Zaagblad voor melamine voor ts55

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Iemand veel ervaring met het zagen van melamine met de ts55? Welk zaagblad gebruik je best hiervoor? Ik heb enkele platen moeten zagen voor een kastenwand, hiervoor heb ik mij een CMT zaagblad gekocht, diameter 160, asgat 20, 56 tanden, daktan- vlaktand, 5° negatief.
Bij de eerste 2 platen een perfect resultaat, aan beide zijden, maar vanaf de 3e plaat was het maar zozo en daarna begon de snee zelfs zwart te worden ed en het ging gewoon niet meer. Het was een ontgoocheling, het zaagblad was toch niet voor niets, en daar slechts 2 platen netjes kunnen mee zagen...
Ik heb het blad ondertussen laten herslijpen, maar ben ook op zoek naar iets anders (door mijn werk kan ik slechts 1 weekend op 2 echt doorwerken thuis, het is dus een domper als je na het zagen van 2 à 3 platen moet stoppen omdat het blad al bot is...)
Iemand tips voor een goed zaagblad? (best wisseltand, of dak-vlak, negatief of positieve vertanding)???
Ervaringen zijn zeer hartelijk welkom!!!
 

neel

Actieve deelnemer
2 feb 2010
350
10
Rotterdam
Ik zou die van Festool eens proberen: Speciaal-zaagblad 160x2,2x20 TF48 (496308).
En bij Gerschwitz in Duitsland kost deze maar €53.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Volgens het boekje is het het juiste blad. Ik denk dat je met festool hetzelfde resultaat krijgt. Is het alleen melamine of is het plaat met melamine.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Seb:
Ik heb hiervoor het CMT 296.160.56H blad. Ook daktand/vlaktand, maar -6° zie ik, misschien toch een andere dan jij hebt? Kan je het juiste typenummer geven van jou blad?
Ik heb hier nog geen kilometers mee gezaagd, maar wel al meer dan '2 platen'. (bedoel je dan 2x een snede van 2.800mm bv.?) Ik heb er rekken mee in men kelder gemaakt en daarvoor ongeveer 5m melamine op spaanplaat mee afgekort. Nu ben ik een maatkast aan het maken waarbij ik het plaatmateriaal op maat heb gemaakt op de grote Altendorf machines, maar thuis doe ik de nodige aanpaswerken met dit blad. Voorlopig zaagt het nog perfect.
Ik gebruik zo veel als mogelijk de splinterguard, zaag(rotatie)snelheid staat op maximum '6'. Ik denk wel dat ik de zaag relatief traag door het materiaal heen duw.
Als je zegt dat de snede 'zwart' wordt, bedoel je dan dat de spaanplaat verbrand? Is de plaat dan misschien niet goed ondersteund, waardoor de snede wordt dichtgetrokken tegen je blad/spouwmes? (die weerstand zou je dan wel moeten voelen denk ik)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Volgens het boekje is het het juiste blad. Ik denk dat je met festool hetzelfde resultaat krijgt. Is het alleen melamine of is het plaat met melamine.

Ik en die benamingen ook... Het is idd vezelplaat met melamine aan beide zijden.

- - - Updated - - -

Of bestel er een bij Ecotools, stukken goedkoeper en als het dan na 2 platen minder werkt dan is 11,66 een heel wat betere prijs....

Dat was ook wat ik dacht...
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb:
Ik heb hiervoor het CMT 296.160.56H blad. Ook daktand/vlaktand, maar -6° zie ik, misschien toch een andere dan jij hebt? Kan je het juiste typenummer geven van jou blad?
Ik heb hier nog geen kilometers mee gezaagd, maar wel al meer dan '2 platen'. (bedoel je dan 2x een snede van 2.800mm bv.?) Ik heb er rekken mee in men kelder gemaakt en daarvoor ongeveer 5m melamine op spaanplaat mee afgekort. Nu ben ik een maatkast aan het maken waarbij ik het plaatmateriaal op maat heb gemaakt op de grote Altendorf machines, maar thuis doe ik de nodige aanpaswerken met dit blad. Voorlopig zaagt het nog perfect.
Ik gebruik zo veel als mogelijk de splinterguard, zaag(rotatie)snelheid staat op maximum '6'. Ik denk wel dat ik de zaag relatief traag door het materiaal heen duw.
Als je zegt dat de snede 'zwart' wordt, bedoel je dan dat de spaanplaat verbrand? Is de plaat dan misschien niet goed ondersteund, waardoor de snede wordt dichtgetrokken tegen je blad/spouwmes? (die weerstand zou je dan wel moeten voelen denk ik)

Idem, enkel dacht ik uit het hoofd dat het -5° was. Na de 2à3 platen bedoel ik zeker niet 2 snedes van 280cm. Ik moest de platen zagen voor een kastenwand van 4m x 2.2m. Plaat 1 zal iets van 3 snedes op 280cm geweest zijn en daarna indelen naar stukken van +- 41 cm breedte. Ik heb zo ongeveer 34 stukken van +- 41 op +- 36-37cm gezaagd, + 2stukken van 41cm op 88cm en ik denk dat het toen al erg moeilijk begon te gaan, gelukkig moest ik dan vooral de grote stukken nog zagen (220 x 41cm)
de voorkanten van de corpussen zijn afgeplakt en afgewerkt, maar moeten geschilderd worden in hetzelfde kleur van de deurtjes, dus dat is geen ramp.

Heb ik teveel verwacht van het zaagblad misschien? Als ik het zo bekijk lopen de meters zaagsnede idd wel op...

Ik heb de platen 'op de pak' moeten zagen wegens plaatsgebrek, maar heb wel gezorgd dat ze voldoende ondersteund waren met al stukken afvalhout van dezelfde dikte, het zal niet de oorzaak van het klemmen van het hout zijn, het was voldoende ondersteund en die weerstand zou ik wel gemerkt hebben.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb:
Ik heb hiervoor het CMT 296.160.56H blad. Ook daktand/vlaktand, maar -6° zie ik, misschien toch een andere dan jij hebt? Kan je het juiste typenummer geven van jou blad?
Ik heb hier nog geen kilometers mee gezaagd, maar wel al meer dan '2 platen'. (bedoel je dan 2x een snede van 2.800mm bv.?) Ik heb er rekken mee in men kelder gemaakt en daarvoor ongeveer 5m melamine op spaanplaat mee afgekort. Nu ben ik een maatkast aan het maken waarbij ik het plaatmateriaal op maat heb gemaakt op de grote Altendorf machines, maar thuis doe ik de nodige aanpaswerken met dit blad. Voorlopig zaagt het nog perfect.
Ik gebruik zo veel als mogelijk de splinterguard, zaag(rotatie)snelheid staat op maximum '6'. Ik denk wel dat ik de zaag relatief traag door het materiaal heen duw.
Als je zegt dat de snede 'zwart' wordt, bedoel je dan dat de spaanplaat verbrand? Is de plaat dan misschien niet goed ondersteund, waardoor de snede wordt dichtgetrokken tegen je blad/spouwmes? (die weerstand zou je dan wel moeten voelen denk ik)

Ik heb de snelheid wel maar op 4-5 gezet, pas toen het begon te verslechten ben ik gaan proberen met sneller en trager. Ook hier traag door het materiaal en toch 1.5 cm door het materiaal.
 

kemo

Actieve deelnemer
31 aug 2014
161
0
wat zijn jouw ervaringen bij het zagen van melamine,
gebruik je het zaagblad van cmt of het speciaal zaagblad van festool?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.