Nieuwe oude draaibank

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Bedankt voor jullie tips Chevy66 en Lemen.....
De poeli tussen de lagerblokken zetten hoeft niet, gezien de vaste kop naar de andere kant van het bed kan verplaatst worden.
de bus verstevigen op de voetplaat kan .....dit bekijk ik nadat ik ze heb gelast, de voetplaat is gemaakt is behoorlijk stevig.

de hamvraag nu is ; zou ik de motor op de zijkant van de "lagerblok" monteren of erboven ?

Grtzz Thomas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
@Jurriaan....je gaf al aan dat een wip maken niet erg moeilijk en dat is het ook maar.....
Ik bedacht me dat als ik een wip tegen de achterzijde van de blok waarop de as zit zou maken dit een enorm gewicht/kracht /torsie kan veroorzaken die mss onstabiliteit met zich mee zou kunnen brengen. Is het eventueel een optie om de motor boven de as te maken zodat de poelies vertikaal tegenover mekaar staan? De riem moet dan uiteraard tegen het gewicht van de motor in opgespannen worden ......

Gezien de opbouw uit stevig staal lijken de krachten van een evt. motorwip me niet in de categorie 'enorm' vallen.
Constructietechnisch lijkt boven de motor me veel meer werk.

575_motorwippe_1.jpg

Dit was de motorwip van mijn oude kopdraaibank. Dit is een 3 pk motor met 700 toeren, gewicht zo'n 50 kg zonder
poelie en wip zelf. Nooit iets gemerkt van enorme krachten, de as van de wip is 20 mm geloof ik. De foto is van
tijdens de montage, van daar de staaldraad aan het oog van de motor.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Bedankt Juriaan, dit schept duidelijkheid.....het wordt dus een wip op de zijkant...twijfel weggenomen
Deze avond komen er wat foto's
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Wellicht niet meer nodig, maar meld het toch even: Je hoeft de V-riem niet per sé gespannen te houden middels bewegen/gewicht van de motor.
Als je de afstand kop en motor wat groter maakt kan je ergens in het midden een spanrol maken.
Dit kan met een veer, maar ook een handmatige verstelling.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
De beloofde foto's.....wip voor de motor tegen de zijkant van de lagerblok gemaakt. proefopstelling gedaan en lijkt goed te gaan.

IMG_2796.jpg IMG_2797.jpg IMG_2798.jpg

terug uit mekaar en in de primer, paar uur later (nu dus) in de lak gezet.
Groeten, Thomas
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dit is een houtforum hoor! :D

Ziet er goed uit. Is die bout in het midden van de wip om de motor niet naar voren en achter te laten schuiven? Zit daar een sleuf onder in die stang?
Wellicht daar ook een vetnippel in opnemen zodat het soepel blijft bewegen? Staal op staal slijt op elkaar in. Een bronzen bus er tussen was ideaal geweest. ( maar dat moet je maar net hebben natuurlijk)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ziet er goed uit, strakke lassen ook - zeker geen hobbyist zoals ik :)

Ik snap niet echt hoe je dat weer uit elkaar kreeg voor het schilderen, maar goed. Bij de volgende draaibank (niet die op de foto) heb ik
aanlasogen voor hydraulische cylinders, type GE 25 gebruikt voor de verbinding tussen wip en as. Maar als je de wip wil laten schuiven,
omdat de poelies niet 1:1 overeenkomen, of je meer versnellingen wil, dan helpt dat niet.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Een bronzen bus of dergelijke had inderdaad beter geweest, maar een vetnippel is aan de onderzijde voorzien. Omdat dit de eerste draaibank is die ik een beetje in orde maak, bekijk ik deze een beetje als een leerschool.

Met het uit mekaar halen bedoelde ik het loszetten van de lagerblok , de geleiding/as/wip is nu één geheel...

Deze avond monteer ik het zaakje en ga ik een beschermkap maken over de poelies.

groeten, Thomas
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Het zaakje zoals het er nu bij staat......en ja hij draait ook :)

IMG_2799.jpg IMG_2800.jpg IMG_2801.jpg

Op de derde foto is de basis van de leunspaan al te zien met bajonetsluiting.

Maar.....even testdraaien bevestigde mijn vermoeden, de bevestiging van de poelies is door de vorige verbouwer nogal pover gedaan, geen spiebaan gebruikt maar gewoon met een inbusbout en speling als gevolg. Beter gezegd, op zoek naar nieuwe poelies, en omdat ik dan toch bezig ben, de as en lagerblok ook maar meteen vervangen. Beetje jammer van de opkuis dat ik eraan gedaan heb maar toch, de vibratie veroorzaakt door de slechte montage van de poelies vind ik maar niets.

Aangezien ik dan toch het hele aandrijfgedeelte aanpak overweeg ik toch een gepaste frequentieregelaar te kopen.

Dus...alle raad en advies is welkom om een goede combinatie as, poelies (2x) en lagerblokken te vinden. adresjes omtrend deze zijn natuurlijk ook welkom. Lagerblokken voor asmaat 30mm en een as van 30mm heb ik liggen, .......of deze voldoen kan ik niet zeggen. Verder ben ik in dit mechanische gedeelte niet echt op de hoogte van welke asmaat voor deze machine geschikt zijn. Hoe deze correct gedraaid moet worden (draad M33 op de kop uiteraard etc.) ?
De motor heeft volgend typeplaatje en heeft een asmaat 24mm en draait 1480t/m
IMG_2778_2.jpg
Met het maken van een beschermkap over het aandrijfgedeelte wacht ik dan nog wel even.

Groeten thomas
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ziet er allemaal goed uit Thomas, het nadeel met een loshangende motor is dat het trillingen kan veroorzaken, doordat de motor zichzelf omhoog wil trekken, bij ongelijke belasting en ook door de 50 cycles van het elecr. net.

Zo op het oog lijkt er veel gewicht buitenboard te hangen, met het oog op stabiliteit moet je dat wel in acht nemen denk Ik.

Ik ben benieuwt hoe je de banjo en toolrest gaat oplossen, niet zo eenvoudig met de prisma alleen aan een kant, Ik heb er een aan beide kanten en zo dat was geen probleem voor mij.

Ik wilde de carriage niet in de weg hebben, dat maakt het gebruik van de tools erg moeilijk, en daarom gebruik Ik een normale banjo en toolrest.

Looking forward to see the end result 1thumb.gif
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
OK, Ik zie dat je al een banjo hebt, nou met betrekking van het vervangen van de as en lagers, de 33mm die meer of minder standaard schijnt te zijn bij jullie, is zeker een goede maat, ga zeker niet dunner als je grotere stukken wilt draaien.

Zo 33mm en een schouder van een paar mm waar faceplate en jou chuck tegen vast gezet word, dan zit je al gauw aan de 40mm voor as dikte een paar stofdichte zelf richtende lagers zou je wel kunnen vinden denk Ik.

Voor de V-snaren ben je beter af met multi-v, zoals nu veel gebruikt worden aan auto motors in industrie, en in de nieuwere draaibanken enz., 2 of hooguit 3 verschillende maten van poellies als je met een variabele frequentie regelaar gaat, hier is vooral het laagste toerental dat je kunt krijgen heel voornaam.

Goed passent en met een spiebaan maakt voor goede bevestiging, maar er worden ook andere manieren gebruikt om poellies op assen te bevestigen, die ook goed zijn (zie foto) met behulp van een conisch binnenstuk dat er met een paar bouten ingetrokken word.

Taper bushing sheaves.jpg
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Dank voor je bijdrage Leo...
Ondertussen het gefreesde plaatje en de uitgedraaide bus gaan ophalen. Niet helemaal tevreden hierover maar als het niets kost.....tja....

De spindel laat ik wel bij iemand anders draaien denk ik.....deze moet echt heel nauwkeurig gemaakt worden.
Bij het samenstellen van de onderdelen wel weer een andere mogelijke aanpassing tegengekomen. Gezien ik de banjo voor de leunspaan , de voetplaat hiervoor en de leunspaan zelf, nogal stevige maten heb meegegeven wordt de maximale draaihoogte boven de leunspaan wel erg klein, een dikke 70mm tussen de center en de leunspaan. Het verhogen van de losse en de vaste kop is dus een feit :p. Dit zal dan als resultaat hebben dat ik de gehele vaste kop opnieuw ga maken, zodat deze uit één geheel bestaat.
Hahaha ......beetje "niet" geplande en al doende komt men tegen verbouwing zeg maar.....

Eerst beetje ontgoocheling maar....alles bijeengenomen nog steeds niet te veel centen uitgegeven en toch al veel basis hebben staan om er een leuke draaibank van te maken. Dus.....doorgaan maar. Nu eerst toch maar eens bekijken wat verder allemaal nodig is.....
Foto's
IMG_2807.jpg IMG_2808.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Het probleem van een geringe diameter dat je kunt draaien doordat je de banjo boven op de slee zet, heb Ik voorkomen door de banjo op het bed te plaatsen.

By mijn bank heb Ik wel een prisma op beide kanten, terwijl jouw bank ze aan een kant heeft zitten, je kunt een lengte vierkant staal op de andere zijde lijmen of schroeven, zodat beide kanten even hoog zijn en de banjo dus even hoog zit.

Dat voorkomt het gedwongen verhogen van de vaste en losse kop, en hebt een grotere diameter die je kunt draaien.
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Mooi project hoor Thomas!

Leo heeft gelijk dat multiriemen beter zijn dan normale V-riemen. Toch zou ik goed kijken wat het prijsverschil wordt. Als je voordeliger uit bent met een gewone V-riem zou ik daarvoor kiezen.
Die dingen zijn al zo lang in gebruik, en worden nog steeds ingezet en voldoen nog steeds. De koelfan van een kever vraagt zo'n 5pk de dynamo op dezelfde as heeft ook nog wat nodig en dat wordt aangedreven door een gewone V-riem. Zoveel vermogen hoef jij niet over te brengen.
Ik twijfel eigenlijk of je je motor wel aan een multiriem kan laten hangen? Ik verwacht dat je dan een spanrol moeten voorzien.
Misschien dat iemand anders het weet???

Wat poelies betreft, spiebanen (splines) zijn wel leuk, maar kosten veel om te laten maken.
Een conische passing voor je poelies houd ze ook gecentreerd. Je krijgt dan aan de kopse kant van de as schroefdraad om de poelie te borgen met een bout.
Veel nokkenassen in auto's zitten zo, en reken maar dat daar redenen zijn om te kiezen voor een degelijke bevestiging.
Een spline zal ook speling hebben omdat je anders je poelie niet kan monteren. Het is weinig, maar toch. Conisch is dus spelingvrij.
 

tuoh

Oud hout
Het gaat bij het al dan niet toepassen van V-riemen op de draaibank niet zo zeer om de krachtoverbrenging maar om de trillingen die ze opwekken. Hier is een multiriem veel beter geschikt, hoegenaamd niks van trilling te bespeuren bij deze riemen. Niet voor niks dat de meeste serieuze draaibanken tegenwoordig uitgerust zijn met een multiriem.

Een volwaardig alternatief voor een V-snaar is de "Power twist plus" past op de klassieke V-poulie maar draait in tegenstelling tot de klassieke snaar wel trillingsvrij.

zoiets dus: http://www.fennerdrives.com/powertwist-plus/

Heb er zo eentje op mijn grote draaibank en deze werkt fantastisch, is niet goedkoop maar wel top.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ik geloof nooit dat een V-riem trillingen opwekt. Of er moet een beroerde las in zitten.
Blijft ook de vraag open of bij een serieuze draaibank met multiriem ook de motor aan die riem hangt te bengelen?
 

tuoh

Oud hout
Op een draaibank kan een V-riem wel degelijk voor trillingen zorgen en daar is de las debet aan, dit type machine is heel gevoelig hiervoor.
Anders dan bij de meeste aandrijvingen met V-riem is deze op een draaibank toegepast geen ideale opstelling. Dan zijn er veel betere oplossingen beschikbaar en ook in gebruik.

Voor de motor zou ik toch opteren om er een spansysteem op te bouwen zodat de motor niet los in de riem hangt te bengelen. Met een spanner ertussen gebouwd kan je makkelijk de juiste spanning geven aan de aandrijfriem en deze instelling dan fixeren. Het gaat ook zorgen voor een veel rustiger lopende motor omdat het "steigeren van de paardenkrachten" aan banden word gelegd:p
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Zo....bedankt voor het meedenken !!!

Afgelopen tijd behoorlijk druk gehad dus werkelijke voortgang is er even niet. Wel de tijd genomen om verder te bekijken wat de opties zijn , jullie opmerkingen uiteraard in acht genomen.

Voor de as had ik het volgende in gedachte

As van 50mm , M33x3,5 (lengte 24mm) dan een stukje as van 33mm (lengte 16mm) om de chuck te borgen met inbusboutjes, vervolgens een kraag van 60mm, lagerblok of flenslager, as, lager , poelie.

Foto op 18-11-2015 om 21.45.jpg

Voor de aandrijving zou ik dan opteren voor een Power twist plus riem zoals Tuoh al voorstelde. Het opspannen van de riem middels een riemspanner en een vaste montage van de motor ga ik zeker ook verder bekijken. In de keuze naar de poelie diameters dacht ik van 1000-2000-3500 t/m op te lopen om dan via een frequentieregelaar het hele bereik te kunnen halen.

Door de banjo en de daarvoor gemaakt voetplaat om de prisma's te overbruggen heb ik nu 70 mm centerhoogte verloren. Ik ben "voorzichtig" van mening dat het bed en de basis van deze draaibank stevig en zwaar genoeg is om de centerhoogte aanzienlijk te verhogen. De motor van 2pk zou toch geschikt moeten zijn om tot een centerhoogte van 300mm te gaan. Boven de banjo heb ik dan een max draaidiameter van 46cm.

Tot zover ben ik dus momenteel.....maar zou ik nu opteren voor staande lagers boven een stalen blok of voor flenslager in een kokerconstructie. Krijg hier moeilijk pro's en contra's voor gevonden op het net.

Uiteraard zou het een hele hulp zijn indien jullie me konden zeggen of bovenstaande haalbare gegevens zijn.

Groeten Thomas
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
ik heb mijn draaibank zelf gemaakt, zie hier een verslag:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?9616-Nieuwe-draaibank

Hij werkt nog steeds naar volle tevredenheid maar lagerflenzen zou ik niet meer gebruiken. Bij een volgende draaibank zou ik flenzen laten frezen waar gewone lagers in gaan, lagerflenzen zijn niet geschikt voor erg hoge toerentallen en worden bij mij best goed warm op 3000 toeren.

Verder heb je wel een erg gaaf project! Ik ben zeer benieuwd hoe dit zich ontwikkeld.

Groeten en succes,
Patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.