kleine stukjes hout nog goed bruikbaar.

P

Pel

Guest
Eikenhout werkschoen

Van kleine stukjes hout zoals hieronder 9 x 9 x 4 cm kun je nog steeds mooie dingen maken. als je er een maakt, ga er dan maar vanuit dat je er meer moet gaan maken zeker als vrouwen het zien.

werkschoentje 4.JPG

werkschoentje 1.JPG

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Sorry, de foto's zijn niet scherp ik heb ze met de ipad genomen.

Groet pel.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Prachtig knus werkje Pel.
Heel tof en ik bewonder het resultaat. Ik besef dat daar heel wat tijd in steekt.
Chapeau.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mag ik ff zeiken....zo een tof werkje verdient veel betere foto's
Dus hop, alle lichten bijzetten, de ipad wat dichterbij en op tafel laten steunen en dan een paar nieuwe foto's

Hij is echt tof... !
 
P

Pel

Guest
werkschoentje 3.jpgwerkschoentje 2.jpg

Misschien zijn deze beter? Ik heb mijn best gedaan maar met een ipad krijg je m.i. geen mooie foto's.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Prachtig knus werkje Pel.
Heel tof en ik bewonder het resultaat. Ik besef dat daar heel wat tijd in steekt.
Chapeau.

Dat valt best mee, een middag in de werkplaats dan zet ik het in de olie. ik heb wel een stuk of 10 / 15 van die dingen gemaakt maar dan wordt je er toch moe aan.

groet Pel.
 
P

Pel

Guest
@pel : Erg indrukwekkend ! Kan je ons iets vertellen over het proces hoe je dit aanpakt ?

Dat is eenvoudiger gemaakt als uitgelegd, maar ik zal een poging wagen, je neemt een blokje hout van ± 9 h x 9 b x 4 cm dik, persoonlijk prefereer ik eiken maar het mag ook linde zijn, maar eikenhout is makkelijker te raspen. Je zaagt van de onderkant van het blokje 5 mm af dit wordt de zool en de hak van de schoen wel even paren dan weet je hoe hij gezeten heeft i.v.m. dat de houtdraad doorloopt. Dan boor je met een speedboor van 30 mm een gat er helemaal doorheen, je houd aan de achterkant van de schoen 5 mm over. Daarna lijm je de zool er weer op, als dit droog is zaag je de hoek waar de neus van de schoen komt eruit, iets schuin zagen waar de wreef van de voet zit.

Dan is het een kwestie van raspen, schuren, en met beiteltjes werken zodat je de vorm erin krijgt, niet te lang op een plaats schuren en raspen, blijven draaien zodat je ziet waar wat weg moet en waar het te dun wordt. Voor de opening van de veters, zaag je een hoekje uit en je zaagt een heel klein hoekje aan de bovenkant waar het zogenaamde leer hangt. (ik kan het niet anders beschrijven) als je alles mooi glad geschuurd hebt, en ook de bobbels waar de enkels zitten erin hebt, dan boor je de gaatjes van 2 mm waar de veters door zouden moeten

Op het laatst zaag je met en klein zaagje voor de hak 3 mm in, en steek of schuur je het hoekje van de hak en de zool eruit. De zool schuur ik dan nog wat dunner zodat de hak hoger is, dan neem je een burijntje of je kunt ook een mesvijl nemen, maak je een klein groefje voor de zool dikte precies op de lijmnaad. Daarna in de olie zetten en iemand blij mee maken.

Als ik tijd heb dan zal ik nog een schoentje maken, en dan wat foto’s van het productieproces op het forum zetten dat is duidelijker.

Groet Pel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.