lamello verbinding voor buiten/ja of nee?

justarby

Actieve deelnemer
2 nov 2015
33
0
Goedemiddag
Mijn vraag is:Kan ik
lamello verbinding gebruiken voor buiten meubels?
Dank u wel,JustArby


 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Je hoeft niet te schreeuwen hoor.

Standaard zijn de koekjes van beukenhout. Dit is niet geschikt voor buiten.
Als je koekjes vind of maakt van een andere houtsoort, is het geen probleem.
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
voor het domino systeem zijn die er wel (de SIPO D deuvels), lamello heeft een zeer uitgebreid systeem en aanbod. Dus ze zijn er vast, maar kijk anders even op www.lamello.been check de catalogus

Het type K20 of de C20/C10 zijn van kunstof, dus die kunnen sowieso buiten worden gebruikt
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Bij een verbouwing/uitbreiding van ons huis een paar jaar geleden moest ik een deel van de dakgoot (van multiplex) slopen. Bij dekoppeling van diverse lengtes vond ik ook houten lamellos terug die daar sinds 1987 gezeten hebben. Er was niets mee aan de hand en hadden zo te zien nog wel 25 jaar kunnen blijven zitten......
 

Ener

Nieuw lid
25 aug 2015
13
0
Ze zitten toch in het hout verlijmt? Dus als het goed is kan daar toch geen vocht bij?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Ze zitten toch in het hout verlijmt? Dus als het goed is kan daar toch geen vocht bij?

Door capilariteit kan er vocht komen bij de lamello zeker bij tuinmeubels en zodanig is het koekje geen lang leven beschoren dus ik zou werk maken om er te maken in hardhout.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Door capilariteit kan er vocht komen bij de lamello zeker bij tuinmeubels en zodanig is het koekje geen lang leven beschoren dus ik zou werk maken om er te maken in hardhout.

Of de K20's kopen van plastic. Die gebruik ik buiten icm. bruislijm en het werkt perfect :)
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het lijkt mij dat als een tafel verlijmd is en de lamello's volledig in de lijm zitten dat je dan geen last zal hebben want de lamello's zijn al uitgezet en bedekt door de lijm.
Wel D3 lijm gebruiken voor buiten.
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het lijkt mij dat als een tafel verlijmd is en de lamello's volledig in de lijm zitten dat je dan geen last zal hebben want de lamello's zijn al uitgezet en bedekt door de lijm.
Wel D3 lijm gebruiken voor buiten.

Neen verkeerd, de lamello zal rotten, zwellen enz. , en neen D3 lijm is niet geschikt voor buitenmeubelen D4 wel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Neen verkeerd, de lamello zal rotten, zwellen enz. , en neen D3 lijm is niet geschikt voor buitenmeubelen D4 wel.

Het lijkt mij nogal stug dat als iets volledig in een omhulsel van waterbestendige uitgeharde lijm ingepakt zit dat er dan nog water bij kan komen, leg maar 'ns uit hoe dat dan in z'n werk gaat?
 
Laatst bewerkt:

justarby

Actieve deelnemer
2 nov 2015
33
0
http://www.bison.nl/nl-nl/advies/lijm-en-kitadviseur/

[h=1]ONS ADVIES: KONSTRUKTIE TIX[/h]
asset_9236_4.gif.270x330_q95_autocrop.png


[h=5]Hoogwaardige tixotrope, transparante 1-component polyurethaan houtlijm voor binnen en buiten. Watervast en vullend. Hecht ook op metaal, beton en kunststof. Voldoet aan eisen EN 204 D4.[/h]
  • (Zee)watervast volgens EN 204 D4
  • Tixotroop / in gelvorm
  • Vullend vermogen
  • Transparant
  • Binnen en buiten toepasbaar
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik weet niet beter dan dat een d4 een bruislijm is en beter niet te gebruiken voor het verlijmen van planken om tafels of kasten van te maken.
Want als die lijm gaat bruisen hoe verlijm je dan nog je planken netjes tegen elkaar?
Volgens mij is het meer een konstruktielijm geschikt voor verbindingen van bijv kozijnen en dergelijke om te zorgen dat de schroeven goed vast in het hout zitten.
Althans; daar heb ik ooit een bruislijm voor gebruikt.
 
Laatst bewerkt:

martie

Actieve deelnemer
28 nov 2010
88
18
Groenlo
D4 lijm bestaat ook in de vorm van witte houtlijm; bijvoorbeeld de Bison Houtlijm Watervast 1-Component D4.
Er zijn ook D3 lijmen waaraan je een verharder kunt toevoegen waardoor het watervast wordt en daarmee een D4 lijm.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Mooie discussie.
Maareh, voor de duidelijkheid (copy/paste van een lijmverkopende website):
De Europese norm NBN EN 204 kent de volgende gradaties:

D1: voor gebruik in droge en gematigde binnenklimaten (beperkt vochtigheid)
D2: voor gebruik in een soms vochtig binnenklimaat, zoals binnendeuren, trappen en meubels
D3: voor gebruik in een vochtig binnenklimaat of een buitenklimaat onder dak: onder andere afdaken, maar ook keukens, badkamers, daken en wanden
D4: voor het gebruik in contact met water binnen of voor buitenklimaat, met grondcontact of rechtstreeks blootgesteld aan weersomstandigheden

En wat betreft met bruislijm planken verlijmen.... Je moet de planken wel tegen elkaar klemmen met lijmklemmen hé ;) .
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
dat je D4 ook als witte houtlijm hebt dat wist ik niet, ook nooit gezien maar ok, goed te weten.
Wat de bruislijm betreft; ik meen nog niet zo lang geleden hier op het forum gelezen te hebben dat iemand bruislijm had gebruikt bij een meubel en die zei dat ie volgende keer gewone houtlijm ging gebruiken want dat was niet goed bevallen.
Als je gaat inklemmen dan moet die lijm toch ergens naartoe op het moment dat de lijm gaat werken?
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Het lijkt mij nogal stug dat als iets volledig in een omhulsel van waterbestendige uitgeharde lijm ingepakt zit dat er dan nog water bij kan komen, leg maar 'ns uit hoe dat dan in z'n werk gaat?

Als je dat stug lijkt met D3 lijm dan is dat je eigen verkeerde opvatting, D3 houtlijm is niet geschikt voor buiten gebruik alleen voor vochtige ruimtes, denk aan badkamer. D4 is geschikt voor buiten gebruik.

Maar goed gebruik lekker D3 zou ik zeggen en dan zie je wel vanzelf waar het fout gaat als je er geen geloof aan hecht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.