Nog eentje over opslag hout.

Patje

Actieve deelnemer
28 jan 2012
75
0
Lommel
Ik heb een aardige partij droog eikenhout maar die moet ik gaan verplaatsen dit hout ligt nog opgelat.
Kan ik als ik het hout verplaats de latten die ertussen liggen voor de luchtventilatie en tussenuit laten, omdat het hout toch winddroog is. Heeft er iemand ervaring mee of goede raad.

groetjes.
 
P

Pel

Guest
Het is m.i. altijd beter om weer latten te gebruiken, je gebruikt wat meer ruimte maar kwaad kan het in geen geval. Als je ze weer opgelat neer legt kunnen ze in ieder geval eventueel rest vocht beter kwijt. Hoe hoog is het vocht percentage nu?

Groet pel.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb een stapel kunstmatig gedroogd eiken planken, duim dike, ongeveer twee 3m een jaar of 5 geleden bij een veiling gekocht en in de schuur dicht op elkaar gestapeld zonder laten en dat gaat prima.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik legde er steeds latten tussen als het binnenkwam voor opslag (ovendroog) maar van mijn handelaar kreeg ik de raad dit niet te doen, tenzij het binnen verwarmd ligt dan kan oven of wind-droog hout enkel nog vochtiger worden door de omgeving, hoge RV of geen wind meer. Dan is het beter de stapel dicht te houden.

Maar als je het verwarmd binnen legt waar het moet acclimatiseren dan moeten er absoluut latten tussen.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Voor de veiligheid zou Ik het weer op latten leggen, winddroog hout gaat normaal in vochtigheid met de lucht vochtigheid van de onmiddellijke omgeving omhoog en omlaag, de reden waarom hout altijd werkt.

Als je het dicht legt zou de uiterste einden alleen (het meeste en vlugste) aan die verschillen onderhevig zijn, kans alhoewel klein misschien, is dat je spanningen in je hout gaat krijgen, in plaats van dat het hele stuk op normale manier met de veranderingen op en neer kan gaan, als het op latten ligt.

Met oven droog word bedoeld dat er helemaal geen vocht meer in zit, dit is natuurlijk onnatuurlijk, dat hout moet als het gebruikt word weer vochtigheid er in krijgen, en dat gaat dan dus naar de vochtigheid van de omgeving waar het is, dat is een van de redenen waarom hout in de werkplaats gezet word voor een tijd, om het hout te laten equalizen met de lucht vochtigheid in de shop voordat het gebruikt word.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
toevallig heeft mijn vader laatst hetzelfde gedaan, eiken hout dat al 10 jaar buiten lag, goed opgelat, elk jaar de stapel een keer omgedraaid etc..
Het hout was droog, maar lag wel buiten onder een afdak.
Laatst heeft hij de stapel weer verplaats, maar nu zonder latten opgestapeld.
Dat was 2 maanden geleden, van de week hebben we de stapel eens uit elkaar getrokken en je kon al gelijk het begin van zwammen zien.
Ook al is het hout luchtdroog, als het buiten vochtig is en je gaat dat vocht opsluiten tussen de planken dan zal dat vocht zijn 'verwoestende' werk doen.
Dus, doe er maar latten tussen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.