemiek wil zaaien dan zaai je maar lekker door..

TS heeft het over, een lamello verbinding buiten ja of neen. WTF weet ik welk hout ie gebruikt of gaat gebruiken toen ik reageerde, jij hebt het over houtbescherming? Niets over gelezen. Beuk en buiten is niet van toepassing en zoek het woord Capillariteit maar eens op zal je goed doen.

Bij de les blijven jongen en alles netjes lezen hé :cool:

Die jongen z'n vraag was of hij lamello's kon gebruiken in een meubel voor buiten.
Verschillende mensen en ook ik zien dat als geen probleem terwijl jij heel stug zegt dat dit niet kan gewoon omdat dit zo is.
Doordat je dit zo heel zeker beweert wordt de vraagsteller op het verkeerde been gezet terwijl je dit niet verder kan uitleggen.
Terwijl ik van mijn kant dit wel probeer te doen.
Dat een lamello niet in de buitenlucht bewaard moet worden omdat hij door vocht opzwelt en dan niet meer goed te verwerken is dat klopt maar als je een lamello insmeert met lijm denk je dan dat hij niet opzwelt?
Daar is nou juist de werking van een lamello op gebaseerd; je smeert 'm in met lijm, hij zet uit en daardoor krijg je een stevige verbinding.
Over het lezen gesproken; reageer dan op m'n post van de lamello ipv door te gaan over de lijm terwijl ik al had gepost dat ik niet D4 als witte houtlijm kende maar alleen als bruislijm en dat dit goed was om te weten.
Dus netjes lezen hé.
De vraagsteller zegt ook niets over bescherming maar als je hout zonder bescherming buiten zet dan gaat dit niet goed lijkt me.
Maar goed; laten we met deze discussie verder stoppen want dit heeft geen zin.
Ik hoop alleen dat je volgende keer je mening wat meer onderbouwt ipv te zeggen dat dit zo is omdat dit zo is.
En ik hoop voor die jongen dat hij de goede keus maakt wat lamello's betreft.
 
Laatst bewerkt:

svenskapelsin

Actieve deelnemer
14 mrt 2015
524
32
Zweden-Delft
Als je dat stug lijkt met D3 lijm dan is dat je eigen verkeerde opvatting, D3 houtlijm is niet geschikt voor buiten gebruik alleen voor vochtige ruimtes, denk aan badkamer. D4 is geschikt voor buiten gebruik.

Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar heb je hier bronnen voor? Ik ging er tot op heden vanuit dat D3 lijm wel geschikt was voor buitengebruik, het staat namelijk wel op de verpakking: "waterbestendig, voor binnen- en buitengebruik".
 

justarby

Actieve deelnemer
2 nov 2015
33
0
Bedankt voor alle reacties! Wat fijn dat jullie de moeite hebben genomen om te reageren op mijn vraag, probleem is opgelost. Mocht ik jullie van dienst kunnen zijn, you know how to contact me. Groetjes JustArby
 
Laatst bewerkt:

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Verschillende mensen en ook ik zien dat als geen probleem terwijl jij heel stug zegt dat dit niet kan gewoon omdat dit zo is.
Ik wist niet zoals ik eerder vermelde, welke houtkeuze.
Doordat je dit zo heel zeker beweert wordt de vraagsteller op het verkeerde been gezet terwijl je dit niet verder kan uitleggen.
Terwijl ik van mijn kant dit wel probeer te doen.
Ik tracht dit ook te doen, mijn excuses als dit anders overkwam.
Dat een lamello niet in de buitenlucht bewaard moet worden omdat hij door vocht opzwelt en dan niet meer goed te verwerken is dat klopt maar als je een lamello insmeert met lijm denk je dan dat hij niet opzwelt?
Daar is nou juist de werking van een lamello op gebaseerd; je smeert 'm in met lijm, hij zet uit en daardoor krijg je een stevige verbinding.
Right!
Over het lezen gesproken; reageer dan op m'n post van de lamello ipv door te gaan over de lijm terwijl ik al had gepost dat ik niet D4 als witte houtlijm kende maar alleen als bruislijm en dat dit goed was om te weten.
Dus netjes lezen hé.
Ja hé ;)
De vraagsteller zegt ook niets over bescherming maar als je hout zonder bescherming buiten zet dan gaat dit niet goed lijkt me.
Teak, Padoek en meerdere soorten hebben geen bescherming nodig dus daarmee mijn mening.
Maar goed; laten we met deze discussie verder stoppen want dit heeft geen zin.
Ik hoop alleen dat je volgende keer je mening wat meer onderbouwt ipv te zeggen dat dit zo is omdat dit zo is.
Ik zal trachten dat te doen ;) En deze discussie is idd redelijk off topic aan het raken.
En ik hoop voor die jongen dat hij de goede keus maakt wat lamello's betreft.
Ik leef mee in je hoop :) succes Justarby
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.