eiken binnendeuren

Paul van Utrecht

Nieuw lid
21 dec 2018
5
0
Ik wil graag even doorgaan op dit topic. Ik wil voor mijn (droge) kelder een planken binnendeur maken. Type 'kasteeldeur'. Daarvoor heb ik al eikenhout aangeschaft. Duurzaam of niet: dat wilde ik. Ik wil de deur aan de plankzijde nagelen op aan de andere kant drie klampen (15 cm breed), en ik dacht daarnaast de nagels ook aan verlijmen in dotten met Polymax. Mijn vraag is, nu ik deze planken (zie onderstaande kwalificaties, 4 planken met kopmaat 2.2 X 18,5 cm zonder veer/groef) gebruik, of ik kan volstaan met ruimtes tussen de planken van 3mm . Ik kreeg het advies om de werking op te vangen zeker het dubbele daarvan te gebruiken, maar dan kijk je dwars door de deur heen! Hoeveel werking mag ik verwachten onder deze omstandigheden: constante temperatuur, normale kamervochtigheid.


Eikenhout[FONT=&quot][/FONT]
\Kwaliteit / SorteringRustiek BC[FONT=&quot][/FONT]
Vochtigheidspercentage[FONT=&quot]< 10% Meubelhout[/FONT]
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Als er geen schroeven zichtbaar mogen zijn, zou ik gaan voor schuif zwaluwstaarten over minder dan het verborgen veld.
Bv als de verborgen lengte achter een schoor 10 cm is kun je een zwaluwstaart van 4 cm gebruiken. Door de plank dan op te leggen en 4 cm naar beneden te schuiven (4 cm gewoon opening en 4 cm met zwaluwstaart vorm) is er niets van de zwaluwstaart (opening en schuif) te zien.
Jos
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Zwaluwstaart is ook voor mij betere, maar bewerkelijkere optie.

Van waar haal je dat vochtgehalte? evenwichtsgehalte van eik is ongeveer 11%, dus zou verwachten dat meubelhout daar rond zit. Meten is weten...

Krimp na bereiken van evenwichtsgehalte zit volgens houtdatabase ergens tusen 0.8 en 1.2%, dus voor een plank van 18.5cm ergens rond de 2 a 2.5 mm.

Zou de planken nooit met een voeg tegen elkaar zetten... mag nog een beetje mooi zijn ook... Planken voorzien van rabat en laten overlappen (niet verlijmd). Ga je ook een voegje krijgen, maar je ziet er niet door...

Succes ermee
 

Paul van Utrecht

Nieuw lid
21 dec 2018
5
0
@Jos: ik vermoed dat je reageert op een andere vraag. het is in elk geval mijn bedoeling dat de spijkers (geen schroeven) wel zichtbaar zijn, ik dacht daarbij aan 40 mm Schlossnagel met 4 slagskop die Weijntjes Bussum mij adviseerde. Dat zijn overigens geen nagels die teruggeslagen kunnen worden, maar ik vraag me ook af of dat niet
vakmanschap vereist.
 

Paul van Utrecht

Nieuw lid
21 dec 2018
5
0
@brt: dank voor deze reactie. Het maken van zwaluwstaart verbindingen is voor mij nog een brug te ver, maar rabat lost inderdaad het probleem van doorkijk op. Daarvoor zou ik toch wel terecht moeten bij professional.
Het vochtigheidsgehalte van minder dan 10% baseer ik op opgave van de houtleverancier. Helemaal gerust ben ik daar niet op. Ik vrees echter dat ik daarvoor ook niet over meetapparatuur beschik dus daar vertrouw ik maar op. Wat ik vooral wil voorkomen is dat de deur krom gaat trekken. Je merkt wel dat ik geen professioneel timmerman ben maar meer een hobby-klusser die het zo mogelijk volgens de regelen der kunst wil doen: van 'semi-professionals' kreeg ik het advies mijn vraag voor te leggen aan dit forum.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een kelder lijkt me redelijk stabiel qua temperatuur en lucht vochtigheid, ik zou de planken de planken daar eerst eens een tijdje opslaan
Ondertussen kun je met kleine stukjes hout div. verbindingen gaan oefenen.
Polymax zou ik niet gebruiken, of een goede houtlijm of niks.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.755
145
Rotterdam
Als je de planken met veer en groef verbind, dan heb je geen doorkijk.
Maar veer en groef vereist wat meer gereedschap en ervaring. Je zou ook sponningen kunnen maken, dan vallen die over elkaar heen.
Onderschat nooit de werking van eikenhout. Zeker bij deuren, die hebben altijd last van twee verschillende kamervochtigheden. Dan kan de deur iets krom trekken.
 

Gerben 18

Nieuw lid
30 mrt 2016
9
0
Brabant
Vind het topic wel interessant en heb nog wat teruggezocht in het Handboek voor Timmerlieden (aanrader!). Daar wordt aangeraden om als het gaat de stijlen over de volledige hoogte van de deur te nemen en waar de regels zitten een halfhouts verbinding te gebruiken (pagina 162 & 163). Wanneer goed gespijkerd c.q. geschroefd wordt volstaat een deur met alleen regels en ertussen stijlen (& diagonalen) ook. Of een diagonale klamp nou van stijl naar regel moet lopen of van regel naar regel kan ik niet veel terugvinden, alleen dat deze van de buitenkant van de deur naar de scharnieren moeten lopen.

Knipsel.JPG
Knipsel.JPG
Maar een diagonale klamp van regel naar regel kan dus ook (Fig 316b). Figuur 316c Is trouwens een opgeklampte deur die van voor op een paneeldeur lijkt, maar waar achterop de mes en groef planken gespijkerd zitten (Figuur 317)!

Knipsel.JPG

En nog een grappig voorschriftje:

Knipsel.JPG

Gerben :D
 

Paul van Utrecht

Nieuw lid
21 dec 2018
5
0
Dank voor alle suggesties. De luchtvochtigheid schommel meestal rond de 55, maar het verschilt inderdaad in zomer en winter. We houden dat wel bij (met zo'n vochtslurper) als de hygrometer boven de 65 komt, omdat we ook in de kelder slapen. Ik heb nu een tijdje gewacht zoals Toxiq adviseerde, een maand lijkt me wel mooi.
Het hout is in november gekocht en daarna deels gezaagd op een bepaalde breedte. Het is een beetje suf dat ik dat niet eerder bedacht, maar rabat zal dan niet gaan omdat de deur die breedte van 76 cm nodig heeft: voor zover ik het begrijp scheelt dat wel een paar centimeters.
Ik kon nu niet lezen bij Gerben waarom het beter zou zijn de moeren aan de buitenkant te hebben (dus niet op de klampen), maar , ook al vrees ik geen kwaadwilligen: ik wil juist van die mooie koppen zien op de 'buitenkant'! Zo hoort het naar mijn gevoel :) maar het is leuk te weten waarom daar geen moeren (als je geen slotnagels gebruikt). Als ik klaar ben (en tevreden) plaats ik een foto en ik beloof op termijn feedback te geven op de werking. Hopelijk dus gering.
 

Paul van Utrecht

Nieuw lid
21 dec 2018
5
0
Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor flexibele lijm zoals Polymax ook op basis van ook andere adviezen, maar eerlijk gezegd voor de gewone gele houtlijm van Bison D2. Titebond kende ik niet. Ik zie dat er (fervente) voorstanders zijn, maar ook dat Bison nog zo slecht niet is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.