welk type zaagblad?

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Er zijn zeer veel verschillende types cirkelzaagbladen te koop. Maar wat zijn de verschillen?
Wat voor verschil maakt het aantal tanden? Wat voor verschil maakt het type tand(en)?

Als ik een zo universeel mogelijk blad wil (250mm) waarmee ik zowel hardhout als zachthout, multiplex en MDF kan zagen. En incidenteel een stukje aluminium profiel kan zagen. Wat zou daarvoor een goed blad zijn?
Het blad zou ik ook nog eens in mijn tafelzaag willen gebruiken en in mijn afkortzaag.

Ik heb oa gekeken naar CMT. Welke andere merken zijn nog meer aan te raden?
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Ik weet niet of ik een zaagblad zou wagen aan een aluminiumprofiel, maar op mijn vorige zaagtafel had ik een 48 tands zaagblad met gewone vertanding (geen idee hoe je dat noemt, maar de tand stond links/rechts/links/rechts) en dat werkte perfect bij plaatmateriaal, hardhout (Europees Eiken), zachthout, etc.

Maar er een alu-profiel mee zagen. Nee, daar zou ik een zaagblad niet aan wagen. Mits het geen blad is speciaal voor aluminium natuurlijk.

Als ik het mij goed herinner had ik dit blad:
http://kanefusa.jp/eng/products/wood/ti ... ade/2.html
Maar die is wel vrij prijzig :p .
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Aluminium zagen is niet zo heel erg hard nodig. Is leuk als dat ook kan, maar geen noodzaak.
Dus mijn vraag is dan vooral wat de verschillen uitmaken tussen aantal tanden, type tanden en de hoek van die tanden.
 

Okke

Actieve deelnemer
29 mei 2010
521
15
Hoe meer tanden, des te netter de zaagsnede maar lagere doorvoersnelheid.
Stand van de tanden hangt geloof ik af van het materiaal. Zelfde geld voor de vorm van de tanden :) . Ik zou zo zeggen, kijk eens rond op sites van zaagblad fabrikanten. Op bijv. de site van Festool hebben ze een tabel staan met welke materiaalsoorten en klussen je zaagt met welk zaagblad (tandvorm/stand, aantal tanden etc.).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Universele bladen zijn er niet. Voor schulpen heb je eigenlijk een andere tandvorm en zeer zeker minder tanden nodig dan voor afkorten. Voor schulpen bij 250mm 20tands rechte tandvorm.
Voor schulpen en afkorten wisseltand 250mm-30t. Wil je gefineert plaatmateriaal mooi zagen dan is een wisseltandblad 250mm-60t aanbevolen. Wil je dun plaatmateriaal en kunstharsplaten plexiglas ed zagen dan is een wisseltand 250mm-80t Tweezijdig kunststofbeklede platen van spaan-,meubel- en triplex kunnen het best gezaagd worden met trapezium-rechte tand met een positievehoek 250mm 60 of 80t. Trespa met hetzelfde blad maar dan negatieve hoek 250mm 80 of 100t.Met dit blad is aluminium zeer goed af te korten.

Nu zullen sommige dhz'ers zeggen ik kan er doorheen komen dus het blad is geschikt. Deze mening deel ik niet. Alles hangt af van het resultaat dat je wil bereiken. Ook is het aantal meters dat je moet zagen van belang. Bijna niemand wisselt zijn blad als er een klein stukje gezaagd moet worden.

Een grove richtlijn is hoe dikker je moet zagen hoe minder tanden Hoe dunner hoe meer. Voor afkorten heb je meer tanden nodig dan voor langszagen. Is je zaagsnede verbrand dan is het blad bot of te fijn. Splintert de zaagsnede is de tandvorm niet juist of het blad bot.

Aanslag op het zaagblad is zeer goed te verwijderen met HG oven en grilreiniger.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Na wat googlelen op internet kwam ik er ook al achter dat een universeel blad erg moeilijk wordt. Aangezien mijn budget het niet toelaat om vele verschillende bladen te kopen ga ik eerst kijken naar een zaagblad dat voor mij het meest past. Dan kan ik later nog altijd een extra blad kopen. En een blad voor plaatmateriaal hoeft geen 250mm te zijn natuurlijk, die kan ook iets kleiner en dus goedkoper worden.
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
probeer ecotools eens, die heeft aardig wat keus en is niet duur.

En nee, ik heb geen links what so ever met ze :)
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
janvandijk zei:
probeer ecotools eens, die heeft aardig wat keus en is niet duur.

En nee, ik heb geen links what so ever met ze :)

Hoe is de kwaliteit van ecotools? Iemand ervaring?
Ik heb gekeken naar CMT. Voor zover ik weet erg goed, maar niet bepaald goedkoop.
 

marco

Actieve deelnemer
30 mrt 2009
180
0
Maakt het voor het soort hout (hard/zacht) nog uit wat voor zaagblad je gebruikt?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.