kogel/bal uit olijfessen

DennisvanBaast

Nieuw lid
7 sep 2015
8
0
Hoi

Ik zit er aan te denken om binnenkort een draaibank te kopen.
Nu is mijn vraag wat is een goed merk en waar moet ik op letten?
Ik ben boomtechnisch adviseur en boomverzorger van beroep en kom hier en daar wel eens leuke stukjes hout tegen wat zonde os om weg te gooien hier kan ik dan mooi iets van proberen te maken.

Groeten Dennis
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Hoi

Ik zit er aan te denken om binnenkort een draaibank te kopen.
Nu is mijn vraag wat is een goed merk en waar moet ik op letten?
Ik ben boomtechnisch adviseur en boomverzorger van beroep en kom hier en daar wel eens leuke stukjes hout tegen wat zonde os om weg te gooien hier kan ik dan mooi iets van proberen te maken.

Groeten Dennis

Er zijn meerdere goede draaibanken Dennis.
De vraag is wat wil je gaan draaien: lang, dik, dun, klein, en hoe ziet het budget eruit?
Wel is het zoals bijna altijd, goedkoop is meestal duurkoop.
Dus eerst goed overwegen wat je wil, en eventueel eens bij wat draaiers gaan kijken naar de verschillende mogelijkheden.
Veel wijsheid met de zoektocht en zeker niet overhaasten.

Vr Gr Rien.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Er zijn meerdere goede merken. Een en ander hangt af van wat je wil draaien, groot of klein, groot en klein, spindelwerk of schalen. Wil je een nieuwe bank of een 2ehandse?
Wat is je budget? Met alleen een draaibank ben je er nog niet. Je hebt beitels nodig, een chuck, enz.
Je kunt het beste een goede houtdraaier bij je in de buurt zoeken en/of lid worden van een vereniging; je wordt met alle plezier geholpen door medeleden.
Geef eens aan waar je woont dan meldt zich misschien iemand die je wil helpen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Goede adviezen. Ik wil nog toevoegen dat je op een grote zware bank prima klein werk kan draaien andersom niet. Dus te groot koop je bijna niet.
 
Prachtige bal gedraaid uit olijfessen. Cilinder gedraaid, afgestoken, kwartslag gedraaid en aan de hand van de schaduw de bal rond gemaakt. Geschuurd tot korrel 600, geolied met verbeterde houtolie en nabehandeld met SIA vlies. Superglad! Tot slot slot werd de finishing touch gedaan door Beau... enorm trots op haar!


Bekijk bijlage 37562

Vandaag vroeg mijn vrouw, heb je nog nieuw gereedschap nodig voor het houtdraaien.
Ja zeker, zei ik,
Ik wil graag een hond(je).
 

DennisvanBaast

Nieuw lid
7 sep 2015
8
0
Ik heb nog niet echt een budget vastgesteld.
Kwaliteit mag geld kosten.
Rien 1 ik zag dat je uit oostelbeers komt, ik woon in moergestel is het misschien mogelijk dat ik bij je langskom voor wat advies en inspiratie.
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Ik heb nog niet echt een budget vastgesteld.
Kwaliteit mag geld kosten.
Rien 1 ik zag dat je uit oostelbeers komt, ik woon in moergestel is het misschien mogelijk dat ik bij je langskom voor wat advies en inspiratie.

Je bent van harte welkom Dennis.
Moergestel is inderdaad maar een stukje, ik stuur je wel een p.b. om iets af te spreken.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Waar zie je dat nog. Wat een trouw meelevend beest die hond. Om geld uit te sparen voor de nieuw opgebouwde zaak gaat ook hij al geheel vrijwillig op een houtje bijten. Zo'n hond is "ghoudt" waard!
vr.gr. Jan Pranger.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hhaha leuk toch zo een hond die de baas wil helpen
blijkbaar heeft mijn hulpje ook aanleg om een voleerde texturingshond te worden

Gelukig was het in mijn geval wen voorgedraaid schaaltje en niet al een mooi afgewerkt werkstuk
ik kon het alleen maar super schatig vinden
mvg tom
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 82

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.