Veritas medium Shoulder Plane of large?

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Mis nog een goede schaaf om mijn pennen etc af te werken. Er staat ook nog een jointer op het verlanglijstje en een knew concepts fretsaw, dus moet ik me beperken tot de aanschaf van 1 shoulder plane. Twijfel tussen de medium , die als voordeel heeft dat je er ook een 18mm groef mee kunt schaven en de large die voor wat grover werk is bedoeld.

Heeft iemand ervaring met deze twee schouder schaven en is de large ook geschikt en werkbaar om er fijn werk mee schaven of voldoet de medium om er pennen van bv een balk/poot van 100mm x100mm mooi af te werken?
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Ik heb de kleine LN shoulderplane. Ook met het idee om er 18mm groeven mee te schaven.
Maar uiteindelijk doe ik dat nooit. Daar gebruik ik een grondschaaf voor.
Deze kleine is wel handig voor precisie werk, maar achteraf had ik beter de grote kunnen kopen.
Ik heb ook nog een oude grote houten shoulder plane, die ik ook nog gebruik. Zie ook: http://www.woodworking.nl/showthread.php?8380-Bouwplan-salontafel/page2

Chris Schwarz heeft ergens een artikel geschreven over shoulder planes, Maar ik kan die niet meer vinden.
Daarin schrijft hij dat als je er een koopt, je beter voor de grote kan gaan.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
@SunRayes, bedankt voor je reactie.

Neig nu naar de large en een grondschaaf heb ik nog niet en je tip wijzigt de koers. Als ik de Veritas Jointer laat vallen (heb al een low angel jack en de 25 en 38 graden beitels maken het vrij universeel) komt er ruimte voor iets anders.

Ga me even verdiepen in een grondschaaf.

Wil minder met elektrisch gereedschap gaan doen.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hallo Huib,

De shoulderplane is niet bedoeld om groeven te schaven. Het is een schaaf voor het fijn afwerken van randjes, sponningen e.d. Ook te gebruiken inderdaad om de dikte van pennen bij te werken. Echt een schaaf voor het fijne werk dus.

In deze thread heb ik al eens een overzicht van de verschillende schaven gemaakt, met een hoop aanvullingen van anderen:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?4704-Alles-over-handschaven-Een-basisset-schaven
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Hallo Seek,

Je topic inmiddels doorgelezen. Zeer uitgebreid in inmiddels helder dat iedere schaaf weer specifiek gebruikt wordt voor.

Momenteel in gebruik een oude Stanley no 4 met ribbel zool (zelf aangeschaft medio begin 70) een Veritas low angel jack plane, Juuma no 4 en block plane, die het verdomd goed doen na slijpen van de beitels en vlakken van.... Nu het vizier gericht is op het uitbreiden van de handwerktools dacht ik dat een shoulder plane een logische uitbreiding is. Komt er ineens een grondschaaf om de hoek kijken die ook weer ... :rolleyes:


Tja het begon met een fret swaw en dacht er een handige schaaf bij te kopen.

Stand van zaken is nu. Jointer laten vallen omdat de jack plane met beschikbare beitels het meeste aankan.

Is de shoulder plane nu echt nodig omdat ik doorgaans met een scherpe bijlel de hoeken haaks maak en de rest met het block schaafje corrigeer? Zo nu en dan wil je of moet je gewoon weer wat...... :)

De grondschaaf heeft nu extra aandacht omdat je daar ook je machinaal gefreesde groeven optimaal mee kunt maken en ook inlay werk.

Sorry tis ook een beetje een luxe probleem van een gereedschap verzamelaar ;)
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Eigenlijk denk ik dat een goede veerploeg (plowplane) om groeven te maken nuttiger is dan een grondschaaf.
En koop dan gelijk een simpele houten boorschaaf, zoiets als deze goedkope nooitgedagt (onder aan de pagina):
http://www.ducotools.eu/?product_cat=nooitgedagt-nl

Dan heb je gereedschap om sponningen en groeven te schaven.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Beste Seek,

De boorschaaf van 8 eurootjes wil ik graag proberen om een aardige duit te besparen maar bij een 'veerploeg' kom ik bij anno 1762 ......... Hoewel ik zelf reeds legaal de pensioen leeftijd heb bereik, geniet ik wat er anno .... .

Nu ben ik opgegroeid met een vader die een volière bouwde met een zaag, hakbijl en vooral grote spijkser, had ik ook het idee als kind dat het anders kon. Daarmee besefffende dat er ook toen al goed gereedschap op de markt was. Helaas hadden wij in ons gezin daar het geld niet voor. Welllicht dat ik nu ...... ga voor. Moraal van het verhaal is dat met een bijl je ook aardappels kunt schillen en zelf een volière.
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Toen ik me ging verdiepen in handgereedschap heb ik een LN 042 (medium) gekocht, vooral omdat volgens vele Amerikaanse "handtool goeroe's " een onmisbaar stuk gereedschap zou zijn.
Nu ik een paar jaar verder ben ,moet ik bekennen dat hij erg weinig gebruikt wordt hier. Het hangt natuurlijk van je werkzaamheden af en ik maak voornamelijk kistjes ed. En daar zijn andere schaven voornamer bv een ploegschaaf.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Voor een ploeg kan ik een van de Record versies van harte aanbevelen, bijv. de 044. Lee Valley schijnt ook een hele goede te maken, maar die kost wat meer natuurlijk.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Shoulder plane voorlopig vallen, zodoende geld over om het anders te besteden.

De Knew Concepts fret saw 5 inch stond al heel lang op de wensen lijst.

knewconcepts322503a.jpg


De shoulder plane heeft voorlopig plaats moeten maken voor de ploeghorletoetrouterplane van Veritas. Direct een paar extra beitels erbij en de geleider.


routerplane.jpg

Geinspireerd door diverse filmpjes op youtube en dit oude topic ook maar eens op de Japanse toer en onder staande schaaf gekocht. Lijkt me een leuke uitdaging :)

japanischerhobel315850.jpg

Verder nog wat klein spul als een Saddle Square, Cabinet schrapers, zaagjes enz...

Er is nog een klein budget voor een Dozuki en Ryoba zaag. De dozuki waarschijnlijk op ebay kopen want daar word de Gyokucho 372 dozuki aangeboden.


これは予備的でした

Kore wa yobi-tekideshita :)
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Mooi man, dat wordt een vroege 5 december in huize Huib!

Ben wel benieuwd naar je ervaring met de knew concept zaag.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Goede keuze. Is de knew zaag zijn geld waard?

Nog geen ervaring mee. Gisteren besteld bij Dieter Schmid en als het goed is komt het aanstaande week binnen.

Wat ik er van heb gezien op het internet zijn de gebruikers er enthousiast over. Mijn eerste ijzeren beugel gaf alleen maar ergernis omdat het frame niet stabiel genoeg was.

De Japanse schaaf is een grotere gok omdat ik daar totaal geen ervaring mee heb. Inmiddels stevig aan het inlezen en filmpjes kijken hoe je die moet tunen. Lijkt me echt een leuke uitdaging.

De voorbije tijd hoofdzakelijk geïnvesteerd in machinaal gereedschap en wil toch een beetje terug naar handmatig. Deels door ruimte gebrek maar ook om dat het onzin is om voor iedere wissewasje er naar te grijpen.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Als je een beugelzaag zoekt kun je ook prima de Bahco 301 kopen. Die is een stuk voordeliger, en zaagt prima.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Als je een beugelzaag zoekt kun je ook prima de Bahco 301 kopen. Die is een stuk voordeliger, en zaagt prima.

Die heb ik ook, maar ik vind de zaagblaadjes compleet ruk. Een figuurzaag, zelfs met goedkope gamma zaagjes werkt m.i. beter.
Ok, in harde en dikkere stukken hout breekt er wel eens een en ze worden vrij snel bot ... nog altijd beter dan de ergernis die ik heb met de 301 en standaard zaagjes...
Paul sellers heeft het een en ander over "coping" saws geschreven en adviseert zaagjes van Zona. Die zijn nergens te koop hier en heb helaas geen credit card :( en dat wou ik eigenlijk ook zo houden, anders was ik allang failliet :eek:

Maar goed, waar de besnoerde houtbewerkers graag veel geld uitgeven aan Mafell of Festool, ook al gebruiken ze het zelden, zo geld het ook voor veel draadloze hobbyisten.

En als je het geld hebt of af en toe jezelf een cadeautje geeft, waarom niet?
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Shoulder plane voorlopig vallen, zodoende geld over om het anders te besteden.

De Knew Concepts fret saw 5 inch stond al heel lang op de wensen lijst.

Bekijk bijlage 37550



De shoulder plane heeft voorlopig plaats moeten maken voor de ploeghorletoetrouterplane van Veritas. Direct een paar extra beitels erbij en de geleider.


Bekijk bijlage 37553

Geinspireerd door diverse filmpjes op youtube en dit oude topic ook maar eens op de Japanse toer en onder staande schaaf gekocht. Lijkt me een leuke uitdaging :)

Bekijk bijlage 37554

Verder nog wat klein spul als een Saddle Square, Cabinet schrapers, zaagjes enz...

Er is nog een klein budget voor een Dozuki en Ryoba zaag. De dozuki waarschijnlijk op ebay kopen want daar word de Gyokucho 372 dozuki aangeboden.


これは予備的でした

Kore wa yobi-tekideshita :)
Ik heb dezelfde Japanse schaaf. Geweldige schaaf. Ik gebruik zelden een andere schaaf, tenzij een blokschaafje.
De standtijd van de beitel is meer dan behoorlijk en gemakkelijk erg scherp te krijgen.
Enige minpunt was dat de beitel wat los zat, maar dat is opgelost met een stukje papier achter de beitel (zouden ze in Japan ook doen).
Er is wel wat werk aan om ze op punt te zetten.
Ik heb het geluk gehad dat Kodama me destijds geholpen heeft met dit klusje.
Wat ik een voordeel aan dit type schaaf vind, is dat je ze met een hand kan gebruiken.
 

Huib

Actieve deelnemer
11 nov 2012
707
8
Gouda
Goede keuze. Is de knew zaag zijn geld waard?

Nu een drietal weken verder is het voor mij de ultieme zaag. Inspannen van een nieuw zaagblad een fluitje van een cent. Op spanning brengen van gitaarsnaar strak tot controleerbaar net genoeg. Het frame geeft geen krimp en de verstelbare hoek een uitkomst voor breder materiaal. Na wat slappe beugels een zaag die je zelf controleert en niet zijn eigen gang gaat.

Begrijp nu ook waarom goud en zilver smeden deze zaag gebruiken. In zulks materiaal wil je precies kunnen werken.

Minpuntje vond ik dat er een braampje zat bij het wormschroefjes die het handvat op zijn plaats houdt. Even een sleutelvijl en de scherpe kantjes waren eraf. Echter vind ik dat dit voor deze prijs niet kan.

Heel misschien komt er ooit een grip op van Elkhead tools.

elkhead.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.