Nieuwe oude draaibank

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Na een tijdje speuren op het net naar een niet al te dure oude houtdraaibank, eindelijk iets gevonden.

IMG_2748.jpg IMG_2752.jpg IMG_2750.jpg IMG_2755.jpg

Ik belde de vriendelijke man en vroeg hem naar de staat van de draaibank....technisch in orde, welke prijs? Wel euh......20 euro zal volstaan vertelde de man me..:eek::confused:

Je weet maar nooit dus ik onmiddelijk daarheen en inderdaad, de draaibank werkt, geen speling op het bed.......Verkocht!!!

Jammer genoeg is er op de draaibank zelf geen merk of dergelijke terug te vinden. De leunspaan is in beide richtingen verstelbaar met een tandheugel systeem. Kan er iemand hier me vertellen over welk type draaibank het hier gaat?

Alvast bedankt
Mvg Thomas
 

martijn v

Actieve deelnemer
25 dec 2014
89
0
Het is zo te zien een aangepaste draaibank (staal dus), heb er verder geen info over helaas.
Mooi ding dat wel.
 
P

Pel

Guest
Het is volgens mij al een oud beestje Thomas, maar verder heb ik van draaibanken geen verstand.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het is inderdaad een omgebouwde metaaldraaibank, en het lijkt alsof de vaste kop ook niet origineel is - zijn dat twee lagerblokken waar de as in loopt?

Een andere leunspaan maken wordt niet heel gemakkelijk met die prismageleidingen op het bed.

Wat is de centerhoogte nu?
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Stabiel is ze inderdaad wel en gewicht heeft ze ook. De as loopt inderdaad door twee lagerblokken.
Momenteel is de centerhoogte 250mm.
Ik ben er niet helemaal zeker van of dit mogelijk is, maar ik wou zelf leunspanen maken die in hoogte verstelbaar zijn en die dan monteren op het huidige voedingsbed.
Ideeën om dit probleem op te lossen zijn uiteraard welkom.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een draaibank die ik ken die zowel zo'n prisma-bed heeft als een normale leunspaan, heeft onder de leunspaan een stalen plaat met uitsparingen voor prisma's. Dat is wel een onderdeel dat je zult moeten laten frezen.

Aan de andere kant kun je ook de prisma's van het bed laten frezen, dat heb ik ook wel eens gedaan, maar de vraag is of je die nodig hebt voor je vast en je losse kop.

250 mm centerhoogte is een mooie maat!
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Ga me deze middag even verder verdiepen in welke opties er zijn om de draaibank om te toveren tot een degelijke houtdraaibank. De prisma's van het bed laten frezen is geen optie, zowel de vaste kop als de losse kop laten dit niet toe....
Een leunspaan met vlakke voetplaat maken die op het huidige systeem past lijkt me de kortste weg met zo min mogelijk kosten om tot een degelijk resultaat te komen. Of ik moet een bestaande leunspaan (wie heeft er nog eentje?) passend maken .
Na het bestuderen van Jurriaan's omgebouwde draaibank lijkt het me ook leuk een verhoging van zowel de vaste als de losse kop in te bouwen.

Alvast bedankt voor jullie inbreng!
 
Laatst bewerkt:

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Een sigaretje en drie koppen koffie later naast de draaibank kwam ik tot het volgende.......(graag jullie gepeperde mening hierover)

Blijkbaar heeft één van de vorige eigenaren reeds een "hulpplaat" voorzien om de leunspaan over het hele bereik te kunnen bewegen.
IMG_2759_2.jpg IMG_2760_2.jpg
De vertikale bus waarin de leunspaan zit had ik graag wat zwaarder en robuuster gemaakt. As van 30mm in een bus van 50/10 of dergelijke. Hier zie ik zelf weinig problemen in.....maar de plaat waarop de te vervangen bus momenteel gelast is, is maar 10mm dik....gaat dit trillingen veroorzaken?

Na het bekijken of ik de losse en "vaste" kop kon verhogen tov het bed zag ik dat de "vaste" kop eveneens over het hele bed zou kunnen bewegen. Enkel de huidige montage van de motor verhinderd dit. Het verhaal van verhogen hoeft dus niet.....
Volgens mij kan ik dan beter op termijn ervoor zorgen dat de "vaste" kop dmv een andere motor montage tot op het einde van het bed kan brengen om op die manier in de toekomst grotere schalen te draaien (eerst maar eens leren draaien :rolleyes:).
IMG_2762.jpg

Graag had ik jullie mening hierover geweten......is bovenstaande dromerij of kan dit op die manier wel iets worden?

Groeten Thomas
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
De huidige leunspaan is niets, je wordt bijna gedwongen met de beitel horizontaal het hout in te gaan. Een maat van 30 mm voor de as is prima, klopt met de maat van de draaibank m.i.
40 mm kan ook, als je dat materiaal toevallig heb liggen. Ik zou voor de onderzijde niet van 10 mm dik materiaal uitgaan, eerder 25-30 mm en dan 120-150 mm breed.

Hoe ga je het klemmen? ik zie dat je vlak voor de vaste kop nog een stuk bed met andere maten lijkt te hebben?

Een verschuifbare vaste kop is een prima oplossing, de motor op een wip aan de zijkant van de vaste kop is geen vreselijk moeilijk project, lijkt me.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Eerst en vooral dank om zo constructief mee te denken.

Asmaat 30mm heb ik liggen (gecomprimeerd staal), een goede bus met wandikte van minstens 10 niet....ff zoeken dus. de plaat waarop ik de bus wil lassen zou inderdaad beter 30 mm zijn, echter de bouten waarmee deze hulpplaat vastgezet wordt zijn daar te kort voor dus die moet ik dan ook vervangen door langere. Zelf maken of laten maken. Aan de moeren voorzie ik een handvat om op die manier de leunspaan met voetplaat handmatig te kunnen klemmen.

Het stuk bed voor de kop is inderdaad anders. Dit is uitneembaar en zo kom ik dus aan een centerhoogte van 200mm (eerder zei ik 250mm, maar dit klopt niet) . Heb tevens nog eens bekeken om de plaatsing van de motor te veranderen om zodoende de vaste kop verschuifbaar te maken .....en heb besloten dit maar meteen mee te nemen in de "verbouwing".

dus to do:
1- dikwandige buis met binnendiameter van 30 zoeken
2- voetplaat laten frezen en langere bouten voorzien
3- moeren om de voetplaat te klemmen aanpassen
4- ander ophanging voor motor voorzien
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Eerst en vooral dank om zo constructief mee te denken.

Asmaat 30mm heb ik liggen (gecomprimeerd staal), een goede bus met wandikte van minstens 10 niet....ff zoeken dus. de plaat waarop ik de bus wil lassen zou inderdaad beter 30 mm zijn, echter de bouten waarmee deze hulpplaat vastgezet wordt zijn daar te kort voor dus die moet ik dan ook vervangen door langere. Zelf maken of laten maken. Aan de moeren voorzie ik een handvat om op die manier de leunspaan met voetplaat handmatig te kunnen klemmen.

Het stuk bed voor de kop is inderdaad anders. Dit is uitneembaar en zo kom ik dus aan een centerhoogte van 200mm (eerder zei ik 250mm, maar dit klopt niet) . Heb tevens nog eens bekeken om de plaatsing van de motor te veranderen om zodoende de vaste kop verschuifbaar te maken .....en heb besloten dit maar meteen mee te nemen in de "verbouwing".

dus to do:
1- dikwandige buis met binnendiameter van 30 zoeken
2- voetplaat laten frezen en langere bouten voorzien
3- moeren om de voetplaat te klemmen aanpassen
4- ander ophanging voor motor voorzien

Ik draai op een metaalbank en al heel wat jaren (20 jaar) op deze bank, maar draaide ook hout op een metaal bank meer dan 50 jaar geleden toen Ik nog in Nederland woonde.

Ik heb nog twee kleinere hout draaibanken die Ik gebruik voor klein spul tot maximaal 31.75 cm op de Delta 46-460 en 25cm op de Jet 1014.

Voor grotere stukken heb Ik een buitenboord platform gemaakt zodat Ik er groter dam 80cm op kan draaien.

Het voordeel voor mij was/is dat Ik zelf metalen stukken kan draaien, voor zowel mijn bank als voor andere werkstukken, accessoires voor extra grote banken zijn heel duur als je er aan kan komen.

Ik zal enkele foto’s hier bij zetten dan kun zien hoe en wat Ik gemaakt heb, de stukken die Ik draai kun je onder mijn naam vinden hier op het forum.

banjo.jpg Banjo block.jpg Banjo block opening.jpg my big lathe.jpg Outboard .jpg vacuum  holding.jpg

Ik heb een banjo die bovenop de prismas licht en met een block die Ik er voor gemaakt neb vast geklemd kan worden, het block past precies door de opening in het bed, zodat Ik het makkelijk de banjo er op of af kan nemen, de Banjo heb Ik op de kop getikt en dus hoefde Ik deze banjo niet zelf te fabriceren.

Buitenboard heb Ik wel de banjo moeten fabriceren, en die werkt goed, ook die andere stukken heb Ik voor mijn bank gemaakt, Ik gebruik namelijk de conisch voor mijn faceplates en mijn Chuck, zowel binnen als buitenboard.

bad picture.jpg
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Mooie schaal Leo!

Bij de metaalfrezer langs geweest om een voetplaat en dikwandige bus te laten maken.....morgen of overmorgen verwacht ik hem te hebben.
Ondertussen de draaibank volledig uit mekaar gehaald en van de oude laklaag ontdaan.
Een primer erop gezet en hopelijk morgen of overmorgen de grote delen in de lak zetten.
Maar....was hem helemaal vergeten maar vond in mijn werkhuis nog een frequentieregelaar. Nu ik desondanks de deskundige uitleg in andere topics op dit forum nog steeds een noob ben in dat soort elektronica :rolleyes:, had ik graag wat raad.
Onderstaande foto's tonen de motor en de frequentieregelaar......is dit een match?? Kan ik indien dit een goede frequentieregelaar is, misschien beter in een andere motor voorzien? ....
IMG_2755.jpg IMG_2777.jpg

Alvast bedankt voor het meedenken.
Grtzz Thomas
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thomas Ik ben geen elektricien en je zou iemand op moeten zoeken die met frequentie regelaars werk, zoals in industrie, zo te zien is de regelaar groot genoeg voor je motor, de vraag is of je motor de hogere frequenties en snelheid kan verdragen.

In ieder geval een variabele snelheid is wel iets wat je nodig hebt als je met grotere stukken gaat werken, schroef je bank aan de vloer vast zodat hij niet de werkplaats uit danst, Ik hoop dat je ons wel op de hoogte houd van je vorderingen en verbouwing van je bank, good luck 1thumb.gif
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nee dat is geen match, want je frequentieregelaar doet 3x 240V met maximaal 1.6A volgens het typeplaatje, terwijl de motor op 240V maximaal 6.2A wil hebben. Je frequentieregelaar is dus duidelijk te licht. Over het algemeen wordt een frequentieregelaar 10-25% groter gekozen dan de motor, dus 7-8A zou correct zijn.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Jammer dat de regelaar niet de juiste is......daar komt later nog wel een projectje voor.

Ondertussen nog steeds aan het wachten op de draaier /frezer op de voetplaat en de bus tbv de leunspaan.
Maar niet stilgezeten....foto's zeggen meer. Drie komborstels en een bus ontvetter later.....
IMG_2766.jpg IMG_2765_2.jpg IMG_2791.jpg IMG_2793_2.jpg

Beetje retro/vintage kleurtje dat ik nog had liggen gekozen......best wel opvallend in het werkhuis :)

De basis voor de leunspaan is ook reeds afgelast maar foto's volgen nog.....

@Jurriaan....je gaf al aan dat een wip maken niet erg moeilijk en dat is het ook maar.....
Ik bedacht me dat als ik een wip tegen de achterzijde van de blok waarop de as zit zou maken dit een enorm gewicht/kracht /torsie kan veroorzaken die mss onstabiliteit met zich mee zou kunnen brengen. Is het eventueel een optie om de motor boven de as te maken zodat de poelies vertikaal tegenover mekaar staan? De riem moet dan uiteraard tegen het gewicht van de motor in opgespannen worden ......

Als tweede bedenking had ik het volgende:

De schroefdraad blijkt geen M33 te zijn, de bevestiging van de poelies is niet ideaal (geen spiebaan, enkel een boutje om de poelie vast te zetten) etc.....nu kan ik voorlopig wel werken met een adapter, de huidige onderdelen behouden en over een jaartje het motorisch aandrijfgedeelte vernieuwen . Of raden jullie me aan dit nu al te optimaliseren.......

Groeten Thomas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.087
2.601
Als je die klont metaal waar je lagers op zitten,voorziet van een uitsparing tussen de lagerblokken. Dan kan je getrapte poeli naar het midden. Dan kan je op de achterkant groot werk draaien.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Een sigaretje en drie koppen koffie later naast de draaibank kwam ik tot het volgende.......(graag jullie gepeperde mening hierover)

Mijn mening? Stop met roken.

Als je angst hebt dat die plaat waar de bus opgelast is te dun is ( zou ik ook hebben ) dan zou je een of twee strippen op zijn kant tegen de bus aan kunnen lassen, en aan de plaat vast . ( hoeklijn kan ook uiteraard)
Dat maakt het geheel stijver.
Ik kan niet inschatten of dat in de weg komt te zitten voor je beitels.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.