Advies gevraagd: eiken tafel met kader in verstek

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Hallo houtvrienden,

Ik zou graag advies willen krijgen over het volgende: ik wil een tafelblad maken van eiken vloerplanken. Omdat deze slechts 190cm zijn en het blak ca. 220 moet worden wil ik er een kader omheen maken van eiken balken van 6cm dik. Zodat gelijk het blad dikker lijkt. Nu zou ik het liefst het kader in verstek willen maken, omdat ik dit mooier vind als een normaal rekeind. Alleen twijfel ik over het opvangen van de werking van het tafelblad t.o.v. van het kader. Het hout is overigens goed droog (tussen de 6 en 10%) dus dat zit wel goed.

Hoe kan het beste het kader aan de rest bevestigen? Over normale rekeinden (breadboard) heb ik me al aardig ingelezen, alleen in combinatie met 45 graden hoek kan ik niet zo veel vinden.

Graag jullie adviezen, alvast bedankt voor het meedenken.

ScreenHunter_006.jpg
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_004.JPG
    ScreenHunter_004.JPG
    15,8 KB · Weergaven: 673

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
De groef in de kopse einden ruim houden. Binnenblad niet verlijmen aan kader (klampen gebruiken?). Misschien het binnenblad een licht facet geven omdat kieren aan de einden onvermijdelijk zijn.

In principe gebeurt er met dit ontwerp hetzelfde als bij een tafel met een blad op een frame, qua werking. Je kunt dus de uitvoeringsdetails hiervoor gebruiken.
 

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
602
57
Provincie Zeeland
Welke groef bedoel je? De 45 graden groef?

Bedoel je kieren in de langse zijde?

Je onderste opmerking snap ik ook niet helemaal, want een tafelblad ligt toch OP een frame en dit als het ware TUSSEN het frame (kader)?

In woonwinkels zie je ook vaak het ontwerp wat ik wil, ik heb geen idee hoe zij het doen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Ik nam aan dat je met messing en groef werkt als overgang tussen het binnendeel en het kader. Omdat hout in de lengte meer werkt dan overdwars, zou je de groef in het kader op de korte kanten wat dieper moeten maken (dus de binnenkant van het kader, waar de lijnen opstoten in je tekening), zodat het hout ruimte heeft.

Mijn vergelijking sloeg op de manier waarop een tafelblad op een frame bevestigd wordt (dus met klampjes en dergelijke, om beweging mogelijk te maken) — omdat jij het frame bij wijze van spreken naar buiten toe omvouwt, zodat het in één vlak met het blad ligt, zou je kunnen denken aan dergelijke manieren van bevestigen.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik nam aan dat je met messing en groef werkt als overgang tussen het binnendeel en het kader. Omdat hout in de lengte meer werkt dan overdwars, zou je de groef in het kader op de korte kanten wat dieper moeten maken (dus de binnenkant van het kader, waar de lijnen opstoten in je tekening), zodat het hout ruimte heeft.

Mijn vergelijking sloeg op de manier waarop een tafelblad op een frame bevestigd wordt (dus met klampjes en dergelijke, om beweging mogelijk te maken) — omdat jij het frame bij wijze van spreken naar buiten toe omvouwt, zodat het in één vlak met het blad ligt, zou je kunnen denken aan dergelijke manieren van bevestigen.

Ik neem aan dat je het tegenovergestelde bedoelt; hout werkt in de breedte en in de lengte (vrijwel) niet dus een kier tussen het kader en de zijkant van het blad is niet te voorkomen.
Nou werkt eiken niet heel hard maar ruimte in de groef van het kader aan de lengtekant moet je wel hebben zodat de tafel kan werken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Iemand een idee hoe dat zit met een gelamelleerde plaat van 8mm eiken, tussenlaag van 24mm vuren of grenen en dan weer 8mm eiken? Gaat dat nog werken? Zover ik kan zien staat het grenen/vuren dwars op het eiken. De kopse kant is niet afgewerkt maar de lange kant wel met een 20mm dikke eiken lat.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Bij mijn ouders staat een tafel van eiken vloerdelen. Die heeft mijn vader (Ambachtschool timmerman, en scheepstimmerman, 40 jaar ervaring) ca. 20 jaar geleden zelf gemaakt.
Ook met een verstekkader er omheen.
De tafelblad heeft 18 jaar nagenoeg geen krimp gegeven!!
Tot ze ca. twee a drie jaar geleden betere ventilatie in huis kregen (huurhuis).
Nu barst hij uit elkaar!
 

tuoh

Oud hout
Het ontwerp van het massieve blad is HEEL gevoelig voor een wisselende rv waarde van het hout. Het hout iets te vochtig en eens binnenshuis gaan de verstekken open trekken, en de vulling gaat krimpen tussen de buitenkader.
Best geen volledig massieve planken gebruiken tussen het kader maar een multiplexplaat waar onder en boven dunne (6 à 8mm) geschaafde delen gelijmd worden. De multiplexplaat word met tand en groef verbonden aan de kader en hier eveneens gelijmd. Zeer belangrijk evenwel de juiste rv waarde voor de kader, anders word je geconfronteerd met openkruipende verstekken.

En ja, waar dat idee-fixe vandaan komt dat hout meer werkt in de lengte mag Joost weten maar het klopt van geen kanten. Hout werkt voornamelijk in de breedte en praktisch niet in de lengte. Lengtekrimp bij een stuk Eik van 4m lengte is iets van 0,5mm! Daar moet je dus niet van wakker liggen.
 
Laatst bewerkt:

bhengeveld

Actieve deelnemer
2 dec 2014
357
9
tuoh, heb je er al eens over gedacht om al je reactie op het forum te verzamelen en in boekvorm, te redigeren en uit te gaan geven? :D
 

Robert B

Nieuw lid
5 mrt 2015
18
0
Noord-Holland
Beste Tuoh,

Ik wil binnenkort een zelfde soort tafel gaan maken als omschreven in deze thread. Ik denk ook na over het tegengaan van de werking van het hout. Je multiplex plaat oplossing lijkt me een hele mooie.

Wat bedoel je exact met geschaafde delen voor op en onder het multiplex? Ik neem aan kleinere delen hout, een stuk dunner, tussen de kaders. Maar die gaan toch ook werken? Of bedoel je dat je die dwars op elkaar wilt leggen?

Andere vraag: hoe lang is lijm eigenlijk een goede verbinding?

En als we toch bezig zijn: welke andere houtsoorten zijn goed geschikt voor een tafelblad? (Niet snel butsen, niet snel kromtrekken of barsten, mooi uiterlijk...)
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik ben net klaar met het bouwen van de tafel met gelamineerd blad waarbij een rand in verstek eromheen heb gezet, de tijd zal moeten leren of dit heel blijft...
20151109_174846.jpg
De plaat is opgebouwd uit 8mm eiken 24mm vuren (denk ik) en dan weer 8mm eiken, de rand is ongeveer 80mm dik en 60mm breed.

Het uiteindelijke resultaat:
IMG_2961.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Erg mooi, maar zijn de randen praktisch?
Welke randen bedoel je dan?
Op de kopse kant moest er in elk geval iet tegenaan want wat je zie in de eerste foto is wat je koopt. Kopse kant is niet afgewerkt de zijkant wel alleen zie je daar de 3 lagen ook en als ik dan aan de kopse kant er iets tegenaan moet zetten, ga ik daarmee door langs de zijkanten en ik ind het dan wel zo mooi om dat in verstek te doen.
 

Myth

Nieuw lid
12 jan 2017
4
0
Hi Fantic,
Super mooie tafel. Het lijkt erop dat je bij de constructie geen rekening hebt gehouden met het uitzetten en krimpen van het hout. Het is alweer een jaar ofzo geleden dus vroeg me af of je nog last gehad hebt van het bewegen van het hout?
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Omdat het een gelamelleerde (sandwich) plaat is waarbij het tussenhout in de andere richting ligt, heb je hiermee nagenoeg geen uitzetting/krimp, ik had daarnaast de plaat al wel eerst 2 maanden in huis staan voor ik de rand eromheen heb gemaakt, in de rand zelf merk ik wel wat verschillen in opgedroogde breedte (voelt niet meer helemaal vlak aan). Omdat ik die rand uit 3 lagen heb samengesteld van eiken, wat eigenlijk bedoelt was als tuinhout.
De hoeken zijn allemaal zonder enige schade nog steeds dicht en ik zie nergens naden door krimp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.