Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 4 van de 4

Draairichting omgebouwde 380 motor

Hallo,

Ik heb vandaag mijn 380 motor 'omgebouwd' naar 220 volt.
    Nou start hij nu mooi op en loopt prachtig alleen loopt hij de verkeerde kant op.
    Ik heb al een middagje zitten klooien met alle draden.
    Volgensmij heb ik alle mogelijke combinaties wel gehad maar hij blijft achteruit lopen.

Het is misschien nog wel belangrijk om te melden dat de waarde van de condensator te laag is. (90 uf ipv 140 die eigenlijk nodig is voor de 2,2 kW motor)
    Hij start nu vrij rustig op maar ik weet niet of dat nog impact op dit alles.

Ik hoor het graag!
    Vriendelijke groet,
    Thomas

Standaard kun je bij drie fasen de draairichting veranderen door twee van de drie draden te verwisselen, maar bij een Steinmetz aansluiting loopt het anders, zie ik:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=...Y44e61gmsmh6-w

Je moet dus de aansluiting van de condensator van de éne naar de andere draad leggen.

steinmetz.jpg
    Volgens bovenstaand schema zou het moeten lukken.
    Een 220/380 motor wordt in driehoek gezet. (plaatjes van de eentjes naar de tweetjes)
    De nul op de W2 Klem.
    De condensator tussen klemmen U2 en V2
    En dan kun je de draairichting bepalen door de fase op U2 of op V2 aan te sluiten.

Hou er rekening mee dat de motor veel minder koppel kan leveren als op gewoon 380V,
    en je dus de windingen in de motor snel kunt laten verbranden.

De juiste condensator heeft een belangrijke rol in het te leveren koppel en het opstarten.
    Laatst gewijzigd door Bogo; 30-10-15 om 20:05.

je kunt gewoon meer condensators er aan hangen wel parallel dit heb ik ook gedaan met mijn scheppach zaag dit gaat erg goed

Forum Rechten