Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9

100 jaar oude notenboom.

Mijn broer in Frankrijk melde zich weer eens met de boodschap of ik interresse heb voor een noteboom die ongeveer 100 jaar oud zou zijn.
    Zoals ik op de foto kan inschatten zal de diameter onderaan de stam ongeveer 1m zijn.
    MAAR de boom heeft 3 zomers geleden voor het laatst wat blad gedragen en de laatste 2 zomers is de boom kaal gebleven (overleden).
    Nu mag ik de boom zo hebben maar ik vraag me af hoe het hout van de boom zal zijn.
    Zoals je op de foto's ziet zit er klimop om de boom (is dit misschien de reden voor het afsterven?).
    Op de onderste foto is de schimmelgroei (zwammen aan de onderzijde van de stam) te zien.
    Wie heeft enig idee hou de conditie van het hout zal zijn?

Vr.Gr.

Rien

IMG-20151028-WA0003.jpg

IMG-20151029-WA0000.jpg

IMG-20151028-WA0001.jpg

Ik denk dat er maar 1 manier is om te kijken hoe die stam er van binnen uit ziet. Dat is omzagen. En dan kun je wel zien hoe het er van binnen uit ziet.
    Kan best zijn dat de onderste meter slecht is, of zit er nog meer slecht hout in.
    Dan zaag je de goede bruikbare stukken eruit, de rest kan dan wel in de kachel.
    Dus als je de boom voor niks mag hebben dan zou ik het wel weten, omzagen. Kun je altijd nog zien wat je er mee doet..

Tja Rien dat blijft een beetje koffie dik kijken
    ik heb bomen gezaagd die er perfect gezond uitzagen aan de buitenkant en hol bleken te zijn
    maar ook dode bomen gezaagd waar toch prachtig hout uitkwam
    ziet er wel een leuke uit om te kappen
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    De zwammen hebben er achteraf op kunnen groeien, als ze er jaren op zaten dan had je grote gaten in de stam. Bomen die van ouderdom sterven geven het beste hout want dat is super stabiel. Je moet ze wel geen eeuwigheid laten staan.

Frankrijk............

Dat kan 150 km zijn maar ook 1500 km ????.
    Ik zeg; zagen en dan maar hopen dat het hout goed is de boom is groot genoeg om er van uit te gaan dat er delen zeker nog goed zijn. Branden doet het anders altijd .

Gr Edwin

De paddenstoelen lijken op honingzwammen. De boom gaat hieraan dood en het is niet dat ze pas op een dode boom gaan groeien.
    Het zou kunnen dat juist deze paddenstoelen voor een mooi slaapeffect zorgen. Het mooie slaapeffect bij beuk wordt oa door deze zwam veroorzaakt.
    Het blijft dus een verrassingspakket.
    Laatst gewijzigd door O Peatey; 29-10-15 om 23:13.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Voor wat Ik weet van Black Walnut, en Ik verwacht dat Carpathian/Persian Walnoot veel hetzelfde zal zijn.

Het Walnoot harthout gaat niet vlug rotten vooral niet als het staande is, het spint hout gaat wel eerder weg rotten en is ook het enigste part dat kan spalten (slaap).

Voor de reden dat het harthout niet wil decompoos/rot is er ook goede redenen om te verwachten dat het geen holle boom is.

En ja de grootste en oudste bomen hebben het mooiste hout in mijn ervaring.

Go Get Em Rien

Bedankt mannen, ik heb inmiddels afgesproken dat ik in januarie de 310km enkele reis ga maken.
    We gaan de boom dan rooien en als dan blijkt dat het hout goed is ga ik nadien nogmaals terug met vrachtwagen van een andere broer om het goede hout op te halen.
    Als het hout te slecht blijkt te zijn dan maken we er ter plaatse voor de eigenaar kachelhout van.

Ik ben benieuwd Rien .

Zien we de foto's van zelf.

Gr Edwin

Forum Rechten