Iemand ervaring met het graven van een bron?

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Kantine, het heeft niks met hout te maken maar we hebben nogal wat leden die knutselen met leem, of zelf brood bakken, en een aantal mensen in andere landen, dus wellicht heeft iemand hier verstand van.

Toen ik dit huis bleek ik niet aangesloten op het waternet. Na een tijdje zat ik zonder water en bleek ik een eigen bron te hebben die droog stond.
Enfin dat wist de verkoper van 't huis, dus dat is 'm duur komen te staan, want dat had ie moeten melden. Zeker als de bron niet toereikend is.
Omdat dat uiteraard een rechtzaak werd en ik de zomer erna zowat weer zonder water zat, heb ik me aan laten sluiten op het waternet. Is een particulier gerund systeem. Echter die maloten verhogen de prijs ineens met ruim 60%. En of dat nog niet gek genoeg is melden ze dat in september dat het met ingang van 2e halfjaar 2015 is. Ik nederlander en botte kop, dus ik heb gewoon het oude bedrag over gemaakt. Ze kunnen de boom in.
We hebben hier ook wetten die regelen dat je dat van te voren moet melden. Maar ja dan gaat die nieuwe prijs toch per 1 januari in. En dan vind ik het water gewoon te duur vooral omdat het grondwater hier goed te drinken is. Het water van de oude bron heb ik ook laten testen en dat was gewoon goed.

Ik wil ( of moet) dus weer mijn bron in gebruik nemen, of een nieuwe bron graven. Of ik de huidige bron dieper kan maken, betwijfel ik. Kans is groot dat ik dan op rots stuit.
Nou ben ik er al achter dat ik moet zoeken naar een 'oppkumme' Dat zou in NL vergelijkbaar zijn met de sprengen die op de veluwe zijn.

In zo'n oppkumme komt het water uit de grond omdat het grondwater een overdruk heeft, en inderdaad heb ik op enige afstand van mijn huidige bron 2 punten waar vaak water staat.
Die 3 punten ( oude bron + die twee punten) zitten op een lijn langs mijn bosrand. Het bos begint hoger dan mijn huis. Dus als ik die 2 punten als bron kan bijgraven zou ik ze parallel kunnen koppelen en hopen dat ik voldoende water heb om een droge zomer door te komen.

Mijn probleem is: hoe kan je zien dat het een oppkomme is, en niet gewoon een vieze plas regenwater. En weet iemand of het wel zin heeft een bron op dezelfde hoogte bij te graven? Waarom ik daaraan twijfel is dat wanneer de oude bron droog staat, is dus het grondwater te laag en de nieuwe zou op hetzelfde niveau zitten. Maar door ondergrondse hoogteverschillen zou dat toch voordeel kunnen hebben.

Kortom niet een vraag waar de gemiddelde timmerman dagelijks mee bezig is maar wellicht zijn er mensen die er voor geleerd hebben, of een hobby wichelroede lopen heeft, of gewoon ervaring.
Je zou denken, google even in Noorwegen, dat heb ik gedaan, maar verder als een paar vragen van soortgelijke strekking zonder enige reactie kom ik niet.
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Lemen, Ik heb het hier wel eens door een boer zien doen, die spuit met z'n tractor met gierton vol water een gat in de grond tot er kiezels boven komen, dan zit je meestal op een waterader op ± 5 a 7 meter diepte. Maar ik ben er ook niet in thuis Lemen.

groet pel.
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
Nu wil het toeval dat ik beroepsmatig veel met grondwater bezig (ontwerp bodemenergiesystemen) ben dus misschien kan ik je verder helpen.

Het soort installatie dat jij beschrijft komt in nederland ook veelvuldig voor, met name op de veluwe en in de betuwe. Het kan in principe (goedkoop) overal waar ondiep een zoet aquifer aanwezig is.
Dat is bij jou waarschijnlijk ook het geval anders zou er geen bron zitten.
Je verondersteld dat deze droog is gevallen maar dat lijkt me stug, het is waarschijnlijker dat deze mechanisch of chemisch verstopt is.

Het principe van zo'n 'huishoudbronnetje' is heel simpel. Je maakt een boorgat, je plaatst een filter en je onttrekt water (vaak middels een hydrofoor, kan ook met een submersible pomp/bronpomp=beter).

In nederland worden zulke bronnen zelfs met de hand gemaakt doormiddel van een puntstuk en stalen buizen die naar beneden worden geslagen met een soort palenrammer. Wildkamp verkoopt daar spullen voor, kost haast niks.
https://www.wildkamp.nl/Bronfilters-bronbuizen_c_2001001

Als je door een steenachtige laag heen moet is dat misschien lastiger en zul je en gat moeten boren.
Daar zijn weer allerlei handmatige en machinale methoden voor. Wat het beste is hand helemaal af van de ondergrond en die ken ik op jou locatie niet.

In nederland is er een openbaar archief met bodeminformatie (DINO). Je zou eens kunnen zoeken of je bij jou in de buurt een boorstaat kunt vinden (monstername van de bodem bij een boring). Zo kun je een aanname maken van de bodemopbouw.

Hoe zit je huidige installatie in elkaar? Foto's?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Allereerst Hans B, dat is toevallig niet Hans DE B? Als je dan ook nog werkt in Noorwegen bij de NGU dan hebben we elkaar een keer aan de lijn gehad.
Maar zo'n toeval zullen we niet hebben denk ik.( maar ik blijf even hopen)

Foto's maken kan ik doen, maar die zullen niet veel duidelijk maken.
Wat kan ik fotograferen: een betonnen deksel. Als ik die van de bron afhaal zie je een donker gat met water.
Ik zal dus beschrijven hoe de boel werkt.

Mijn huis staat ergens halverwege een helling. De bron zit een meter of 10-15 hoger dan het huis.
Dat is een gegraven bron, van krap 2 meter doorsnede en een diepte van ( even uit mijn hoofd ) 3 meter. De wanden van die bron zijn gestapelde natuurstenen om de aarde niet te laten instorten.
Ergens onderaan in die bron komt een tyleenbuis naar binnen die dan ingegraven is over de hele lengte tot ie in mijn kelder naar binnen steekt. Daar eindigt ie met een stopkraan.
Na de stopkraan kan ie dus aangesloten worden ( en zat ie dus ook 6 jaar geleden) op de leidingen in de kelder.
Door het hoogte verschil heb ik geen pompen.

Terzijde: de bron is gegraven door de vader van de vorige eigenaar, maar in die tijd was het watergebruik uiteraard vele malen lager als tegenwoordig.
Douches en wasmachines zijn pas later gekomen.

Toen de bron droog stond was ie wel degelijk droog. Buurman heeft toen 1000liter water erin gegooid en dat zakte direct weer door de bodem van de bron weg,
Toen hebben we die tank van 1000liter maar op de tyleenbuis aangesloten en de tank steeds gevuld.
Toen de droogte over was, kwam er weer water in de bron, en zijn we dat weer gaan gebruiken.
Er zijn dus geen leidingen verstopt geweest.

Als nederlander denk ik bij grondwater aan water met een vlakke waterspiegel.
Hier loopt die waterspiegel anders, want die moet immers de rots volgen die onder een hoek ligt. Waar ik wel al achter ben is dat het grondwater een soort sinuslijn volgt over de schuine rots.
En sommige van die toppen van de sinus komen dus aan het oppervlak ( of vlakbij). Maar hoe je die punten kan herkennen is mij niet duidelijk.
Het zou mij bijvoorbeeld ook niet verbazen als die sinus zich door de jaren heen verplaatst heeft en deze bron slechter fungeert en één van die plassen die ik zie een 'oppkomme' is die eerst op de plek van die bron zat.
( overigens schreef ik eerder 'oppkumme' maar het blijkt dat 'opkomme' een betere schrijfwijze is )


Ga ik er op zoeken hoe je ze kan vinden, dan krijg je van die teksten dat je lokaal bekenden moet vragen. Nou lokaal bekenden die gaan het me niet vertellen.
Laat ik geen uitspraken doen of ik denk dat ze het niet weten, niet willen weten, of niet willen vertellen.
Dan is het volgende advies: fagfolk. En als vakvolk geld kost heb ik er geen problemen mee als ze vakman zijn, maar helaas helaas is mijn ervaring anders.
Wie wel eens in Noorwegen geweest is en de elektra en waterleidingen eens goed bekeken heeft, weet wat ik bedoel.


Oh nog tot slot: Er zijn verschillende bronnen hier in Noorwegen. De gegraven bron, die heb ik dus.
Dan is er een geboorde bron: dan wordt er inderdaad een gat geboord in de rots. Die zijn tientallen meters en zijn toch wat duur.
Dan is de bedoeling dat dat gat een aantal watervoerende spleetjes in de rots kruist, zodat dat in dat gat sijpelt.
Dat wordt dan midddels een pomp opgepomt.
En dan zijn er nog bronnen die water onder de waterspiegel van een rivier weghalen, en zelfs gewoon een trechter in een stromend beekje is een optie.
Op het volledig te maken: een opvangtank voor het water van een dak komt ook voor, maar dat kan je vrijwel nooit zonder meer drinken. ( wordt wel gebruiikt bij hutten )
Een (goede) gegraven bron heeft het schoonste water.

Het ecologieforum is een goeie tip! Daar ga ik even neuzen.



@ Ernst: dat filmje ga ik morgen even kijken, ik ben over mijn bitjes-quotum en nu is de snelheid geknepen, dus filmpjes kijken is niet mogelijk.
 
P

Pel

Guest
Met verbazing naar dit filmpje gekeken, wat een vakmannen waren dat vroeger, alleen met wat handgereedschap een gat in de langsrichting van een boom boren. Als iemand het mij verteld had, dan had ik hem niet geloofd.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Lemen

Je hebt het over de mogelijkheid van een opvangbak maar dat je dat bijna nooit kan drinken en ik snap dat een bron met schoon water de beste oplossing is.
Ik kijk even wat waterfilters kosten voor drinkwater en meteen de eerste is heel betaalbaar, zo'n 8 tientjes compleet met kraan en een extra vervangfilter bij elkaar goed voor zo'n 15000 liter drinkwater en ze hebben ook nog andere.
http://www.watershop.aquatechnic.nl...an&action=article&group_id=10&aid=533&lang=NL
Nou weet ik niet wat een opvangbak kost maar als dat meevalt kan dat wellicht toch een oplossing zijn als een bron te duur of te problematisch wordt?
 
Laatst bewerkt:

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank je Willem1958.

Ik had wel al gezocht naar filters hier in Noorwegen, maar dan was ik 2x zoveel kwijt voor enkel een filter. Zou nog te doen zijn als noodoplossing.
Maar voor het bedrag wat jij gevonden hebt, is 't helemaal goedkoop. Hou dat zeker in het achterhoofd.

Voor nu loop ik nog driftig te zoeken of ik een punt kan vinden waar ik zou moeten gaan graven, en ik denk dat ik dat punt inmiddels ook gevonden heb.

Mocht het er opuit draaien dat ik 1 januari plots op de oude bron over moet stappen, dan bestel ik deze set. ( dus dank voor de tip) Die week dat het onderweg is red ik me wel met flessenwater. ( en ik heb ook vast wel een paar jerrycannetjes gevuld :rolleyes: )
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
In de Kempen worden bronputten gespoten. Een buis wordt aangesloten op water onder druk en het uiteinde van de buis is open. Het water spoelt dan een gat open. In de Kempen hebben ze uiteraard wel zuiver zand in de bodem.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dank je Mathieu! Dat is inderdaad zoiets wat Pel ook schreef. En zoals je zelf al aangeeft, dat is in zandgrond.
Desondanks ben ik blij met de info. Alles wat me wijzer maakt is welkom.

Juridisch blijkt er inmiddels wat anders aan de hand te zijn. De toko waar ik het water van krijg blijk ik mede-eigenaar van te zijn. Ik heb er een aandeel in gekocht. ( de aansluitkosten blijkt een aandeel )
Dat betekent dat ik meedeel in winst ( die ze nog nooit gemaakt hebben en met hun gepruts ook nooit gaan maken ) maar ook mee moet delen in verlies. Wist ik niet, kon ik niet weten want ze hebben niks verteld. Dus ik zie mezelf gewoon als klant. Wordt dus advokaten-voer.

Probleem gaat zijn dat er 1 januari een nieuw jaar begint, en ik dus moet beslissen of ik mijn oude bron met de kerstdagen aan ga sluiten en zeg draai die kraan maar dicht op 1 januari met jullie gesjoemel of dat ik een jaar 'verlies' pak.
Ik ben wat dat betreft een vervelend ventje, het geld kan me niet eens zoveel schelen, maar het gaat me om het principe.
Enfin ben pas deze week wijzer geworden daarin, dus ik moet nog beslissen, maar ik gok dat ik de oude bron maar eens ga testen.
Misschien een keer helemaal leeg laten lopen en kijken hoe snel ie vult. Tot de zomer gaat ie me wel aan water helpen. En als het geen vreselijke droge zomer wordt haal ik de volgende winter ook nog.
Om te drinken kan ik voor de zekerheid flessen water nemen, of een reinigingssysteem wat Willem1958 aangaf.

Enfin, wie er nog info heeft over gegraven bronnen in rotsachtig gebied, spui wat je weet.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Hoi Lemen, klote trouwens voor je dat het zo uitpakt en mede aandeelhouder bent.
Ik vroeg me af; zowel in Amerika als in andere afgelegen gebieden leven er best wel wat mensen of the grid en die ook tegen soortgelijke problemen aanlopen.
Wellicht heb je er al naar gezocht en anders is het misschien een idee om een paar van zulke communities te mailen, wellicht dat een van hun een oplossing heeft?

Groet Willem
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Thanks weer willem1958, 't is inderdaad een klote-situatie. Zoals gezegd mijn huis zou aangesloten zijn volgens de verkoopbrochure. Door de rechtzaak heb ik een bedrag terug gekregen van de aankoopsom. Daar heb ik mezelf van aan laten sluiten. Het aansluitbedrag (ca800 euro) was nog tot daar aan toe, maar er is een dikke 200 meter gegraven voor die leiding. En dat was tegen de €5000,-.
Die aansluitkosten blijken nu een 'aandeel' te zijn, die ga ik wel terug vorderen, maar dat graafwerk is door een aannemer gedaan. Hoe ik dat juridisch kan aanpakken weet ik nog niet.

Maar de tip van amerika is een goeie. Ik ben lid van een traktor forum waar velen in de USA en Canada zitten, en daar heb ik inderdaad 3 dagen geleden de vraag gedumpt. Helaas nog niet veel tips.
Heb wel al veel in amerika erover gelezen. O.a. verkopen ze daat doe het zelf pakketten om je water te testen, dat is al goedkoper dan het hier laten doen. Terzijde: ook zonder te laten testen kan ik mijn oude bron gewoon opdrinken het water is hier gewoon schoon. E-colli enzo komt niet voor omdat er geen vee loopt. Af en toe een eland of een paar reeën maakt niet uit. Het enige wat ietwat hoog was is het 'klimtal' geen idee wat het in nederlands is. Komt er op neer dat regenwater te snel in deze bron kan komen en niet genoeg gefilterd door de aarde. Maar dat kan geen kwaad.
In mijn traktor-forum zouden inderdaad leden moeten zitten die zelf een dergelijke bron hebben, maar swinters is dat forum wat minder actief.
Ik zal eens gaan speuren naar een meer gericht forum.
Overigens heb ik ook redelijk wat leuke info van het preppers forum in Nederland. Die slaan water op voor als de wereld vergaat :)


Ik heb wel in mijn bos(je) een plek waar vaak een grote plas blijft staan. (10x5 meter ofzo). De vraag is alleen of ik nou juist daar een bron moet graven of het stroompje een stukje volgen 'downhill'

edit: google gaf meteen al deze treffer: http://excoboard.com/drillersonline welliswaar boorders, maar wie weet
 
P

Pel

Guest
Hoi lemen, ik zou het stroompje volgen, water zoekt het laagste punt op, misschien vind je daar een bron In het kurk droge Griekenland heb ik ook eens een bron gezien kwam gewoon een flink straaltje water zo uit een rotswand. trouwens hier in Nederland heb je ook wichelroede lopers, dat zijn mensen die zoeken met een wichelroede onderaardse wateraders op. Misschien dat die in Noorwegen er ook zijn, succes?

Groet Pel
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Ja de wichelroedelopers, een apart fenomeen. Velen geloven er niet in, ik ook niet, maar soms ga je heel hard twijfelen wat er van waar is.
Ik persoonlijk den dat de tak niet de kracht is, maar de grondkennis van de man die de tak vast houd.

Wat betreft de straaltjes uit de rots, zo'n punt heb ik ook op mijn grond, maar 200meter van mijn huis en lager dan mijn huis. Straaltje is ook te klein om nuttig te zijn.
Maar in principe zit er in bijna elk rots kanaaltjes waar water door stroomt. Die benutten ze door een bron te boren. Dan kruist het boorgat een of meerdere van die kanaaltjes zodat het boorgat van onderen volloopt. Dat pomp je dan weer op.

Door willem1958 vanavond aan het googlen geweest, en een canadees stuk gevonden met de topografische info die ik zocht. Zojuist de tekst door een amerikaan laten vertalen in wat simpeler engels. Stonden wat rare zinnetjes in, maar het lijkt er toch op dat ik in die plas moet gaan graven en daar de bron maken.
Nou ja, nog even ligt er een pak sneeuw, dus dat wordt een klusje voor de zomer. Ik heb er wel vetrouwen in.

Heren bedankt voor de support!
 
P

Pel

Guest
Wichelroedelopers, ik heb het ook nooit geloofd Lemen, mijn zus had een zoontje van 3 à 4 jaar iedere nacht huilen, ze werden er radeloos van. Als ze het kind naar bed brachten dan viel hij in slaap maar twee uur later was het raak, dan was hij weer aan het huilen. Zowel de ouders als het kind waren op een bepaald moment geradbraakt, ieder nacht eruit voor een huilend kind gaat je immers niet je de kleren zitten Tot er iemand zei, je moet eens een wichelroedeloper laten komen, zei geloofde daar helemaal niets van, maar de gedachte baat het niet schaad het niet, deed hun besluiten het toch maar te doen. De man met de wichelroede kwam, en zei lachend jullie hoeven het niet te geloven maar waar slaapt het kind? Ze gingen naar de slaapkamer van het kind, hij begon met de wichelroede te lopen en kwam tot de ontdekking, dat er zich op de plaats waar het kind zijn bedje had staan zich een kruisader bevond. Dat wilde zeggen dat er op die plaats enkele wateraders samen kwamen. Hij zei, zet het bedje maar aan die kant van de kamer, eerlijk waar Lemen, het kind sliep de hele nacht door en had nergens last meer van, en werd s'nachts ook niet meer wakker. Wie het weet mag het zeggen?

Groet Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Oh Pel ik kijk daar niet van op. Ik geloof dat er best meer is tussen hemel en aarde. Vreemd overigens dat het fenomeen wichelroedeloper hier nauwelijks bekend is. Want er wordt hier wel behoorlijk in spoken geloofd. En op een gegeven moment heb ik toch zoiets van ' doe ff normaal'
Buurman zit te vertellen dat er een stukje hier vandaan een oude vrouw in een oud huis woont. Dat blokhut principe. En daar ging het licht steeds uit en weer aan omdat het er spookte. Jawel de priester is er ook geweest.
Ik kom dan toch niet verder dan: Oma had beter eerst een elektricien kunnen bellen. ( moet je weten dat hier heeeeel veeeeel branden door elektrische storingen ontstaan )
Maar van dat waterstroomje onder dat huis, dat kan nou net weer wel! Hoe het te verklaren is, is moeilijk. Zoals gezegd als die man kennis heeft van de grond om het huis bijvoorbeeld kan ie iets dergelijks opmerken. Hij kan ook wat voelen of horen.
Ikzelf hoor op sommige plekken een brom in huis. Alle elektra uit gehad. Was het niet. Toen dacht ik aan een pomp ergens in het dal of een hooi-ventiator. Echter het blijkt dat er een brom uit de aarde kan komen op sommige plekken. Veroorzaakt door het stromen van een rivier of het getij.
Moet er mee leren leven. Maar als ik kind was en mijn wiegje stond op een plek waar ik die brom hoorde ging ik ook janken.

Back on topic, Ja Henk Ik ga daar maar eens graven zodra de sneeuw weer weg is. Nu gaat het weinig zin hebben ;)
En als ik daar verkeerd zit, gooi ik het gat wel weer dicht met takken en dan een laagje aarde. Hou ik wat grond over voor andere plekken op te hogen en kom ik van mijn takken af.
Ik heb de mazzel dat ik een gravertje aan de traktor heb, dus hoef niet met de hand te graven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.