Opslaag hout

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Beste leden
Mijn assortiment aan houtsoorten is de laatste jaren zodanig uitgebreid dat ik genoodzaakt ben om een andere plaats te zoeken.
Bewaar het nu is de berging maar met 25 soorten wordt dit een beetje rommelig. Temperatuur zit er soms ook aan de 21 graden en ben een beetje bang dat het hout zal gaan barsten.
Ons huis is voorzien van een kelder waar wij onze aardappelen , wijn, en andere dingen bewaren en daar heb ik nog voldoende ruimte.
De temperatuur is er meestal rond de 16 graden en vochtigheid zit er rond de 63%.
Er is een luik waardoor er ook ventilatie in de ruimte is.
Nu is mijn vraag of dit wel een ideale plaats is om tropisch hout te bewaren?
Het gaat om voornamelijk ebbenhout maar ook pale moon ebben en snakewood, palisander santos en honduras, wenge, amboine wortel, thuya wortel, gewaterde en quilted maple maserberk en nog vele andere.
Graag jullie mening of waar dat jullie het hout bewaren.
Groeten
Daniel
 

tuoh

Oud hout
Als er voldoende verluchting in de kelder is zal dat zeker gaan, echter met dien verstande, dat na enige tijd in die omstandigheden bewaart, het hout een vochtgehalte gaat hebben van rond de 12 à 13%. Is dit voor het gebruik geen probleem dan zit je goed.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Beste leden
Mijn assortiment aan houtsoorten is de laatste jaren zodanig uitgebreid dat ik genoodzaakt ben om een andere plaats te zoeken.
Bewaar het nu is de berging maar met 25 soorten wordt dit een beetje rommelig. Temperatuur zit er soms ook aan de 21 graden en ben een beetje bang dat het hout zal gaan barsten.
Ons huis is voorzien van een kelder waar wij onze aardappelen , wijn, en andere dingen bewaren en daar heb ik nog voldoende ruimte.
De temperatuur is er meestal rond de 16 graden en vochtigheid zit er rond de 63%.
Er is een luik waardoor er ook ventilatie in de ruimte is.
Nu is mijn vraag of dit wel een ideale plaats is om tropisch hout te bewaren?
Het gaat om voornamelijk ebbenhout maar ook pale moon ebben en snakewood, palisander santos en honduras, wenge, amboine wortel, thuya wortel, gewaterde en quilted maple maserberk en nog vele andere.
Graag jullie mening of waar dat jullie het hout bewaren.
Groeten
Daniel

De temperatuur is geen probleem voor hout, vooral niet een gematigde temperatuur van 21 graden, scheuren worden daar niet door veroorzaakt.

Een (groot) verschil van vochtigheid tussen het hout en de lucht, kan en wil scheuren veroorzaken als je het hout niet beschermt, zoals uit de zon en weg van hitte bronnen houden, houd het uit de wind en seal het hout, vooral de einden als je hout niet equalized is (gelijk in vochtigheid met de lucht waar het zich bevind).

Een kelder is geen goede plaats om hout te bewaren, koudere lucht gaat naar beneden zoals je weet, de koudere lucht in een kelder blijft er gewoon in zitten, ook al zet je een luik open, net zoals koude lucht in een diepvriezer blijft hangen.

Daarbij leg je het hout natuurlijk dicht bij elkaar en de lucht word gewoon gestagneerd tussen dat hout, kelder vochtigheid leid tot het optreden van schimmel, niet iets wat erg goed is voor je hout zou Ik denken.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Op dit moment bewaar ik het hout in een ruimte waar het tussen de 19 en 21 graden is. Vochtigheid zit daar ook op 60 %.
Als ik het goed begrijp kan ik het beter daar bewaren dan het naar de kelder te verhuizen.

Meestal zit het hout rond de 10% vocht maar In het verleden had ik een stuk waar 18% vocht in zat en bewaarde dit ook in de berging. Dit begon na een tijd toch barsten te vertonen. Vandaar mijn bezorgdheid wat ik best kan doen.

Alvast bedankt voor de reactie
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Op dit moment bewaar ik het hout in een ruimte waar het tussen de 19 en 21 graden is. Vochtigheid zit daar ook op 60 %.
Als ik het goed begrijp kan ik het beter daar bewaren dan het naar de kelder te verhuizen.

Meestal zit het hout rond de 10% vocht maar In het verleden had ik een stuk waar 18% vocht in zat en bewaarde dit ook in de berging. Dit begon na een tijd toch barsten te vertonen. Vandaar mijn bezorgdheid wat ik best kan doen.

Alvast bedankt voor de reactie

Als je hout hebt dat nog te-vochtig is, dan kun je het beste het drogen van dit hout vertragen, zoals dikwijls gedaan word met was, vooral het kopse hout moet je beschermen van het te snelle drogen, omdat dit hout veel sneller kan drogen dan het lang hout waardoor tension/spanning optreed en het hout gaat barsten.
 

tuoh

Oud hout
Reeds gedroogd hout bewaren in de kelder is geen probleem, en al zeker niet als de luchtvochtigheid quasi identiek is als boven, dan heb je een prima bewaarplek waar het hout jaren kan blijven liggen. Het is namelijk de luchtvochtigheid die bepaald wat er met het hout gaat gebeuren, uitzetten, krimpen, of een status-quo.
 

bert1991

Actieve deelnemer
13 okt 2009
372
7
West Vlaanderen
Een kelder is zelf een prima opslagplek, zelf super voor fineer.

Maar mijn hart bloed als je zegt dat wijn en aardappelen samen in een kelder liggen, hoop voor jou dat je geen dure bewaarwijn hebt liggen :)
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Toch nog even wat oppassen met die kelder en de bekende feiten.
Je schrijft : "Er is een luik waardoor er ook ventilatie in de ruimte is"
Ik weet de plek van dat luik niet, maar in principe zal er niks ventileren als en één luik is. Om te ventileren moet je een luchtstroming hebben. De lucht moet er dus uit en er moet ergens anders verse lucht inkomen.
Ofwel door een ventialtor, of door trek. ( luiken/ramen op de juiste plekken )

De luchtvochtigheid die je opgeeft is wel 'iets' waar je wat aan hebt, maar zegt niet alles. Die vochtigheid is de relatieve luchtvochtigheid.
Het is aantrekkelijk juist met warm weer te ventileren, maar dat is eigenlijk fout. Er komt dan warme lucht in die kelder. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht. Dat betekent dat de vocht uit de binnenstromende lucht gaat condenseren. Dat gebeurd op je wijnflessen, aardappelen, de muren en je hout.
Dan denk je ik ventileer met koud weer. Helaas weer mis. Er is een bepaalde temperatuur in die kelder, de koude lucht stroomt naar binnen dus de gemiddelde temperatuur daalt. Wederom moet er vocht gaan neerslaan. Nu is het alleen lastiger aan te geven waarop het gaat neerslaan. Ik verwacht een klein regenbuitje in de kelder. Vocht condseert dus op koude stofdeeltjes en vallen op de grond, of op je aardappelen en hout.
In alle gevallen veranderd er weinig aan je vochtmeter. Die dingen reageren meestal niet zo snel, dus is het proces al achter de rug als de vochtmeter het merkt en kan die relatieve luchtvochtigheid wel hetzelfde zijn.
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Bedankt allemaal voor de reacties en tips.
Ik heb , na overleg met het vrouwtje ,besloten om in mijn berging de nodige aanpassingen te doen om daar mijn hout te stockeren.
Er zijn een paar stukken die er nu barsten gingen vertonen maar daar ga ik een oplossing voor zoeken, uiteinden afdekken met was of houtlijm.
Het hout met een te hoog vochtgehalte ga ik tijdelijk ergens anders opbergen.
Het wordt dan schetsjes maken en berekeningen doen want de ruimte moet maximaal benut worden. Het is nu al een uitgebreid assortiment en er gaat nog een aanzienlijke hoeveelheid bijkomen.
Groeten
Daniel
 

Tomba

Nieuw lid
5 dec 2010
3
0
Waar koop jij je tropisch hout Daniel? Ben onlangs bij Lagae in Kortrijk geweest, maar vond ze nogal duur
 

Bungdacue

Actieve deelnemer
29 dec 2011
169
1
Ik koop meestal ook bij Lagae. Zij hebben veel soorten op voorraad. En ja zij kennen zeker de prijs.
Ik kon het ebben nergens anders vinden binnen de 200 km afstand vandaar dat ik meestal bij hen kocht.
Ik koop nu ook regelmatig hout bij Massave via zijn mailing.Heb daar ook al mooie soorten gekocht en is echt wel de moeite. Is een top kerel.
Mijn essen hout heb ik nu bij Verellen gekocht in Leopolsburg. Nog niet veel ervaring daar maar het leken wel toffe en gedienstige mensen.
Uit noodzaak ben ik nu bezig om het ebben rechtstreeks in Afrika te kopen. Is niet makkelijk om betrouwbare verkopers te vinden en dan ook nog om dit met de juiste attesten hier te krijgen. Prijzen zijn wel een enorm verschil mits grote afname uiteraard.
Fingers crossed dat het binnen een 2 tal weken aankomt.
Groeten
Daniel
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.