mede draaimaatjes gezocht/ tevens draaibank

Kimmy

Nieuw lid
14 jun 2010
8
0
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier op de site.Ik ben een vrouw van 45 en een fanatiek "draaister" sinds kort.Heb draailessen gehad bij de "timmerschuur" in Spier van Andre.Een geweldige man met erg fijne lessen.Ik vraag me af of er bij mij in de buurt mede draaiers wonen en of er belangstelling is voor een draaiclub of iets dergelijks.Of dat deze al bestaat ergens in mijn omgeving? Ik woon op de grens Drenthe, Friesland en Groningen.Zoek nog een goeie draaibank, ben wel in het bezit van een Proxxon mini draaibank.En huur zolang een uit Spier.Misschien heeft iemand nog een leuke voor mij te koop?
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
kimmy

welkom op dit leuke forum. een draaiclub is redelijk snel gevonden via radius(ned.vereniging voor houtdraaiers). een leuke draaibank zal ik proberen te kopen via marktplaats. het ligt er natuurlijk aan wat je wil gaan maken. ik woon zelf in zwolle. je bent natuurlijk altijd welkom om eens te komen kijken.

tot op het forum

rick
 

Kimmy

Nieuw lid
14 jun 2010
8
0
Beste Rick,

Dank je wel , ik heb inmiddels contact gezocht met een vereniging!Marktplaats heb ik al regelmatig afgestruind maar de banken die daar aangeboden zijn heel anders als de bank waarop ik het geleerd heb.Ik zat aan een "mini" draaibank van memenco te denken (een soort Jet).Dat zijn middelgrote banken en heel stabiel.Mijn hoofddoel zal zijn in miniatuur te draaien maar gezien het mooie hout dat ik inmiddels heb liggen en mijn ambities wil ik ook wat groter draaien.(tsja waar is het eind he...)Je spontane uitnodiging houd ik zeker in gedachten, bedankt daarvoor!
Groetjes Kim
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hartelijk welkom in draaiersland.
Radius kent een afdeling Noord.
Mocht je in de buurt van Lemmer komen: van harte welkom, dan kun je de grote Jet en de kleinere Vicmarc 100 VL proberen.
Of kijk alvast even op mijn site. Daar zijn de machines op te zien.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl
 

hakkelaar

Actieve deelnemer
14 sep 2009
34
0
hallo ik bied via deze site en marktplaats en mooie houtdraaibank van rekord aan met beitels en chuck mooie komplete set voor 250 euro
op 220 volt
kijk maar even op marktplaats bij draaibanken
vr,gr
hakkelaar
 

Kimmy

Nieuw lid
14 jun 2010
8
0
Dank je hakkelaar voor je reactie.Helaas ben ik denk ik iets meer ambitieus (misschien overmoedig?) Ik heb vandaag mega veel banken voorbij zien komen en met al mijn ideen en ambities wil ik eigenlijk gaan voor de Teknatool Nova DVRxp. Heeft iemand ervaring met deze draaibank?Het lijkt mij de meest ideale bank voor wat ik wil draaien uiteindelijk.

Groetjes Kim
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ikzelf heb een Nova 1624-44, de mechanische tegenhanger van de electronisch geregelde dvrxp.

Tja, eigenlijk kun je met die machine niet misgaan. Ik heb geen ervaring met het electronische regelsysteem van de DVR-xp, maar voor al het overige zullen de types wel goed te vergelijken zijn. Het vastzetten van de leunspaan werk via een excentrische staaf, een kwartslag draaien en hij zit echt muurvast. Met zijn gewicht van ruim boven de honderd kilo is de bank prettig stabiel, en begint zich pas bij grote onregelmatige stukken hout op te winden. De losse kop is ook bijzonder solide uit een stuk gegoten. De knoppen en handeltjes liggen prettig in de hand en zijn gemakkelijk te bereiken. Tevens kun je het bed eventueel nog verlengen van 24 inch naar 44 inch door er een stuk bij te kopen. De draaibare hoofdkop is echt een mooie extra, dat geld ook voor het indexsysteem met 24 stappen.

Mijn mening is dat de teknatool draaibanken momenteel de beste alround draaibanken die momenteel te koop zijn voor een perfecte prijs. Je kunt er grote schalen op draaien, brede diameters, je hebt 60 cm tussen de centers, voldoende snelheden in het geval van de 1624-44, je kunt er ook perfect kleine dingen zoals pennen mee draaien enz, enz. Je kunt er eigenlijk alles mee doen, en ook nog in redelijk ruime maten. En zelfs als je ruimte tekort komt, koop je er een bedverlenging bij en een losse leunspaan.

Zoals ik al zij, de 1624-44 is al erg goed, dus moet het met de DVR-xp helemaal goed gaan.
De enige reden waarom ik de 1624-44 heb gekocht is dat ik de meerprijs van zo'n 1000 euro voor de electronica van de DVR-xp te veel vond.
 

Kimmy

Nieuw lid
14 jun 2010
8
0
wel heren ik ben eruit!Ik heb de duitse banken ook grondig bekeken Juriaan (dank voor de tip!)Maar uiteindelijk ben ik het helemaal met woodworker eens, 1000 euro voor wat electronica gaat me toch net even te ver.Babtist zelf raad het ook niet eens aan...het wodrt dus de 1624-44.Ik vind het wel heel prettig te horen dat de bank jou goed bevalt, is een mooi referentiekader als is het maar van 1 iemand.Ik hoop er veel mooie dingen mee te kunnen maken.Een draaiclub is ook al gevonden!30 leden en jawel......allemaal mannen!Maar ik kan me goed staande houden tussen de mannen dus dat zal best lukken.Voorraadje hout hebben we inmiddels ook en een paar leuke adressen waar meer bijzonder hout te halen is.tot zover bedankt voor jullie reacties en we horen zeker hier van elkaar!

groetjes Kim
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Kimmie je bent hier natuurlijk van harte welkom. Laten we zeggen dat ik een beginnende gevorderde ben :oops: Ik denk dat je niet ver van mij vandaan woont.

Mijn interesse op draaigebied is zo specifiek, dat ik denk dat ik eigenlijk zelf het wiel moet uitvinden. Maar ik heb jullie allemaal nodig om tot kennis te komen.

Maar ook gewone kleine dingen hebben mijn interesse. Opspannen. hout. Hoe toont hout zich het beste. Nat hout draaien.

We zijn allemaal in ontwikkeling. We helpen elkaar en leren van elkaar. Daar gaat het om.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.