project: houten appelrasp, fruitmolen maken

P

Pel

Guest
als je het apparaat gebruikt hebt daarna schoon maken, laten drogen en weer in de olie zetten, dan kun je hem volgend seizoen weer gebruiken.

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mijn appelrasp is dus een schijf die rechtstreeks op de motoras is gemonteerd. Draait met 2800 tpm, maar dat zou wel wat minder mogen zijn. Mijn nieuwe komt op een 1400tpm motor, of ik maak iets met een vertraging, dat weet ik nog niet.
Hoe hoger het toerental, des te belangrijker is een goede omkasting. Zonder. Een goed sluitende kast wil je het anders niet meemaken, dat is wel duidelijk.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1766.jpg
Zo, nu ik 4 niersteentjes kwijt ben...:rolleyes:
oef kan ik weer wat verder werken.
In het ziekenhuis had ik het patroon voor de rvs schroeven uitgetekend;
in de rij h.o.h. 26mm en tussen de rijen 65mm
zo kom ik op 8 rijen met totaal 88 schroeven in V-vorm
DSCN1767.jpg
de schroeven steken 8mm uit boven de wals,
wat me op een diameter van 175mm
ondertussen ben ik op zoek naar een geschikte reductiemotor
om nadien de diameter van de polies te kunnen berekenen
 

Bijlagen

  • DSCN1766.jpg
    DSCN1766.jpg
    59,4 KB · Weergaven: 353

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Sinterklaas was een beetje aan de late kant dit jaar...
Maar toch kwam hij aandraven met een Leigh D4R Pro.
En dus kon ik hem eens uitproberen...
DSCN1792.jpg
Het was even wennen en dus ging het al meteen verkeerd.
De zwaluwstaarten hadden aan de trapeziumzijde gemoeten, zodat de druk op de binnenkant van de schuine zijde zou opgevangen worden...:mad:
DSCN1793.jpg
De reductiemotor staat op zijn slede en de riemspanner zit ook al onderaan de slede.
DSCN1795.jpg
De appelbak zal over het frame schuiven, zodat de afstand tussen de wals en de binnenzijde van de bak kan bijgesteld worden.
Zo kan ik de grofheid van het appelmoes te bepalen en zal ook de doorvoersnelheid van het fruit bepaald worden.
Zo dit was mijn Oudejaarsdagje!

Aan Alle Woodworkers...
Mijn Allerbeste Wensen en nog heel veel inspiratie en hobbyplezier!!!
En dat ik nog heel veel van jullie projecten en kennis mag snoepen...
 
P

Pel

Guest
Ziet er goed uit, ik neem aan dat je het zo laat draaien dat de stukken appel naar het midden geduwd worden, dus in de V vorming.

Groet Pel.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Ziet er goed uit, ik neem aan dat je het zo laat draaien dat de stukken appel naar het midden geduwd worden, dus in de V vorming.

Groet Pel.
Dat is het idee,
of het een invloed gaat hebben,
moet de praktijk uitmaken....:confused:

De volgende stap wordt een rvs-plaat plooien, die tegen de binnenkant van de schuine zijde komt.
en dan de bovenbouw erop maken
en dan nog een trechter,
dus nog werk aan de winkel...
 
P

Pel

Guest
@Werkbank, je zou eventueel aan de zijkant indien nodig natuurlijk, RVS plaatjes schuin met de eerste schroeven mee erin kunnen zetten. Scherp geslepen aan de bovenkant? Zodat alles wat meer naar het midden geduwd wordt, een beetje het principe van een korte worm, zo hebben die mesjes zo noem ik ze maar een dubbele functie.

Groet Pel, en veel succes.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
@Werkbank, je zou eventueel aan de zijkant indien nodig natuurlijk, RVS plaatjes schuin met de eerste schroeven mee erin kunnen zetten. Scherp geslepen aan de bovenkant? Zodat alles wat meer naar het midden geduwd wordt, een beetje het principe van een korte worm, zo hebben die mesjes zo noem ik ze maar een dubbele functie.

Groet Pel, en veel succes.

Ojaa, een goed idee...
Ik bekijk het morgen eens.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, de hele handel maar naar mijn vorstvrije garage verhuist en met de radio is het ook leuk werken
DSCN1806.jpg
DSCN1807.jpg
De raspbak is aan de binnenzijde voorzien van rvs metalen platen.
Met de draaiknoppen zijn ze verstelbaar in hoogte.
Om op te bergen staan de platen in hun hoogste positie.
Bij het raspen worden de platen naar beneden geschoven zodat het appelmoes niet te fel in het rond vliegt, maar in een onderstaande opvangbak terecht gaat komen.. (tenminste dat is de idee:eek:).
DSCN1809.jpg
De appels worden tegen de plaat van de schuine zijde gedrukt en de andere plaat is in L-vorm geplooid.
Bedoeling hiervan is dat de appels op het midden van de raspwals zouden vallen en niet onmiddellijk terug de hoogte in gecatapulteerd worden...
In neergelaten toestand komt het horizontale deel van de plaat enkele centimeters boven de wals te staan.
DSCN1808.jpg
Het boeltje begint er op gaan te lijken...
Vermits de raspbak kan versteld worden t.o.v. de rasp (fijne of groffe moes), moet de bovenop staande appelbak eveneens mee kunnen schuiven...
DSCN1810.jpg
dus kan die over het in het frame gefreesde onderstel schuiven en toch nog voldoende stevig en stabiel staan.
nu zou ik er nog een afneembare houten appeltrechter willen opbouwen, liefst met een inhoud van een emmer...
en dan nog iets bedenken om de appels geleidelijk aan in de appelrasp te laten rollen,
zo iets simpel en goed, weet je wel...
 
P

Pel

Guest
Misschien dat je daar een emmer voor kunt gebruiken, aan de onderkant van de emmer twee schuifjes maken aan beiden kanten een schuif die je al naar gelang er appels toegevoegd moeten worden verder open zet?

Groet Pel
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zo, de winterrust is voorbij... terug actie!!!:cool:
En dus maar direct een versnelling hoger...
DSCN1811.jpg
een aandrijfwiel voor een V-snaar in esdoorn even wat sierlijker maken
DSCN1812.jpg
Ter versteviging wordt de oorspronkelijke alu riemschijf er tegenaan geschroefd
DSCN1813.jpg
Zo en nu kunnen we in hogere versnelling gaan...
ondertussen is er al wat lijmwerk aan het uitharden.
Daarna nog oliën ...
het einde nadert!
 
P

Pel

Guest
Het is zondermeer stevig genoeg gebouwd daar ligt het niet aan, alleen de uit eindelijke werking van de rasp, m.i. moet dat lukken. Je hebt immers goed rekening gehouden als achteraf e.a. versteld moet worden, minder of meer. Wanneer denk je, dat hij officieel in gebruik wordt genomen?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Zonet weer een productieve 'houtbewerkerszondag' achter de rug!:p:p
De eerste Danish Oil laat de beuk al mooi stralen.
DSCN1815.jpg
En het laatste lijmwerk... de appeltrechter heeft zijn portie D3-lijm verwerkt en staat hier op het bankje te drogen.
En @Pel, ik heb aan je tip van de emmer gedacht, wel enigzins anders uitgewerkt...
DSCN1814.jpg
Dit is er een onderdeel van...
Ik laat jullie raden hoe beide foto's tot een werkbaar geheel worden samengevoegd!:confused::confused:;)
Als alles goed gaat... ben ik er zondag mee klaar!
 
P

Pel

Guest
Nou ja Jan, die bout dat zal het scharnierpunt wel zijn, maar je moet m.i. nog een deel hebben om het te laten functioneren?

Groet Pel.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Pel,
Danish olie is Tungolie met nog wat andere ingrediënten waarvan de belangrijkste een soort blanke lak is.....

Danish oil is een onbeschermde term, en kan dus van alles zijn. Meestal is het een mengsel van een drogende olie (lijnolie, tungolie) met een vernis, tegenwoordig meestal een synthetische vernis (wat Piet een 'blanke lak' noemt). Er zitten 'uiteraard' drogers in de vernis, die daarmee ook de olie gekatalyseerd doen uitharden - daarmee is de olie automagisch een 'gekookte' olie geworden...

Ik zou een Danish oil niet voor voedseltoepassingen gebruiken, maar met name omdat het door het vernis-gedeelte niet alleen in het hout trekt maar voor een deel er op blijft liggen. Met gebruik van een 'gekookte' lijnolie of tungolie op hout voor voedselcontact zou ik zelf persoonlijk geen probleem hebben. Anders idd notenolie of druivenpitolie gebruiken. Die zijn overigens idd gevoelig voor schimmelvorming, maar dat geldt ook voor een gekookte olie.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Persoonlijk heb ik altijd voor huishoudelijke voorwerpen notenolie gebruikt Henk, druivenpitolie is ook goed je moet het alleen af herhalen.

Groet Pel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.