project: houten appelrasp, fruitmolen maken

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dit jaar heb ik zo een groot overschot aan appels,
dat teveel is voor mijn kleine sapcentrifuge om er sap van te maken.
Dus dacht ik... laten we even ons instrumentarium uitbreiden.
Het idee om zelf een fruitpers te maken werd al direct doorkruist door een mooi aanbod.
Dus hoefde ik alleen nog de appelrasp te maken...
DSCN1759.jpg
Uit een voorraadje zelf verzaagde winddroge beuk en een rvs as diam. 12mm werd de rol gemaakt.
Diameter 160mm en 21mm breedte.
DSCN1760.jpg
De as komt in lagers met buitendiameter 28mm te zitten.
DSCN1762.jpg

Op de rol wil ik rvs schroeven zetten om zo een rasp te kunnen maken.
Heeft hier iemand ervaring mee?
Onder welke hoek t.o.v. de as plaats ik dan best de schroeven en hoever uit elkaar?
De schroefkop heeft een diam van 9.5mm.
Hoe hoog zet ik de schroefkop boven het rolvlak?

Op youtube zie ikd at Mathias Wandel in zijn 'Making an applegrinder' zijn schroeven schuin op het rolvlak boort(sorry kan filmpje niet plaatsen):confused:.
Heeft dit voordelen t.o.v. loodrecht geplaatste schroeven?
 
P

Pel

Guest
Het is m.i. zaak dat de schroeven zoveel mogelijk schrapen, dan lijkt mij dat als ze wat schuin staan je het hoogste rendement hebt. Hoe ver de schroeven uit elkaar moeten staan zou ik niet weten maar logische gedacht moet de rasp niet direct helemaal vol zitten, dat zal je moeten uit proberen. Je kunt er immers altijd schroeven bij en uit draaien. Veel succes.

Groet Pel.
 
P

Pel

Guest
Ik zou wel noten olie gebruiken om het apparaat in de olie te zetten.
 
P

Pel

Guest
Omdat het nat wordt zou ik het in de olie zetten. Danish olie of gekookte lijnolie is niet goed voor de gezondheid, als je huishoudelijke gebruiksvoorwerpen maakt van hout altijd behandelen met notenolie.

Groet Pel.
 

mans

Post veel
12 feb 2012
1.060
105
Omdat het nat wordt zou ik het in de olie zetten. Danish olie of gekookte lijnolie is niet goed voor de gezondheid, als je huishoudelijke gebruiksvoorwerpen maakt van hout altijd behandelen met notenolie.

Groet Pel.
behalve als je een notenallergie hebt, dan liever druivenpit olie.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Een appelmolen heb ik vele jaren geleden gemaakt. Een wat ander werkingsprincipe, namelijk niet met een rol die bezet is met schroeven, maar in plaats daarvan met een ronde multiplex plaat van ca 25 cm diameter. Op die plaat zitten inox houtschroeven die ca een halve centimeter uitsteken. Die schroeven zijn zo geplaatst dat elk stukje van de appel binnen één omwenteling van de schijf in contact komt met minimaal één schroef. Een schuingeplaatste plaat zorgt er voor dat de appels vanzelf door de zwaartekracht tegen de draaiende schijf komen. (Alleen tegen die helft die naar onder draait.)
De schuin geplaatste plaat en de ronde schijf heb ik zekerheidshalve blank gelaten omdat ik verwachte dat deze onderdelen nogal belast worden en dat eventuele verf dan in de pulp zou komen. De rest van het geheel, dat alleen met natte appel of pulp in contact komt heb ik geverfd en nu, na bijna 20 jaar is nog niet te zien dat die verf wordt aangetast.
Het feit dat het blank gelaten hout (watervast multiplex) nat wordt is nooit een probleem geweest, omdat het apparaat slechts een paar uur per jaar wordt gebruikt en daarna ruim tijd heeft om weer netjes te drogen.
Mijn plan is om deze appelmolen te vervangen en een nieuwe te maken die wordt 'geïntegreerd' in een wijnpers, zodanig dat de pulp meteen uit de rasp in de korf van de wijnpers komt.
Een beetje zoals op deze foto is te zien:
wijnpers met appelmolen.jpg
Ik zal dat tzt laten zien op het forum. Met het inzicht van nu komt er dan geen verf meer aan te pas en in plaats daarvan wordt dan druivenpitolie gebruikt zoals dat hiervoor in dit topic wordt aangeraden. En wellicht is dat toch beter in plaats van geheel blank hout.
Ik zal van dit project binnenkort iets op het forum laten zien.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hubert,
dat is een prachtig en compact exemplaar.
een eventuele motor zou je nog onderin kunnen wegwerken, weliswaar goed beschermd tegen vocht.
Ik ben al benieuwd naar de uitwerking van je idee!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
In Frankrijk zag ik pas het gebruik van een oude bietensnijder van de boerderij. De messen waren dichter bij elkaar geplaatst. Was met electromotoraandrijving. Hakte de appels in mooie kleine partjes die zo in de pers gingen. Menig veeboer heeft hier nog een exemplaar van staan, soms voor de sier.
Vr.gr. Jan Pranger.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Hallo Jan,
Dat zijn dan toch nog grove stukken.
Voor appels te malen zitten deze messen op walsen, die op hun beurt de stukjes appel nog kneuzen...
Ik vermoed dat je hiervoor ook een serieuze krachtbron nodig hebt.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1763.jpg
Op de rol komen rvs schroeven met een kopdiameter van 9 mm.
Iemand enig idee welk schroefpatroon ik best verkies?
de draairichting is van boven naar beneden;
- bovenaan heb je een schuine 'snijlijn', lijkt me belastend voor de kogellagers (zijdelingse druk)...
- onderaan heb je het omgekeerde V-patroon, wat stabieler is

iemand een idee van de snijsnelheid die ik best aanhoud?
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Omdat het nat wordt zou ik het in de olie zetten. Danish olie of gekookte lijnolie is niet goed voor de gezondheid, als je huishoudelijke gebruiksvoorwerpen maakt van hout altijd behandelen met notenolie.

Groet Pel.

Zo, na 2 niercrisissen terug op de been...
dus tijd gehad om 'even' na te denken.
Vooral bij het gebruik van noten- of druivenpitolie stel ik me de vraag of dit op lange termijn (de rasp zal alleen tijdens de fruitoogst gebruikt worden) niet gaat schimmelen.
Het zijn toch een plantaardige oliën, die m.i. toch onderhevig zijn aan bederf...
of is dit een verkeerde redenering?

'Danish oil of gekookte lijnolie zou niet gezond zijn?'
waarom?
Toch raad men deze aan voor hout dat in aanraking komt met voedsel...
jan
 
P

Pel

Guest
welkom terug Jan, ik geloof niet dat noten olie bederft met druivenpit olie heb ik geen ervaring, als je de molen niet in de olie zet dan gaat het vocht van de appels wat op het hout zit schimmelen. Of Danish olie er ook geschikt voor is weet ik niet, ik heb altijd geleerd om voor huishoudelijke gebruiksvoorwerpen met voor consumptie geschikte olie te gebruiken. Danish olie gaat uitharden omdat die vermengd is met Tungolie maar misschien kan je die er ook voor gebruiken, ik ben helaas geen deskundige op dit gebied, ik spreek alleen uit ervaring?

groet pel.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
welkom terug Jan, ik geloof niet dat noten olie bederft met druivenpit olie heb ik geen ervaring, als je de molen niet in de olie zet dan gaat het vocht van de appels wat op het hout zit schimmelen. Of Danish olie er ook geschikt voor is weet ik niet, ik heb altijd geleerd om voor huishoudelijke gebruiksvoorwerpen met voor consumptie geschikte olie te gebruiken. Danish olie gaat uitharden omdat die vermengd is met Tungolie maar misschien kan je die er ook voor gebruiken, ik ben helaas geen deskundige op dit gebied, ik spreek alleen uit ervaring?

groet pel.

Pel,
Danish olie is Tungolie met nog wat andere ingrediënten waarvan de belangrijkste een soort blanke lak is.....
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
DSCN1765.jpg
hella heren,

ik heb me van namiddag terug kunnen uitleven,
dat is veel leuker dan in het hospitaal te liggen:cool:

een beetje onzeker heb ik de wals toch maar ingesmeerd met druivenpitolie...
en ik ben verrast van het resultaat;
het beukenhout nam de olie zeer goed op,
en het is een mooi resultaat.

vraag is nu: tot hoever moet je nu gaan met het inoliën?
deze olie zal niet uitharden veronderstel ik?

heeft er iemand een idee van de omloopsnelheid (m/min) dat een appelrasp zou mogen draaien?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.