Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 10 van de 10

Vuistregel ruimte tussen 2 deuren

Beste medeforummers.

Ik ben een amateur en maak zo af en toe wat voor ons eigen huis. Waar ik vaak mee de mist in ga is dat ik bij een kast te weinig speling tussen 2 MDF deuren over heb. De deur sluit dan niet netjes.
    Ik zaag blijkbaar de panelen te groot.
    Zijn er misschien vuistregels die ik kan toepassen zodat ik niet iedere keer achteraf een deur moet aanpassen.

Alvast mijn dank voor jullie reacties.

Mij werd de stelregel: "deur 5mm smaller dan corpus" aangeraden. (bij volledig opliggende deuren)

Ik heb zopas deuren gemaakt van melamine, afgekant met 2mm ABS/PVC: Corpussen zijn 650mm breed, dus heb mijn deurpanelen op 641mm gezaagd: 650mm - 5mm speling - 2x 2mm voor kantenband.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Heeft denk ik ook te maken met hoe nauwkeurig je werkt en de speling van je scharnieren. Zoals dat filmpje laatst van dat ladekastje waar bij het sluiten van het ene laatje het andere open gaat.

Wat voor formaat kast/deuren hebben we het over?
    Laatst gewijzigd door Bijtel; 02-11-15 om 10:03.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    En wat voor scharnieren heb je gebruikt?

Een kast die ik vorig jaar gemaakt heb was 1500 mm breed en had 3 deuren van 490 mm. Alles was opdek en de scharnieren waren keukenkastscharnieren.
    Ik kreeg het niet voor elkaar om de deuren er netjes in te hangen. De deuren bleken niet zuiver 100% haaks gezaagd en ook net te breed bemeten. Dat eerste heb ik nu onder de knie maar over de afmetingen heb ik dus de vraag gesteld. Het moet zo strak als mogelijk en zo smal als toelaatbaar.
    Laatst gewijzigd door blazoen; 02-11-15 om 18:46.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    In mijn keuken zijn de 'kieren' een zaagsnee breed (dus 2 mm en een beetje), kast in de hal en kast in de slaapkamer: bijna 4 mm (hoge deuren, ca 220 cm).

Mijn vader hing 'gewone' deuren altijd af met behulp van wat guldens om de afstanden rondom te bepalen. Dat soort maten dus...

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Heb je nastelbare scharnieren gebruikt?

Bij deuren moet je soms de zijkanten arm schaven voor een goede passing.

Deuren van 18 mm hoeven niet arms geschaafd te worden, wel het kantje breken. De minimale voeg is oa terug te vinden in de documentatie van de gebruikte scharnieren. Ik maak zelf de deuren het pootje van een duimstok kleiner, dus 4,5 mm.
    Op een naad van 2 mm valt 1 mm afwijking erg op, is de naad wat groter dan minder.
    sometimes you just need a bigger hammer

Mij werd geleerd in de les van voegen tussen 2 deuren en op het uiteinde 2 mm te nemen. Indien deuren in mdf worden gemaakt en deze achteraf nog geschilderd worden is het misschien niet onwijs om iets grotere voegen te nemen. eerder 3 mm.

grt,

Ik hou altijd 3 mm aan .
    En kom ik altijd mee weg.
    Bij keukens en dressoirs en badmeubels
    Kleiner moet je niet doen.
    Dan kom je een keer in de problemen
    festool and hettich fan

Forum Rechten