Opknappen oude Elektra Beckum HC 260 vlak- vandiktebank

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb gisteren een oude HC 260 op de kip getokt voor een zacht prijsje.
Het ding heeft een grondige opknapbeurt nodig en mist de langsgeleider.

Ik denk dat ik het ding (bijna) helemaal ga monteren om alle lopen de delen soepel werkend te krijgen. Ik zal wellicht e.a. van het proces hier posten als daar belangstelling voor is.

Dit is het typeplaatje:
IMG_20151027_074441049.jpg

Ik heb er nog niet heel goed naar gekeken maar dit is wat ik nu heb geconstateerd:
  • De lagers zijn spelingsvrij en lopen soepel
  • De vlaktafels zijn smerig en moeten gevlakt worden
  • De vandikte hoogteverstelling loopt zwaar (verkeerd vet gebruikt)
  • Alles zit onder granietstof dus moet goed schoon worden gemaakt want dat spul is kneiterhard en vormt een schuurpasta.
  • motor loopt goed maar start met horten en stoten, condensator op zijn eindje??
  • boorkop voor langgatboren is ongebruikt.

Het is het oude type met de motor aan de zijkant gemonteerd (best onhandig want die zit aan de kant waar je staat te vlakken). Ik zou graag een onderdelentekening en handleiding van dit ding hebben, weet iemand waar ik die kan vinden?
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Ik kan je niet helpen met de tekeningen en handleiding, maar ik volg dit topic met veel interesse als je em uit elkaar gaat halen!
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Ik heb zojuist het ding grootendeels gedemonteerd. Wat een bende zeg, er hangt een kilo kopervet aan waar dan weer een halve steengroeve in blijft hangen. Bij wijze van spreken dan..

zo zag het eruit als geheel
IMG_20151027_184621292.jpg
Eerst de uitvoertafel gedemonteerd, dat kan (om te gaan vlakken) zonder gereedschap door twee beugeltjes opzij te draaien.
Daarna de motor eraf, dat kan ook zonder gereedschap. Ik heb ergens gelezen dat deze motor op meerdere gereedschappen kon worden geplaatst. Vandaar de rare onhandige positie waarschijnlijk. De motor is met een soort kunststof spie verbonden met de machine, waarschijnlijk is dit bedoeld als breekkoppeling die het bij een blokkade begeeft om de machine te sparen.
IMG_20151027_185123720.jpg
Toen de invoertafel eraf, deze is in hoogte verstelbaar uiteraard, het mechanisme is simpel. Je draait met een draadeind de tafel tegen een hellingbaan op. Volgens mij heeft dit als nadeel dat je de tafel niet eenvoudig parallel kunt stellen met de uitvoertafel. Nou maar hopen dat ie dat gewoon is..
Ik heb de tafel gecontroleerd op vlakheid en dat lijkt ie te zijn.
IMG_20151027_185643110.jpg
Toen had ik de kale doorvoerrollen en het messenblok over. achter het messenblok zat een soort kap op spanen af te voeren(gok ik). Die was behoorlijk gehavend en zat maar met 1 boutje vast. De aanvoerrol heeft er lekker in zitten knagen en de messen zijn er ook een keer goed doorheen gefietst. Dat duid niet op de meeste zorgvuldigheid.
IMG_20151027_190419404.jpg
Toen de messen eruit gehaald. Deze hebben geen stelschroeven maar zijn magnetisch waardoor ze op hun plek 'plakken' tijdens het stellen. De messen moeten geslepen worden want er zitten deukjes in. Iemand een idee of dat ergens in Arnhem kan voor een zacht prijsje?
IMG_20151027_190609729.jpg
Toen het hele kickback gebeuren eruit geschroefd. Het zit simpel maar oerdegelijk in elkaar. Allemaal kleine kantelende wigjes tussen 2 assen. Natuurlijk wel muurvast met allemaal steenstof ertussen. Die mogen een keer mee onder de douche.
IMG_20151027_191735467.jpg
IMG_20151027_192341010.jpg
Beschermkap aan de zijkant eraf en toen lag de distributieketting bloot. Allemaal kunststof wielen (vooral Nylon), gelukkig want dat is goed bestand tegen abrasieve rommel.
IMG_20151027_192703795.jpg
Daarna de aluminium motorsteun eraf gehaald, de motor zit niet rechtstreeks op de as maar via een getande riem met ongeveer 1:3 overbrenging.
IMG_20151027_193510953.jpg
De schaafas wordt aangedreven door een klein aluminium tandwiel waar een getande riem op loopt. dit wieltje ziet er behoorlijk versleten uit.
IMG_20151027_193726492.jpg
Toen de ketting voor de 4 hoogteverstelpunten van de vandiktetafel gedemonteerd. Deze ketting zorgt ervoor dat elk draadeind evenveel roteert. Op die manier blijft de vandiktetafel parallel eens deze goed is afgesteld.
IMG_20151027_194325275.jpg
Daarna de kunststof lagerblokken van de schaafas eruit gepeuterd, deze hangt met 4 boutjes aan elke kant in ovale boutgaten zodat deze parallel te stellen is met de vlaktafel.
IMG_20151027_203240091.jpg
Toen bleef haast alleen nog het karkas van het beestje over, de beide groene spuitgietdelen (tsjonge wat zijn die netjes gemaakt zeg!) zijn middels 4 stalen staven verbonden. Een kwestie van 4 borgbouten losdraaien en een paar minuten meppen met de kunststof hamer en tadaaa!
IMG_20151027_204711178.jpg
Nu kun ik de vandiktetafel uitnemen en goed bekijken, die heeft wel wat teder schuurpapier nodig om een beetje smooth te worden.
IMG_20151027_205507819.jpg
Boorkop eraf
IMG_20151027_210403208.jpg
En borgmoer voor het aandrijfwieltje
IMG_20151027_210413500.jpg
Maar toen werd het lastig, ik kreeg geen enkele beweging in het tandwieltje. Wel ontdekt ik dat het van erg zacht aluminium is gemaakt en enigzins voorzichtig moet worden behandeld.
IMG_20151027_211704567.jpg
IMG_20151027_211746077.jpg
IMG_20151027_212415306.jpg

Nu heb ik 2 dingen waar ik niet uit kom en waar iemand mij misschien mee kan helpen:
1) hoe krijg ik dat tandwieltje eraf? Idealiter met een kleine poulietrekker maar ik heb het idee dat het op een of andere manier geborgd is met een soort wigje/keggetje. Er zit een soort spiebaan in die aan de buitenzijde groter is dan aan de binnenzijde. Er lijkt ook iets in te zitten maar ik kan niet zien wat.

2)Het lager dat aan de kant van de boorkop zit is nog goed maar het lager aan de kant van het wieltje is niet zo goed meer. Echter (zie laatste foto) zitten de lagers op zo'n manier tegen het schaafblok dat je volgens mij kans loopt het lager van de binnenbus af te meppen ipv het lager er in zijn geheel af te trekken. Of is er een manier om dat netjes te doen?
 

Bijlagen

  • IMG_20151027_210347085.jpg
    IMG_20151027_210347085.jpg
    70,5 KB · Weergaven: 259

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
Heb even op kruis.nl gezocht (maar dat had je zelf vast ook al gedaan) maar kan zo snel het tandwiel in kwestie niet vinden.
Normaal gesproken wordt dat volgens mij met een soort spie (half maantje) op de as bevestigd, waardoor een en ander direct gefixeerd zit en niet onafhankelijk van de as draait.

Het lijkt alsof je de spie ook kunt zien op je foto's, de vraag is hoe (en of) je hem er uit kunt halen. Ik zou zeggen ligt verwarmen en voorzichtig tegen aan tikken. Maar ik zou et eerst even met 100% zekerheid uitzoeken voordat je wellicht iets permanent beschadigd of er zo diep in slaat dat het er niet meer uit kan...

Op deze foto zie je volgens mij al zitten

Bekijk bijlage 37489
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Voor het alu tandwieltje. Poelitrekker erop, op spanning zetten , fakkel . Voor het lager op de as,heb je een poelitrekker nodig die uit twee schalen bestaat. Die hebben een taps gedeelte, wat zich tussen de asborst en het lager drukt. Als het lager te vast zit op de as, wederom de fakkel.
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Je kan het tandwiel warm maken dan valt hij er denk ik zo af of in combinatie met een trekker.
Niet te gek lang warm maken natuurlijk gezien het er als aluminium uitziet.


Dat lager zou ik idd ook met een trekker proberen, als hij dan kapot gaat stook je de bus ook warm.
die mag ja dan wel weer lekker goed opstoken, die valt er dan zo af.

Met stoken is het belangrijk, snel veel warmte aan te voeren.
Niet rustig op het gemak doen want dan warmt alles langzaam op en zet evenveel uit.

leuke klus!
 

Kok

Nieuw lid
26 jul 2015
17
0
mbt het tandwiel: soms wordt een tandwiel of kettingwiel ook nog met een borgschroef (inbus) op de spie uitgevoerd. Deze moet je dan gewoon nu aan de buitenkant kunnen zien ter hoogte van de spie. Losmaken met een poelietrekker is ook mijn idee, pas dan wel op dat deze voldoende over de achterzijde van het tandwiel valt want aluminium breekt snel af.

mbt het lager: ook poelietrekker en als deze inderdaad eerste de buitenring zou breken is dat niet erg (gebeurt bijna nooit hoor), dan haal je daarna de binnenring eraf op dezelfde manier. Tenzij je het lager per se wil hergebruiken natuurlijk, dan mag je alleen de binnenring belasten.

Succes en leuke klus inderdaad!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.