Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 72

Onderwerp: eiken binnendeuren

eiken binnendeuren

Beste mensen,

Voor een klant moet ik 4st. binnendeuren maken zoals op onderstaande foto's.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste de planken blind op het kader bevestigen. Schroeven en proppen is geen optie. Ik zou wel een kleine schroef in de sponning die eraan gefreesd wordt kunnen zetten. Of is er iemand met een ander idee?
    De kaders worden overigens 25mm dik en de planken 15mm

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_3129.jpg
Bekeken:   1557
Grootte:   66,5 KB
ID:        37382

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_3128.jpg
Bekeken:   1547
Grootte:   63,1 KB
ID:        37383

Je zou het kunnen oplossen door te schroeven door de schoren en stijlen. Daarna de schoren en stijlen afdekken met een stuk dik fineer van hetzelfde materiaal van 5 mm dik. Je hebt dan de stevigheid van schroeven maar je ziet de schroeven niet meer.

De planken zijn met halfhout rabat aan elkaar verbonden dan? Dan kan je inderdaad in de hoek van de rabat spijkeren maar het is geen sterk constructie. Een verbetering is veer en grof met spijker door de veer kant net zoals bij het blind spijkeren van een vloer. Toch met zulke kort schroeven of spijkers als dat voldoende sterkte geeft twijfel ik en zeker met de getoonde ontwerp. Dat boven schoor zit helemaal in de verkeerde richting en ergert alleen de krachten op de constructie. De schoren moeten onderaan beginnen op de hangstijl kant. Het zou mij niet verrassen als die deur is vast gelijmd als er geen zichtbaar bevestigen zijn dwz planken gelijmd op de klampen wat een grote onwetendheid laat zien over hout laat staan het principe van een opklamp deur.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    MDF of meubelplaat gebruiken en fineer en alle zichtdelen erop lijmen.

Mdf of meubelplaat is absoluut geen optie. Alles moet gemaakt worden van 2e keus eiken voor een rustieke uitstraling.

De planken worden idd dmv een halfhout rabat bevestigd. Dit om evt doorkijken te voorkomen mochten de planken krimpen.
    Dat de schoor in de verkeerde richting zit weet ik. Ik ga proberen de klant om te praten dat ik deze in de goede richting kan plaatsen.

De kaders worden met pen en gat verbindingen gemaakt.

Hoewel dit wel voor plaatmateriaal gemaakt is zal het wel werken. Lamello invis. Niet goedkoop maar wel goed.

Ik ben zeker dat je het lukt om de klant te overwegen, niemand wil zo dom lijken.

Als je vanuit ga dat de kader alle krachten kunnen opvangen met getoogd penen (oops, stoort dat de uitstraling. Ooit de uitsprak gehoord "vorm volgt functie") die zo lang mogelijk zijn en goed functionerende schooren dan is de beplanking bijzak. Toch is veer en groef beter dan rabat vind ik.

Zonder zichtbare schroeven of spijkers of proppen lijkt me dit geen haalbare kaart.
    Fineer of dun hout er op lijmen zal nooit dezelfde uitstraling geven als een massief originele deur.
    En er komt best wat gewicht op de verbindingen.
    Donkere plaatnagels lijken me een hele mooie hiervoor, die passen echt bij het ontwerp.
    Groeten, Raymond

Domino's van 5x30 die je 12mm + 20mm plaatst? Of je zaagt dikkere exemplaren op maat?

Dat is echt een dom deur, zelfs de onder en boven regels zit verkeerde.

Forum Rechten