100 jaar oude notenboom.

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Mijn broer in Frankrijk melde zich weer eens met de boodschap of ik interresse heb voor een noteboom die ongeveer 100 jaar oud zou zijn.
Zoals ik op de foto kan inschatten zal de diameter onderaan de stam ongeveer 1m zijn.
MAAR de boom heeft 3 zomers geleden voor het laatst wat blad gedragen en de laatste 2 zomers is de boom kaal gebleven (overleden).
Nu mag ik de boom zo hebben maar ik vraag me af hoe het hout van de boom zal zijn.
Zoals je op de foto's ziet zit er klimop om de boom (is dit misschien de reden voor het afsterven?).
Op de onderste foto is de schimmelgroei (zwammen aan de onderzijde van de stam) te zien.
Wie heeft enig idee hou de conditie van het hout zal zijn?

Vr.Gr.

Rien


IMG-20151028-WA0003.jpg


IMG-20151029-WA0000.jpg


IMG-20151028-WA0001.jpg
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Ik denk dat er maar 1 manier is om te kijken hoe die stam er van binnen uit ziet. Dat is omzagen. En dan kun je wel zien hoe het er van binnen uit ziet.
Kan best zijn dat de onderste meter slecht is, of zit er nog meer slecht hout in.
Dan zaag je de goede bruikbare stukken eruit, de rest kan dan wel in de kachel.
Dus als je de boom voor niks mag hebben dan zou ik het wel weten, omzagen. Kun je altijd nog zien wat je er mee doet..
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Tja Rien dat blijft een beetje koffie dik kijken
ik heb bomen gezaagd die er perfect gezond uitzagen aan de buitenkant en hol bleken te zijn
maar ook dode bomen gezaagd waar toch prachtig hout uitkwam
ziet er wel een leuke uit om te kappen :)
mvg tom
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De zwammen hebben er achteraf op kunnen groeien, als ze er jaren op zaten dan had je grote gaten in de stam. Bomen die van ouderdom sterven geven het beste hout want dat is super stabiel. Je moet ze wel geen eeuwigheid laten staan.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
De paddenstoelen lijken op honingzwammen. De boom gaat hieraan dood en het is niet dat ze pas op een dode boom gaan groeien.
Het zou kunnen dat juist deze paddenstoelen voor een mooi slaapeffect zorgen. Het mooie slaapeffect bij beuk wordt oa door deze zwam veroorzaakt.
Het blijft dus een verrassingspakket.
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor wat Ik weet van Black Walnut, en Ik verwacht dat Carpathian/Persian Walnoot veel hetzelfde zal zijn.

Het Walnoot harthout gaat niet vlug rotten vooral niet als het staande is, het spint hout gaat wel eerder weg rotten en is ook het enigste part dat kan spalten (slaap).

Voor de reden dat het harthout niet wil decompoos/rot is er ook goede redenen om te verwachten dat het geen holle boom is.

En ja de grootste en oudste bomen hebben het mooiste hout in mijn ervaring.

Go Get Em Rien :)
 

Rien van Lieshout

Actieve deelnemer
20 sep 2012
699
1
Oostelbeers
Bedankt mannen, ik heb inmiddels afgesproken dat ik in januarie de 310km enkele reis ga maken.
We gaan de boom dan rooien en als dan blijkt dat het hout goed is ga ik nadien nogmaals terug met vrachtwagen van een andere broer om het goede hout op te halen.
Als het hout te slecht blijkt te zijn dan maken we er ter plaatse voor de eigenaar kachelhout van.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.