2 komponenten lijm inkleuren

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Om de pen en gat verbindingen te lijmen zat ik te denken om een vullende lijm te gebuiken. Ondanks mijn beste bedoelingen heb ik aan de achterkant en bij de spatpen wel wat zichtbare spleetjes hier en daar. De voorkanten zijn mooi strak gelukkig. En de passing van de pennen is ook gewoon goed, dus maak ik me geen zorgen over de sterkte van de verbinding.

Nou had ik van Bison de 2 komponenten lijm gekocht op urethaan basis voor een paar kozijn reparaties. Van Caspar had ik gehoord dat hij dat spul ook veel gebruikt voor o.a. pen en gat verbindingen en daar heel tevreden over is. Maar het nadeel van dat spul is de snotgroene kleur. Is dat anders in te kleuren, en wat zou ik daar voor moeten gebruiken? Of moet ik een ander lijm, bijv. epoxy gebruiken?
 

tuoh

Oud hout
Best een injecteer of impregneer epoxy gebruiken, die kan je gemakkelijk inkleuren en de meeste merken hebben kleurpigment in het gamma.
Je kan epoxy ook indikken met schuurstof van gelijk welke houtsoort, zo krijg je ook een andere kleur.

De PU lijmen zijn niet geschikt om te kleuren met pigment, maar je kan de lijm eveneens indikken met schuurstof tot een papje, nadeel hiervan is dat je pas na droging ziet welke kleur je verkregen hebt.

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Bedankt voor de tips. Ik zag ook eigenlijk niet hoe ik dat vieze kleurtje om kan toveren in iets mooiers. Ik zal schuurstof gaan verzamelen en wat experimenteren.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.