Groeffrees

Tino van Rijswijk

Nieuw lid
9 nov 2014
17
1
Ik wil een groeffrees kopen van 18 mm voor materiaal (berken multiplex) van 18mm, nu vraag ik me af of dat gaat werken ik zie namelijk ook een groeffrees van 19 mm te koop staan. Welke moet ik gebruiken?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Is het voor de bovenfrees? Het materiaal is nooit exact de aangegeven dikte, als je een passende groef wil maken waar de plaat juist in past dan heb je een mirakel nodig om dat met één frees in één gang te kunnen doen want een passende groef is tussen 1 en 2 tiende mm groter dan het materiaal. Is je 18mm plaat werkelijk 18,2 dan moet je een groef hebben van 18,3 enz... Dan moet je werken met een kleinere frees en het in twee gangen doen en bijstellen tot je juist valt.

Op een statische freesmachine kan je dan ook verstelbare groeffrezen zetten die je met vulringen tot 0,1mm dik juist kan afstellen, en vaak is een ring van 0,1-0,2mm het verschil tussen perfect en veel te strak of los.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
In mijn (beperkte) ervaring is die van 19mm allesinds te breed. Neem die van 18mm maar, en dan kan je mits wat kracht of schuurpapier die plaat er wel in geschoven krijgen...
 
A

Athanor

Guest
Als je goed passende groeven wilt krijgen in materiaal dat van dikte kan verschillen kun je beter een hulpstuk voor de bovenfrees maken dat zich aanpast aan de dikte van het materiaal dat je op een gegeven moment wilt gebruiken. Dan werk je met een kopieerfrees of een kopieerring in je bovenfrees en past e.e.a exact:):) in onderstaand filmpje geeft de Woodwhisperer een uitgebreide uitleg en demo van het maken van dit hulpstuk.

Succes! Fons

 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Als je goed passende groeven wilt krijgen in materiaal dat van dikte kan verschillen kun je beter een hulpstuk voor de bovenfrees maken dat zich aanpast aan de dikte van het materiaal dat je op een gegeven moment wilt gebruiken. Dan werk je met een kopieerfrees of een kopieerring in je bovenfrees en past e.e.a exact:):) in onderstaand filmpje geeft de Woodwhisperer een uitgebreide uitleg en demo van het maken van dit hulpstuk.

Succes! Fons

Zo'n ding heb ik ook gemaakt. Ik gebruik een freesje van 12 mm en een geleidebus van 16mm om groeven van 17,6 te maken in multiplex. Die 17,6 is namelijk de diktemaat van de plaat multiplex die ik als 18 mm kocht. Zolang je de zelfde freesdismeter en dezelfde geleidebus gebruikt met dit hulpstuk past het altijd precies! Simpel om te maken en van harte aanbevolen!
 
A

Athanor

Guest
Ik heb een vereenvoudigde versie gebruikt voor Marc dit filmpje maakte. De breedte van de groef stelde ik in door een stuk van de planken die in de groeven komen tussen de geleiders te klemmen en ze dan te fixeren. Dan zit je altijd exact op de dikte van de planken. Perfect passend!!

Fons
 
P

Pel

Guest
Wat mij vaak opvalt als ik zo'n fimpje bekijk, dat ze de schaaf met de schaafbeitel kant pontificaal op de werkbank zetten. Als wij dat vroeger op school deden dan zwaaide er wat, nu nog leg ik een schaaf nog altijd op de zijkant op de werkbank.

Groet Pel.
 
A

Athanor

Guest
Beetje off-topic, maar hierover is al eens een flinke discussie geweest. Ik weet niet of die nog terug te vinden is, maar de meningen veschillen nogal, ook onder professionals. Ik heb inderdaad op de ambachtschool ook geleerd de schaaf op zijn kant te leggen.

Fons
 
P

Pel

Guest
In de werkplaats zal het niet zoveel uitmaken, maar op de bouw m.i. wel, als je gewend bent om de schaaf zo neer te leggen, en zodoende de schaaf op een steigerplank legt met de zool op de plank op de specie dan zal hij niet lang scherp blijven.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.