Bowfront Whiskey kastje van eiken, help!

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Hoi allemaal,

Het probleem van sketch up is dat je een hoop kan ontwerpen, maar wat in praktijk toch nog erg lastig is.
Maargoed.. Nu heb ik een droomprojectje haha

Whiskey.jpg

Ik wil dus een whiskey wandkastje maken zoals op de afbeelding.
Een gebogen voorkant, met gebogen deurtjes en laadje(Liefst met met zwaluwstaarten)
Ik wil eiken als houtsoort doen. Past bij de whiskey.
De zwarte stukken is ook eiken maar behandeld met ijzeroxide.

Nu komen wat vraagjes.
  1. Hoe maak ik de gebogen deurtjes?
  2. Hoe laat ik de radius van deuren gelijk lopen met het kastje?
  3. Hoe maak ik een gebogen la met zwaluwstaarten?
  4. Heeft iemand ervaring met ijzeroxide om eiken zwart te kleuren?
  5. Is het mogelijk om het hout van oude wijn/portvaten terug te buigen naar rechthout door te stomen? (zodat ik dat hout kan gebruiken)

Sorry als mijn vragen naïef overkomen. Ik probeer groot te dromen en daarna het project realistisch te maken. Dan maak ik volgens mij mooiere/grotere projecten.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen naar een haalbaar project!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
Niko met het zwarten van eiken kan ik je wel helpen. Doe azijn in een pot. Doe er staalwol bij. Laat het een nacht staan hierna het mengsel erop smeren. Je ziet het hout zwart worden. Let wel op dat je eiken neemt uit hetzelfde stuk anders kan je verschillende tinten zwart krijgen. Gebruik de zoekfunctie eens en zoek op ijzerazijn er zijn al meerdere stukjes over geweest. Voor de overige vragen verwijs ik naar andere leden.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Je kan een mal maken waar je de plankjes van de deurtjes op legt.
Deze mal heeft dan dezelfde radius als het kastje.
Een mal bestaat uit een onderkant en bovenkant.

De plankjes zaag of schaaf je taps, zodat ze netjes aansluiten.
En dan met wat spanbanden de plankjes tegen elkaar drukken om goed te kunnen lijmen.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Nog een toevoeging over de ijzeroxide, het hout wordt soms niet echt zwart maar meer donkerblauw grijsachtig en zelfs soms paarsachtig. En als je denkt het zwarter te krijgen door er twee keer over heen te gaan werkt dat juist tegen je omdat het dan steeds grijzer wordt:( (uit eigen ervaring)
Om het echt zwart te krijgen kun je soms beter zwarte spuitverf gebruiken. Wordt mooi zwart en je ziet de nerf nog goed zitten. Indische inkt kan ook maar dat ''lost'' soms op in bepaalde soorten lak. In ieder geval succes ziet er uit als een leuk project!
 
Laatst bewerkt:

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
De deuren eerst maken, en daarna de kast naar de deuren. Blijft er het probleem van de schuif-front.

Volgens James Krenov is ellips beter dan rond, dus eventueel de latjes een toenemende breedte geven.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Even een ideetje: waarom maak je de deuren dan niet van dat gebogen hout van de vaten? lijkt het net of je een stuk uit een vat aan de wand hebt, past ook goed bij hetgeen je wilt bereiken, laat het hout zoals het is...
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Om het makkelijker voor jezelf te maken en ook heb je meer plezier in het werk begin eerste met het maken van de deuren en verder de maten voor de romp daarvan afnemen. Zo'n gekuipt oppervlakte maken is niet zo moeilijk, de duigen kanten gewoon schuin bij gevoel schaven. Je wil een subtile boog anders ziet het een beetje kitsch uit en ja veel interessanter is het als je de laatst paar duigen op de uiteinden wat schuiner aan de kanten schaven. Geen toestand met het verlijmen met een spanband maar telkens twee duigen lijmen aan elkaar met lijmtangen. Ik heb vrij grot spannen zo kunnen maken maar waarschijnlijk zijn er beperkingen in zo ver als hoe groot je kan voordat de spanband nodig wordt. Als je de laat die tussen lijmtang en deur een beetje ronden aan de kant tegen de tang maken dan komt de kracht vanzelf loodrecht tegen de twee te verlijmen delen. Vergeet niet dat je voor de binnen of hol kant een bolschaaf moeten gebruiken, maar dat is ook leuk werk. Ik kan minder over de zwaluwstaart verbindingen op de la zeggen. Ik zit ook met een vergelijkbaar moeilijkheden. Maar je will natuurlijk geen recht vlak daar aan de hoek van de la maken, dat ziet wat grof uit. Ik hope iemand anders langs komt met goed suggesties wat dat betreft.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.585
2.503
Gaanderen
De kleur van ijzerazijn kan op hout inderdaad naar blauw of soortgelijke tinten gaan. Zelf heb ik ook goede ervaringen met clou beits. Je moet dit oplossen in water of spiritus. Bij water komt de vezels iets omhoog.
 

Henze

Nieuw lid
16 dec 2014
12
0
Ik zou voor de ronding gewoon een freem maken en dan een sponning er in doen en dan kleine latjes zagen en die er in doen.
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Als je de plankjes van de gebogen deurtjes niet te breed maakt kan je er op de zaagtafel een hoek aan zagen en die daarna op een mal verlijmen.image.jpgimage.jpgimage.jpg Hier de foto's van een curved top toolbox in wording.
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Wauw wat veel reacties! Dank daarvoor!
Het project zal ik pas echt beginnen in april op z`n vroegst denk ik.
Momenteel eerst bezig met een sidetable:
Perspectief.jpg 20151016083743.jpg
En daarna eerst nog een stoel.
Ik ga de Rob Parry 1611 namaken.
Gister was ik bij de man(inmiddels 90 jaar) op bezoek gegaan en kreeg een kopie van de tekening mee!
Ben nu druk bezig de tekeningen van een gekopieerde handgetekende 1op1 tekening over te nemen in sketch up.
Dat valt nog niet mee.. Er staan namelijk geen maten en hoeken op en alles is taps en onder een hoek. haha

parry.jpg

Dit zijn twee schoolprojecten die ik dit jaar moet maken.
Hopelijk blijft er tijd over na de stoel om het kastje te maken.
Ik moet namelijk ook nog gebogen werk maken. En helaas zit deze niet in de stoel.

Super bedankt voor alle info! Ik ga het kastje vroeg of laat sowieso maken. Altijd leuk om een tijd van te voren al van alles voor te bereiden en te ontwerpen!
 

Woodjohn

Actieve deelnemer
17 feb 2015
219
0
Je zou het kunnen roken met ammionak als het eiken is, hoe donker bepaal je zelf door langer te roken.

Sneller flessen halen harold ;)


Groeten John
 
A

Athanor

Guest
Leuke projecten! Kun je wat meer vertellen over Rob Parry in een nieuw topic over de stoel? Heb je de man zelf ontmoet? Dat zijn items die nieuwswaarde hebben en van historisch belang zijn:rolleyes:

Fons
 

Nico Kliko

Actieve deelnemer
14 dec 2014
423
30
Nijmegen
Beste Fons,

Het topic zal ik openen als ik in een wat verder stadium ben.
Ik ben nu druk bezig met de tekening in sketch up.
Dan weet ik hoeveel hout ik nodig heb.
Eventueel binnenkort al wel hout halen.
Maar op z`n vroegst zal ik echt aan het project gaan werken in december.
Ik zal het verslag zeker maken! Juist met zo`n mooi verhaal erachter!
Maar je moet even geduld hebben haha!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.