Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

Iemand ervaring met het graven van een bron?

Kantine, het heeft niks met hout te maken maar we hebben nogal wat leden die knutselen met leem, of zelf brood bakken, en een aantal mensen in andere landen, dus wellicht heeft iemand hier verstand van.

Toen ik dit huis bleek ik niet aangesloten op het waternet. Na een tijdje zat ik zonder water en bleek ik een eigen bron te hebben die droog stond.
    Enfin dat wist de verkoper van 't huis, dus dat is 'm duur komen te staan, want dat had ie moeten melden. Zeker als de bron niet toereikend is.
    Omdat dat uiteraard een rechtzaak werd en ik de zomer erna zowat weer zonder water zat, heb ik me aan laten sluiten op het waternet. Is een particulier gerund systeem. Echter die maloten verhogen de prijs ineens met ruim 60%. En of dat nog niet gek genoeg is melden ze dat in september dat het met ingang van 2e halfjaar 2015 is. Ik nederlander en botte kop, dus ik heb gewoon het oude bedrag over gemaakt. Ze kunnen de boom in.
    We hebben hier ook wetten die regelen dat je dat van te voren moet melden. Maar ja dan gaat die nieuwe prijs toch per 1 januari in. En dan vind ik het water gewoon te duur vooral omdat het grondwater hier goed te drinken is. Het water van de oude bron heb ik ook laten testen en dat was gewoon goed.

Ik wil ( of moet) dus weer mijn bron in gebruik nemen, of een nieuwe bron graven. Of ik de huidige bron dieper kan maken, betwijfel ik. Kans is groot dat ik dan op rots stuit.
    Nou ben ik er al achter dat ik moet zoeken naar een 'oppkumme' Dat zou in NL vergelijkbaar zijn met de sprengen die op de veluwe zijn.

In zo'n oppkumme komt het water uit de grond omdat het grondwater een overdruk heeft, en inderdaad heb ik op enige afstand van mijn huidige bron 2 punten waar vaak water staat.
    Die 3 punten ( oude bron + die twee punten) zitten op een lijn langs mijn bosrand. Het bos begint hoger dan mijn huis. Dus als ik die 2 punten als bron kan bijgraven zou ik ze parallel kunnen koppelen en hopen dat ik voldoende water heb om een droge zomer door te komen.

Mijn probleem is: hoe kan je zien dat het een oppkomme is, en niet gewoon een vieze plas regenwater. En weet iemand of het wel zin heeft een bron op dezelfde hoogte bij te graven? Waarom ik daaraan twijfel is dat wanneer de oude bron droog staat, is dus het grondwater te laag en de nieuwe zou op hetzelfde niveau zitten. Maar door ondergrondse hoogteverschillen zou dat toch voordeel kunnen hebben.

Kortom niet een vraag waar de gemiddelde timmerman dagelijks mee bezig is maar wellicht zijn er mensen die er voor geleerd hebben, of een hobby wichelroede lopen heeft, of gewoon ervaring.
    Je zou denken, google even in Noorwegen, dat heb ik gedaan, maar verder als een paar vragen van soortgelijke strekking zonder enige reactie kom ik niet.
    Laatst gewijzigd door lemen; 24-10-15 om 21:36. Reden: typo

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Lemen, Ik heb het hier wel eens door een boer zien doen, die spuit met z'n tractor met gierton vol water een gat in de grond tot er kiezels boven komen, dan zit je meestal op een waterader op ± 5 a 7 meter diepte. Maar ik ben er ook niet in thuis Lemen.

groet pel.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Nu wil het toeval dat ik beroepsmatig veel met grondwater bezig (ontwerp bodemenergiesystemen) ben dus misschien kan ik je verder helpen.

Het soort installatie dat jij beschrijft komt in nederland ook veelvuldig voor, met name op de veluwe en in de betuwe. Het kan in principe (goedkoop) overal waar ondiep een zoet aquifer aanwezig is.
    Dat is bij jou waarschijnlijk ook het geval anders zou er geen bron zitten.
    Je verondersteld dat deze droog is gevallen maar dat lijkt me stug, het is waarschijnlijker dat deze mechanisch of chemisch verstopt is.

Het principe van zo'n 'huishoudbronnetje' is heel simpel. Je maakt een boorgat, je plaatst een filter en je onttrekt water (vaak middels een hydrofoor, kan ook met een submersible pomp/bronpomp=beter).

In nederland worden zulke bronnen zelfs met de hand gemaakt doormiddel van een puntstuk en stalen buizen die naar beneden worden geslagen met een soort palenrammer. Wildkamp verkoopt daar spullen voor, kost haast niks.
    https://www.wildkamp.nl/Bronfilters-...izen_c_2001001

Als je door een steenachtige laag heen moet is dat misschien lastiger en zul je en gat moeten boren.
    Daar zijn weer allerlei handmatige en machinale methoden voor. Wat het beste is hand helemaal af van de ondergrond en die ken ik op jou locatie niet.

In nederland is er een openbaar archief met bodeminformatie (DINO). Je zou eens kunnen zoeken of je bij jou in de buurt een boorstaat kunt vinden (monstername van de bodem bij een boring). Zo kun je een aanname maken van de bodemopbouw.

Hoe zit je huidige installatie in elkaar? Foto's?

lemen, kijk ook eens op www.ecologieforum.eu . Hier is met enige regelmaat over geschreven.

Succes, Willem

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Allereerst Hans B, dat is toevallig niet Hans DE B? Als je dan ook nog werkt in Noorwegen bij de NGU dan hebben we elkaar een keer aan de lijn gehad.
    Maar zo'n toeval zullen we niet hebben denk ik.( maar ik blijf even hopen)

Foto's maken kan ik doen, maar die zullen niet veel duidelijk maken.
    Wat kan ik fotograferen: een betonnen deksel. Als ik die van de bron afhaal zie je een donker gat met water.
    Ik zal dus beschrijven hoe de boel werkt.

Mijn huis staat ergens halverwege een helling. De bron zit een meter of 10-15 hoger dan het huis.
    Dat is een gegraven bron, van krap 2 meter doorsnede en een diepte van ( even uit mijn hoofd ) 3 meter. De wanden van die bron zijn gestapelde natuurstenen om de aarde niet te laten instorten.
    Ergens onderaan in die bron komt een tyleenbuis naar binnen die dan ingegraven is over de hele lengte tot ie in mijn kelder naar binnen steekt. Daar eindigt ie met een stopkraan.
    Na de stopkraan kan ie dus aangesloten worden ( en zat ie dus ook 6 jaar geleden) op de leidingen in de kelder.
    Door het hoogte verschil heb ik geen pompen.

Terzijde: de bron is gegraven door de vader van de vorige eigenaar, maar in die tijd was het watergebruik uiteraard vele malen lager als tegenwoordig.
    Douches en wasmachines zijn pas later gekomen.

Toen de bron droog stond was ie wel degelijk droog. Buurman heeft toen 1000liter water erin gegooid en dat zakte direct weer door de bodem van de bron weg,
    Toen hebben we die tank van 1000liter maar op de tyleenbuis aangesloten en de tank steeds gevuld.
    Toen de droogte over was, kwam er weer water in de bron, en zijn we dat weer gaan gebruiken.
    Er zijn dus geen leidingen verstopt geweest.

Als nederlander denk ik bij grondwater aan water met een vlakke waterspiegel.
    Hier loopt die waterspiegel anders, want die moet immers de rots volgen die onder een hoek ligt. Waar ik wel al achter ben is dat het grondwater een soort sinuslijn volgt over de schuine rots.
    En sommige van die toppen van de sinus komen dus aan het oppervlak ( of vlakbij). Maar hoe je die punten kan herkennen is mij niet duidelijk.
    Het zou mij bijvoorbeeld ook niet verbazen als die sinus zich door de jaren heen verplaatst heeft en deze bron slechter fungeert en één van die plassen die ik zie een 'oppkomme' is die eerst op de plek van die bron zat.
    ( overigens schreef ik eerder 'oppkumme' maar het blijkt dat 'opkomme' een betere schrijfwijze is )

Ga ik er op zoeken hoe je ze kan vinden, dan krijg je van die teksten dat je lokaal bekenden moet vragen. Nou lokaal bekenden die gaan het me niet vertellen.
    Laat ik geen uitspraken doen of ik denk dat ze het niet weten, niet willen weten, of niet willen vertellen.
    Dan is het volgende advies: fagfolk. En als vakvolk geld kost heb ik er geen problemen mee als ze vakman zijn, maar helaas helaas is mijn ervaring anders.
    Wie wel eens in Noorwegen geweest is en de elektra en waterleidingen eens goed bekeken heeft, weet wat ik bedoel.

Oh nog tot slot: Er zijn verschillende bronnen hier in Noorwegen. De gegraven bron, die heb ik dus.
    Dan is er een geboorde bron: dan wordt er inderdaad een gat geboord in de rots. Die zijn tientallen meters en zijn toch wat duur.
    Dan is de bedoeling dat dat gat een aantal watervoerende spleetjes in de rots kruist, zodat dat in dat gat sijpelt.
    Dat wordt dan midddels een pomp opgepomt.
    En dan zijn er nog bronnen die water onder de waterspiegel van een rivier weghalen, en zelfs gewoon een trechter in een stromend beekje is een optie.
    Op het volledig te maken: een opvangtank voor het water van een dak komt ook voor, maar dat kan je vrijwel nooit zonder meer drinken. ( wordt wel gebruiikt bij hutten )
    Een (goede) gegraven bron heeft het schoonste water.

Het ecologieforum is een goeie tip! Daar ga ik even neuzen.

@ Ernst: dat filmje ga ik morgen even kijken, ik ben over mijn bitjes-quotum en nu is de snelheid geknepen, dus filmpjes kijken is niet mogelijk.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Met verbazing naar dit filmpje gekeken, wat een vakmannen waren dat vroeger, alleen met wat handgereedschap een gat in de langsrichting van een boom boren. Als iemand het mij verteld had, dan had ik hem niet geloofd.
    Hout wirktj.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Heb dat filmpje bekenen Ersnt!
    Hoewel ze daar natuurlijk lekker in een zachte grond zitten te graven zonder een kiezelsteen tegen te komen, is het toch heel erg leerzaam.

Deze is werkelijk hilarisch!
    https://www.youtube.com/watch?v=-l4FOL_UPB0

Hoe leuk het allemaal is ik denk wij kunnen zeggen dat de kennis die nodig is is wat er in de omgeving bestaat. Het is zo verbonden met de locatie, locatie, locatie.

Hoi Lemen

Je hebt het over de mogelijkheid van een opvangbak maar dat je dat bijna nooit kan drinken en ik snap dat een bron met schoon water de beste oplossing is.
    Ik kijk even wat waterfilters kosten voor drinkwater en meteen de eerste is heel betaalbaar, zo'n 8 tientjes compleet met kraan en een extra vervangfilter bij elkaar goed voor zo'n 15000 liter drinkwater en ze hebben ook nog andere.
    http://www.watershop.aquatechnic.nl/...id=533&lang=NL
    Nou weet ik niet wat een opvangbak kost maar als dat meevalt kan dat wellicht toch een oplossing zijn als een bron te duur of te problematisch wordt?
    Laatst gewijzigd door willem1958; 20-11-15 om 14:38.

Forum Rechten