Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 23

Bowfront Whiskey kastje van eiken, help!

Hoi allemaal,

Het probleem van sketch up is dat je een hoop kan ontwerpen, maar wat in praktijk toch nog erg lastig is.
    Maargoed.. Nu heb ik een droomprojectje haha

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Whiskey.jpg
Bekeken:   495
Grootte:   38,5 KB
ID:        37444

Ik wil dus een whiskey wandkastje maken zoals op de afbeelding.
    Een gebogen voorkant, met gebogen deurtjes en laadje(Liefst met met zwaluwstaarten)
    Ik wil eiken als houtsoort doen. Past bij de whiskey.
    De zwarte stukken is ook eiken maar behandeld met ijzeroxide.

Nu komen wat vraagjes.
    1. Hoe maak ik de gebogen deurtjes?
    2. Hoe laat ik de radius van deuren gelijk lopen met het kastje?
    3. Hoe maak ik een gebogen la met zwaluwstaarten?
    4. Heeft iemand ervaring met ijzeroxide om eiken zwart te kleuren?
    5. Is het mogelijk om het hout van oude wijn/portvaten terug te buigen naar rechthout door te stomen? (zodat ik dat hout kan gebruiken)

Sorry als mijn vragen naïef overkomen. Ik probeer groot te dromen en daarna het project realistisch te maken. Dan maak ik volgens mij mooiere/grotere projecten.

Ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen naar een haalbaar project!

Niko met het zwarten van eiken kan ik je wel helpen. Doe azijn in een pot. Doe er staalwol bij. Laat het een nacht staan hierna het mengsel erop smeren. Je ziet het hout zwart worden. Let wel op dat je eiken neemt uit hetzelfde stuk anders kan je verschillende tinten zwart krijgen. Gebruik de zoekfunctie eens en zoek op ijzerazijn er zijn al meerdere stukjes over geweest. Voor de overige vragen verwijs ik naar andere leden.

Je kan een mal maken waar je de plankjes van de deurtjes op legt.
    Deze mal heeft dan dezelfde radius als het kastje.
    Een mal bestaat uit een onderkant en bovenkant.

De plankjes zaag of schaaf je taps, zodat ze netjes aansluiten.
    En dan met wat spanbanden de plankjes tegen elkaar drukken om goed te kunnen lijmen.
    Groeten, Raymond

Je kunt de deurtjes ook van buig triplex maken en net zoals Raymond schrijft over een mal verlijmen en daarna fineren.

Hier een link naar het zwarte of ebonizen van hout

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Wow, mooi kastje. Dit ga ik volgen. Er staat alvast het juiste merk in !

Hallo Nico,

Leuk project. Kijk eens op de site van Derek Cohen uit Australië:
    http://www.inthewoodshop.com/Furnitu...entCentre.html
    Hij is een paar jaar terug bezig geweest met een kast waarin 2 gebogen deuren zouden komen, wellicht dat je daar wat van op kan steken. Sowieso is zijn site een bron van inspiratie voor zowel meubelmaken als gereedschapmaken.

Nog een toevoeging over de ijzeroxide, het hout wordt soms niet echt zwart maar meer donkerblauw grijsachtig en zelfs soms paarsachtig. En als je denkt het zwarter te krijgen door er twee keer over heen te gaan werkt dat juist tegen je omdat het dan steeds grijzer wordt (uit eigen ervaring)
    Om het echt zwart te krijgen kun je soms beter zwarte spuitverf gebruiken. Wordt mooi zwart en je ziet de nerf nog goed zitten. Indische inkt kan ook maar dat ''lost'' soms op in bepaalde soorten lak. In ieder geval succes ziet er uit als een leuk project!
    Laatst gewijzigd door Lars.; 27-10-15 om 11:17.
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniën overzien de chaos...''

De deuren eerst maken, en daarna de kast naar de deuren. Blijft er het probleem van de schuif-front.

Volgens James Krenov is ellips beter dan rond, dus eventueel de latjes een toenemende breedte geven.

Even een ideetje: waarom maak je de deuren dan niet van dat gebogen hout van de vaten? lijkt het net of je een stuk uit een vat aan de wand hebt, past ook goed bij hetgeen je wilt bereiken, laat het hout zoals het is...
    If you can't fix it with a hammer, it must be electrical.

Om het makkelijker voor jezelf te maken en ook heb je meer plezier in het werk begin eerste met het maken van de deuren en verder de maten voor de romp daarvan afnemen. Zo'n gekuipt oppervlakte maken is niet zo moeilijk, de duigen kanten gewoon schuin bij gevoel schaven. Je wil een subtile boog anders ziet het een beetje kitsch uit en ja veel interessanter is het als je de laatst paar duigen op de uiteinden wat schuiner aan de kanten schaven. Geen toestand met het verlijmen met een spanband maar telkens twee duigen lijmen aan elkaar met lijmtangen. Ik heb vrij grot spannen zo kunnen maken maar waarschijnlijk zijn er beperkingen in zo ver als hoe groot je kan voordat de spanband nodig wordt. Als je de laat die tussen lijmtang en deur een beetje ronden aan de kant tegen de tang maken dan komt de kracht vanzelf loodrecht tegen de twee te verlijmen delen. Vergeet niet dat je voor de binnen of hol kant een bolschaaf moeten gebruiken, maar dat is ook leuk werk. Ik kan minder over de zwaluwstaart verbindingen op de la zeggen. Ik zit ook met een vergelijkbaar moeilijkheden. Maar je will natuurlijk geen recht vlak daar aan de hoek van de la maken, dat ziet wat grof uit. Ik hope iemand anders langs komt met goed suggesties wat dat betreft.
    Laatst gewijzigd door Ernest Dubois; 27-10-15 om 14:32.

Forum Rechten