neen, niet weer een Ferm

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Hoewel ik aardige dingetjes heb gedraaid op de Ferm draaibank, merk ik nu de tekortkomingen al.Het gaat als je wild draait. Niet al te groot en vooral niet zwaar. Nu draai ik eigenlijk alleen klein werk. Maar ik durf met een ferm echt niet meer groenhart van een meter tussen de centers te draaien. Alles begint te piepen en te knarsen.
Dat doe ik dus niet meer. een tafelpoot van een meter vurenhout zal wel gaan. maar dan zal het nog schipperen zijn, en in een keer afdraaien. Ik ben dus opzoek naar een andere draaibank. Nu al.De beitelsteun is van een of ander gietmetaal. Er zit een scheur, waar je de steun zou moeten vastdraaien. Steun ligt bij de draaibankboer. 3 Jaar garantie. Ik houd de draaibank wel, maar dan voor grof werk. Ik ben nu opzoek naar iets stabiels, en waar je niet zoveel baco's dopsleutels bij nodig hebt. Moet wel binnen het budget passen. Ook moet er een mogelijkheid zijn om er mee te boren.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik zou bijna zeggen dat alles beter is als een ferm draaibank en een dergelijke bank met een andere naam. ik zou zeggen bekijk eerst wat je wil gaan maken. probeer dan zoveel mogelijk geld te verzamelen en koop dan de beste bank die je kan betalen. ik heb 1 jaar geleden een (voor mij) dure draaibank gekocht en daar nog niet echt spijt van gehad. nu ik weer een tijd verder ben heb ik al weer betere draaibanken gezien maar voorlopig ben ik daar nog lang niet aan toe.

draai je voor je hobby of moet je ervan leven? hoeveel uur staat de draaibank aan?

ik heb zelf een did pro 4. vorig jaar gekocht met heel veel (en dan bedoel ik heel veel) toebehoren.

ben zeer benieuwd wat je gaat aanschaffen

rick
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Zoals het er nu voorstaat de HBM 450 Variabele Houtdraaibank of de woodfast m35. Beide machines hebben voordelen ten opzichte van elkaar. En er zullen ook zeker nadelen zijn. Zo heeft de HBM een variabel toerental. De woodfast is het bed te verlengen.
Er zijn vast wel mensen hier, die me kunnen helpen met mijn keuze. Ik zal voornamelijk klein spul draaien. Ik werk graag met afval hout. Ondertussen kan ik gaan sparen. :D
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo zoals ik al aan meedere de aanbiebing heb gedaan ik heb en mooie rekord huotdraai dank tekoop met beitels en chuck van het zelfde merk kan 61 cm tussen de centers
kost 250 euro is wel 51 euro meer dan de hbm draaibank maar dan heb je wel iets kompleets
staat tekoop op marktplaats
vr,gr
hakkelaar
http://link.marktplaats.nl/350942011
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
hakkelaar zei:
hallo zoals ik al aan meedere de aanbiebing heb gedaan ik heb en mooie rekord huotdraai dank tekoop met beitels en chuck van het zelfde merk kan 61 cm tussen de centers
kost 250 euro is wel 51 euro meer dan de hbm draaibank maar dan heb je wel iets kompleets
staat tekoop op marktplaats
vr,gr
hakkelaar
http://link.marktplaats.nl/350942011

Aardig dat je het aanbied. Ik heb echter een chuck en beitels.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
ik heb de 450 vario hbm gehad en was daar redelijk tevreden over. je moet alleen kleinere werkstukken willen maken en gaan maximale diameter willen draaien. succes met het uitzoeken

rick
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb twee draaibanken van Jet. Een 1014 en een 1442 Voldoen goed Als ik nu opnieuw zou moeten kiezen zou ik een nog zwaardere nemen met een frequentieregelaar.Met de kleine draai ik voornamelijk pennen en handvaten. ( de grote staat in opslag) Hier wil ik grotere schalen op draaien.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Ik denk, dat het de woodfast wordt. Deze machine valt eventueel uit te breiden in de lengte. ( Niet dat dat direct nodig is) Je kan schalen draaien met een diameter van 30 cm. Ik neem aan, dat Baptist geen rotzooi verkoopt.
Van Jet las ik dat de boel kan stil liggen, enkel door een gebroken snaar. Het lijkt me ook geen pretje.

Zijn er mensen met ervaring met de woodfast?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.