eiken binnendeuren

PBT

Actieve deelnemer
Beste mensen,

Voor een klant moet ik 4st. binnendeuren maken zoals op onderstaande foto's.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik het beste de planken blind op het kader bevestigen. Schroeven en proppen is geen optie. Ik zou wel een kleine schroef in de sponning die eraan gefreesd wordt kunnen zetten. Of is er iemand met een ander idee?
De kaders worden overigens 25mm dik en de planken 15mm

IMG_3129.jpg

IMG_3128.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Je zou het kunnen oplossen door te schroeven door de schoren en stijlen. Daarna de schoren en stijlen afdekken met een stuk dik fineer van hetzelfde materiaal van 5 mm dik. Je hebt dan de stevigheid van schroeven maar je ziet de schroeven niet meer.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
De planken zijn met halfhout rabat aan elkaar verbonden dan? Dan kan je inderdaad in de hoek van de rabat spijkeren maar het is geen sterk constructie. Een verbetering is veer en grof met spijker door de veer kant net zoals bij het blind spijkeren van een vloer. Toch met zulke kort schroeven of spijkers als dat voldoende sterkte geeft twijfel ik en zeker met de getoonde ontwerp. Dat boven schoor zit helemaal in de verkeerde richting en ergert alleen de krachten op de constructie. De schoren moeten onderaan beginnen op de hangstijl kant. Het zou mij niet verrassen als die deur is vast gelijmd als er geen zichtbaar bevestigen zijn dwz planken gelijmd op de klampen wat een grote onwetendheid laat zien over hout laat staan het principe van een opklamp deur.
 

PBT

Actieve deelnemer
Mdf of meubelplaat is absoluut geen optie. Alles moet gemaakt worden van 2e keus eiken voor een rustieke uitstraling.

De planken worden idd dmv een halfhout rabat bevestigd. Dit om evt doorkijken te voorkomen mochten de planken krimpen.
Dat de schoor in de verkeerde richting zit weet ik. Ik ga proberen de klant om te praten dat ik deze in de goede richting kan plaatsen.

De kaders worden met pen en gat verbindingen gemaakt.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik ben zeker dat je het lukt om de klant te overwegen, niemand wil zo dom lijken.

Als je vanuit ga dat de kader alle krachten kunnen opvangen met getoogd penen (oops, stoort dat de uitstraling. Ooit de uitsprak gehoord "vorm volgt functie") die zo lang mogelijk zijn en goed functionerende schooren dan is de beplanking bijzak. Toch is veer en groef beter dan rabat vind ik.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Zonder zichtbare schroeven of spijkers of proppen lijkt me dit geen haalbare kaart.
Fineer of dun hout er op lijmen zal nooit dezelfde uitstraling geven als een massief originele deur.
En er komt best wat gewicht op de verbindingen.
Donkere plaatnagels lijken me een hele mooie hiervoor, die passen echt bij het ontwerp.
 

tuoh

Oud hout
'T is inderdaad een zooitje die deur, constructief klopt het langs geen kanten. Maar als de klant rotzooi wil kan ie rotzooi krijgen hé geen probleem:p Dus gewoon de kader met pen en gat in elkaar zetten en de beplanking blind spijkeren in de rabat. Als extra versteviging kan je de beplanking op de kader lijmen, MAAR!!!! lijm de beplanking telkens met één dot lijm midden de plank, zo krijgt het hout nog altijd voldoende ruimte om te werken.
Deze manier van verlijmen gaat goed, heb in de loop der jaren zo al tig beplankte deuren opgeleverd zonder één probleem. De dosering van de lijm is het belangrijkste punt van aandacht hier. Per hechtpunt mag de lijmdot niet meer 30 à 40mm in diameter zijn eens aangedrukt. Oefen dus even met twee stukjes afval om de juiste hoeveelheid lijm te bepalen.

Waar de beplanking op de stijlen ligt zou ik om de 300mm ongeveer een lijmdot aanbrengen, telkens midden op de stijl.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
ik zal de plank wel volledig mis slaan maar de boel kan toch ook gewoon worden verlijmd? Dat is echt wel stevig genoeg.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Dat is echt een dom deur, zelfs de onder en boven regels zit verkeerde.

Bedoel je dat de diagonalen verkeerd zitten? Of dat de regels niet ter hoogte van de scharnieren zitten?

ik zou trouwens (als niks zichtbaar zou mogen zijn) zelf de deur spijkeren met smalle dunne regels, en dan de zichtregels infrezen en hier over heen zetten.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Tenminste zit de scharnieren niet zo gek, hooraa, Maar nee ik bedoel de onder en bodem regels zou moeten tussen de stijlen terwille in dit stuk is het andersom, stijlen tussen regels.

Ik ben het niet eens met het idee van André dat de klant altijd gelijk heeft. Dat voor mij klinkt als een stuk neo-liberal, laat kapitalistische, marketing school dogma, dat een vakman moet buigen om een enkele opdracht te krijgen. In eerste instantie moet een (mogelijk) klant geïnformeerde worden. Meeste mensen zijn redelijk en kunnen een fatsoenlijk verhaal accepteren. Ten tweede moet iets gedaan worden met slecht ontwerpers die niks over wat ze ontwerpen weten. In andere worden Vakmensen eerste, ontwerpers onderaan maar dat is een ander volgorder als wat je bij toonaangevende instanties zoals FrozenFountain in Amsterdam te horen krijgen, die willen niks weten van ambacht wat alleen een andere word is voor kennis plus iets meer.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Bedoel je dat de diagonalen verkeerd zitten? Of dat de regels niet ter hoogte van de scharnieren zitten?

ik zou trouwens (als niks zichtbaar zou mogen zijn) zelf de deur spijkeren met smalle dunne regels, en dan de zichtregels infrezen en hier over heen zetten.

Zowat alles is verkeerd, de bovenste diagonaal is er voor de show maar heeft geen ander nut. De onderste bijna ook want hij rust op de onderste ligger en werkt dan als een hefboom die de verbinding rechts onder ( die trouwens verkeerd is zoals Ernest al aangeeft) probeert te breken. Het driehoek principe werkt enkel als die diagonaal vastgemaakt is aan de stijl onderaan, en aan de ligger bovenaan. Zo zet je geen krachten op de verbindingen.
 

damien

Actieve deelnemer
21 aug 2011
669
4
Leuven
Het kan denk ik zoals op de foto als de deur gewoon één vastgelijmd paneel is die enkel vast is aan de stijl aan de scharnierkant en dat de rest van het frame vrij kan schuiven via verdoken blokjes of vijzen. Het frame houdt het paneel gewoon vlak maar draagt niet. De diagonalen hebben dan geen echte functie.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.438
393
Dordrecht
Het is in ieder geval wel consequent fout gedaan... :)
Ik zou het kwa frame gewoon goed doen en kwa beplanking zoals Andre aangeeft.
 

PBT

Actieve deelnemer
Dat het met de getoonde deur compleet fout zit is een ding dat zeker is.

Zou het een oplossing zijn om de planken blind in de sponning te spijkeren, en op het frame te lijmen met kozijnenlijm van frencken? Deze is blijvend flexibel.

Het worden trouwens 4 deuren. 1 van 78, 88, 93 en 103cm. Allen 231,5 hoog. Afhangen zal dus gebeuren aan 4 of 5 scharnieren per deur.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.