Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: Segment draaien

Segment draaien

Beste forumleden,
    Ik ben nu toe aan het maken van artikelen in segmenten. Ik heb al het nodige op internet en dit forum gelezen maar weet voorlopig nog niet waar te beginnen. Op zich is dit niet erg want het hoeft niet morgen af. Ik heb op internet diverse software pakketten gevonden. Met prijzen van heel laag tot heel hoog. Mijn vraag: Zijn er forumleden die dergelijke software gebruiken en welke zou er dan aan te bevelen zijn? Ik hoor graag jullie reacties en aanbevelingen.

Groet,
    Johan

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2013
    Bedoel je een algemeen 3d tekenprogramma?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    volgens mij heb je genoeg aan Excel en wat boerenverstand.
    Maar als je 3D tekenpakketten bedoelt zijn er bij mijn weten 2 toegankelijke gratis opties:
    Google Sketchup
    Autodeks Fusion 360

Sketchup van Trimble is op zich heel toegankelijk voor bijna iedereen. Allemaal redelijk intuïtief vind ik. Zelfs aparte vazen en rare rondingen kunnen best makkelijk getekend worden. Er staan ook enorm veel tutorials op youtube dus waarschijnlijk moet dat wel lukken. Persoonlijk zou ik voor sketchup gaan!
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

Beste Johan,

Is een hardware pakket ook geen optie? Hiermee bedoel ik gewoon potlood, fijn ruitjespapier, geo driehoek, passer, lineaal en rekendoos?
    Als je begint met een paar schetsen en die verder verfijnt op papier ben je al een heel eind. En schaal 1 op 1 werken indien mogelijk.
    Mij ervaring met diverse cad pakketten is dat ze wel enige oefening vereisen voordat je ze in de vingers hebt. En daarna moet je nog werkbare tekeningen uit de printer zien te krijgen.
    Cad software is uiteindelijk een geautomatiseerde manier van handmatig werken met wat slimmigheden om grotere hoeveelheden werk op een makkelijkere manier te verzetten.

Een paar mogelijke opties zijn naast Sketchup (3d) en fusion 360 (?d):
    Freecad en Librecad. Of Solid Edge 2d http://www.plm.automation.siemens.co...d-edge/free2d/
    Andere 3d pakketten ken ik niet.

Groeten,
    Martin

Er is ergens een spotgoedkoop programmaatje in omloop dat segmentwerk kan berekenen. Ik zal eens navragen.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

IK werk mijn segmentwerk uit op een A4tje, tenzij het groot werk wordt, dan A3 papier. Ik begin met een doorsnede en vandaar uit teken ik elke ring uit. Een reportage is te zien op mijn website. IK heb meer dan 40 jaar getekend waarvan ruim 25 jaar met 2 en 3d CAD, maar prefereer het handtekenwerk voor mijn segmentwerk.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Ook ik doe alles gewoon op papier, werkt voor mij het prettigst.
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Pffff, dat zijn nogal wat tips in een korte tijd. De meeste aanbevelingen gaan over gewoon handwerk heb ik wel in de gaten. Maak ik het mezelf dan moeilijker dan ik zelf denk?
    Zie ook wel wat tips over diverse software tools, die ga ik eens bekijken. Wat ik tot nu toe gezien heb is veelal amerikaans of canadees. Hiermee worden dan de lengtes, diktes en hoeken berekend van de stukje die je moet zagen. Ook kun je vaak al een idee krijgen van hoe het er uit zou kunnen gaan zien.

Hoeveel segmenten heb je nodig.
    Ik kan een aslijn op een of A3 formaat doorsturen op een pdf-bestand waarvan jezelf de cirkels of diameters kan intekenen met een passer.
    Ik zal eens een voorbeeld maken van bijvoorbeeld 10 segmenten en bekijk het eens.

Forum Rechten