Segment draaien

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Beste forumleden,
Ik ben nu toe aan het maken van artikelen in segmenten. Ik heb al het nodige op internet en dit forum gelezen maar weet voorlopig nog niet waar te beginnen. Op zich is dit niet erg want het hoeft niet morgen af. Ik heb op internet diverse software pakketten gevonden. Met prijzen van heel laag tot heel hoog. Mijn vraag: Zijn er forumleden die dergelijke software gebruiken en welke zou er dan aan te bevelen zijn? Ik hoor graag jullie reacties en aanbevelingen.

Groet,
Johan
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
volgens mij heb je genoeg aan Excel en wat boerenverstand.
Maar als je 3D tekenpakketten bedoelt zijn er bij mijn weten 2 toegankelijke gratis opties:
Google Sketchup
Autodeks Fusion 360
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Sketchup van Trimble is op zich heel toegankelijk voor bijna iedereen. Allemaal redelijk intuïtief vind ik. Zelfs aparte vazen en rare rondingen kunnen best makkelijk getekend worden. Er staan ook enorm veel tutorials op youtube dus waarschijnlijk moet dat wel lukken. Persoonlijk zou ik voor sketchup gaan!
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Beste Johan,

Is een hardware pakket ook geen optie? Hiermee bedoel ik gewoon potlood, fijn ruitjespapier, geo driehoek, passer, lineaal en rekendoos?
Als je begint met een paar schetsen en die verder verfijnt op papier ben je al een heel eind. En schaal 1 op 1 werken indien mogelijk.
Mij ervaring met diverse cad pakketten is dat ze wel enige oefening vereisen voordat je ze in de vingers hebt. En daarna moet je nog werkbare tekeningen uit de printer zien te krijgen.
Cad software is uiteindelijk een geautomatiseerde manier van handmatig werken met wat slimmigheden om grotere hoeveelheden werk op een makkelijkere manier te verzetten.

Een paar mogelijke opties zijn naast Sketchup (3d) en fusion 360 (?d):
Freecad en Librecad. Of Solid Edge 2d http://www.plm.automation.siemens.com/nl_nl/products/solid-edge/free2d/
Andere 3d pakketten ken ik niet.

Groeten,
Martin
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Pffff, dat zijn nogal wat tips in een korte tijd. De meeste aanbevelingen gaan over gewoon handwerk heb ik wel in de gaten. Maak ik het mezelf dan moeilijker dan ik zelf denk?
Zie ook wel wat tips over diverse software tools, die ga ik eens bekijken. Wat ik tot nu toe gezien heb is veelal amerikaans of canadees. Hiermee worden dan de lengtes, diktes en hoeken berekend van de stukje die je moet zagen. Ook kun je vaak al een idee krijgen van hoe het er uit zou kunnen gaan zien.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hoeveel segmenten heb je nodig.
Ik kan een aslijn op een of A3 formaat doorsturen op een pdf-bestand waarvan jezelf de cirkels of diameters kan intekenen met een passer.
Ik zal eens een voorbeeld maken van bijvoorbeeld 10 segmenten en bekijk het eens.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hier een voorbeeld met een cirkel door mij getekend en nog één enkel met de 10 segmentenas laat ons zeggen.
Indien forumleden nood hebben aan een assensysteem van 3, 4, 5 , 6, 7, enz. wil ik hiervan tekeningen maken en zowel op een A4 als A3 formaat geplaatst.
Bekijk bijlage 10 segmenten verdeling.pdf
Bekijk bijlage 10 a segmenten verdeling.pdf

Hier een foto over al eerder gemaakte tekeningen van me die geplaatst kunnen worden door mij.
Enkel nog op tekenbladen te plaatsen.
segmentenverdelingen.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Didier,
Mooi zo'n voorbeeld. Daar heb je iets aan.
Ik weet nu nog niet wat ik zal gaan maken. Ik heb enkel nog maar een stapel latjes van 20x20 mm gemaakt van afvalhout. De kunst is dan om te leren waar je moet beginnen.
 

woodpecker

Actieve deelnemer
24 okt 2009
64
0
Het gaat je de nodige latjes kost .
Voordat je echt mooi resultaat krijgt .
Als je hier aan wil beginnen moet je een goed doorzettings vermogen hebben.
Ik kreeg te horen dat het monnikken werk is , sterkte ermee .

Mvg Woodpecker.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ja, dat denk ik ook wel Woodpecker,
Maar ik zie ook wel heel mooie resultaten voorbijkomen. Nu ben ik van nature ongeduldig dus het wordt een behoorlijke test.
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Ik heb inmiddels de software gekocht zoals hierboven omschreven. Kon het downloaden en kreeg ook nog keurig een CD opgestuurd vanuit Canada. Het is best een stukje nuttige software. Je kan zelf een design maken of een foto als achtergrond gebruiken en dan overtrekken. Het programma rekent dit dan zelf om naar een zaaglijst. Je dan ook de parameters wijzigen zoals aantal ringen, aantal segmenten, hoogte, dikte, tussenlagen van b.v. fineer, enz. Je kan dan ook alle tekeningen en lijsten uitprinten voor gebruik in de werkplaats. Voor zover ik nu kan beoordelen is dit een nuttig stukje software.

Nog even voor Woodpecker: Ik ben met een onderlaag begonnen van 32 segmenten. Hier moet je dus echt een engelengeduld voor hebben. De hoek een halve graad mis betekend 16 graden teveel of te weinig in de omtrek. Ik hoop binnenkort wat foto's te plaatsen. De diverse ringen staan nu in de lijmklemmen.

Groet,
Johan.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hier is wat informatie dat zeker een hulp is als je segmented werk wilt maken, iets dat Ik zelf niet allemaal wist maar wel heel duidelijk werd met de uitleg die Ik kreeg, de foto van mijn schaal is hier, met de uitleg waarom de schaal scheurde gaat samen met dit.

split bowl.jpg

Dus de richting van de draadvezel is heel voornaam, zowel als de precieze fit van de stukken en genoeg lijm gebruik.

Ik denk/hoop dat dit werkt

https://forum.canadianwoodworking.c...mented-symposium-pictures&highlight=segmented
 

woodpecker

Actieve deelnemer
24 okt 2009
64
0
Ja er mag niets misgaan met je graden.
Inderdaad je moet beschikken over engelengeduld.
Maar het resultaat is er ook wel naar.
Jammer dat ik deze techniek niet verder kan voortzetten.
Ik hoop dat je de rust in dit project kan vinden, dan is het een dankbaar klusje.
Vooral geen haast hebben en er geruime tijd voor nemen.

Mvg Woodpecker
 

Ballegooijen

Actieve deelnemer
3 nov 2013
128
0
's-Gravendeel
Leo, dat is heel nuttige informatie op het forum welk je doorlinkte, dank hiervoor! Zoals belooft hierbij wat foto's van mijn eerste segment werkstukje. Het is opgebouwd uit 5 lagen. De onderste is opgebouwd uit 32 segmenten. Hier heb ik iets moeten smokkelen zoals je kunt zien aan het stukje fineer wat er tussen zit. De andere lagen zijn afwisselend opgebouwd uit 8 en 16 segmenten. Al deze segmenten zijn van eiken met er tussen een donkere fineer. Het deksel is gemaakt met 6 segmenten, eiken en een stuk wortel van een sierkers. Het is veel werk maar zeker de moeite waard om dit werk te doen. Ik ga er zeker mee verder. Hieronder dan een aantal foto's.​

~2015-11-01 18.22.12.jpg2015-11-01 18.22.23.jpg2015-11-11 14.45.37.jpg2015-11-11 14.45.22.jpg2015-11-01 18.21.31.jpg2015-11-11 14.46.55.jpg2015-11-11 14.46.26.jpg2015-11-11 14.45.54.jpg

Sorry maar de foto's staan weer allemaal op z'n kant terwijl ze op de pc wel goed staan.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Eventjes alles recht gezet ;), jat dit is een probleem met het VBulletin programma dat voor het forum gebruikt word, het geeft geen aandacht aan de oriëntatie informatie die wel in de foto’s zit met meeste toestellen, jou PC weet wel wat die orientatie is en zet het dus recht, ook al hield je de camera onderste boven of op zijn kant.

een.jpg twee.jpg drie.jpg vier.jpg vijf.jpg zes.jpg zeven.jpg acht.jpg

Best een mooi potje geworden, hier worden de ringen dikwijls eerst in twee helften gemaakt, en dan de einde van die twee helften bij geschuurd zodat ze precies op elkaar passen, de hele kleine verschillen die samen voor een grotere afwijking maken word op die manier weg gemaakt.

Ze gebruiken een grote schuurschijf (zelfgemaakt meestal) zodat beide einden er tegen gehouden kunnen worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.