Fotogalerij van mijn laatste werkstukken.

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mijn grootste en meest prestigieuze werkstuk tot nu toe; Een Adirondack stoel.

Ik vond het altijd al mooie stoelen en wilde er ook altijd al zelf een maken, probleem waren de afmetingen en verhoudingen, die had ik niet. Toen er op dit forum een post werd neergezet over de bouwwijze van deze stoelen,
[urhttp://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=17l][/url]
ben ik er dan ook maar direct aan begonnen.

Het was een heel gepuzzel, omdat de tekening alleen maar de uiterste buitenmaten aangaf, maar met wat wiskundig gegoochel (kruistabel e.d) kon ik toch een redelijke tekening neerzetten. Tijdens het bouwen waren er ook de nodige complicaties die me de nodige hoofdbrekens bezorgden, maar ik ben er uitgekomen en met resultaat, al zeg ik het zelf.

De stoel heeft me aan hout ongeveer € 1.- gekost, alleen de stukjes rondhout om de schroefgaten me te vullen. Voor de rest bestaat de stoel helemaal uit zeer ruw pakhout, oorspronkelijke bedoelt om grote ladingen glasplaten mee te beschermen. Allemaal gerecycled hout dus, weet niet of het nu wel zo milieuvriendelijk is, want er zit ontzettend veel electrische stroom in van de vlak- en vandiktebank.

Hij viel bij m'n familie zo in de smaak dat ik er direct twee bij moest maken, die zijn inmiddels ook al bijna af.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Volgens mij heb ik hier en daar op het forum gelezen dat er meer mensen zijn die alleen afvalhout gebruiken. Hier enkele foto's van mijn houtvoorraad.

Het is mooi werken met zulk hout, maar heeft zijn nadelen. Zo liggen grenen en vuren door elkaar, en de planken zijn zo ruw en smerig dat je er pas achter komt wat wat is als je het geschaaft hebt. Past het dan niet bij elkaar, dan moet je opnieuw beginnen.

Ook bevat het hout veel kwasten en spijkergaten, die ik er zoveel mogelijk uitzaag. Spijkergate vul ik nog wel eens op met een plugje.

En dan natuurlijk het vele schaafwerk. Soms heb je twee planken die je nodig hebt die 5 mm in dikte verschillen, gezien mijn kleine schaafmachine ben je daar een poosje zoet mee. Ik schat dat in alle werkstukken gemaakt van dit hout zo'n 45 % van de tijd opgaat aan schaven en hout uitzoeken.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Nog een werkstuk, helemaal gemaakt uit oude vuren dakschroten, die bij de verbouwing van het huis van m'n broer vrijkwamen. Schaven, panelen lijmen en in elkaar zetten. En zie het resultaat.


Mijn eigen gebouwde "paneelverlijmapparaat"

Attached files
 

Tjeerd

Actieve deelnemer
22 apr 2008
438
56
Mooi werk Woodworker. Je hebt vast veel geduld.
Het zou zo maar kunnen zijn dat je meer tijd kwijt bent met schaven dan met het maken van je meubels.
Vraagje, welke blanke lak gebruik jij voor de buitenmeubels?
Verder heb ik met veel interesse zitten kijken naar je "panelenpers".
Als ik het goed begrijp leg je de met lijm ingesmeerde delen in de twee balken in de pers (kaal op het hout, of leg je er nog iets onder tegen het vastlijmen?). Aan weerszijde een beschermlatje er tegenaan en dan aan de linkerkant (foto) klemkracht zetten door opspieën.
Dat opspieën kan dan weer omdat je er een plank achter zet die wordt tegengehouden met deuvels. Klopt die werkwijze?

Tjeerd
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
die stoelen zien er top uit woodworker
en die panelenklemmer is een handig ding

het zijn alleen stoelen waar je niet meer uitkomt als je er eenmaal inzit
ik heb zelf stoelen die hier enigszins mee te vergelijken zijn maar daar is de zit iets hoger van,
ik moet er nog een paar voetenbanken bijmaken dan kom je daar ook niet meer uit

dan worden ze zoals de foto in het adirondack topic
alleen in andere kleuren en niet van hergebruikt hout
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
ik zag net even bij het kijken een fles houtlijm staan
dat heb je bij deze stoel niet echt nodig wel is het verstandig om voor te boren en roestvaststalen schroeven te gebruiken

stroomverbruik:
als je nieuw hout gebruikt moet het ook geschaafd worden of het is geschaafd
wat is daar het verschil in?
het hergebruikte hout wat anders in een kachel opgestookt zou worden
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Mooi werk Woodworker. Je hebt vast veel geduld.
Het zou zo maar kunnen zijn dat je meer tijd kwijt bent met schaven dan met het maken van je meubels.
Daar heb je gelijk in ja. Het schaven, sorteren, uitzoeken het zaagplan en schuren kost me heel veel tijd. Als ik ervan moest leven kan ik net zo goed hout kopen, alhoewel zelf vurenhout ook redelijk prijzig is. Als ik voor deze stoelen gekocht, dus voorbewerkt hout kan gebruiken, gaat het bouwen ervan 3 keer sneller.

Vraagje, welke blanke lak gebruik jij voor de buitenmeubels?
Gewone blanke lak van de Karwei, eigen merk. Karwei extra 5 jaar duurzaamheid, met blauw etiket.

Verder heb ik met veel interesse zitten kijken naar je "panelenpers".
Als ik het goed begrijp leg je de met lijm ingesmeerde delen in de twee balken in de pers (kaal op het hout, of leg je er nog iets onder tegen het vastlijmen?). Aan weerszijde een beschermlatje er tegenaan en dan aan de linkerkant (foto) klemkracht zetten door opspieën.
Dat opspieën kan dan weer omdat je er een plank achter zet die wordt tegengehouden met deuvels. Klopt die werkwijze?

Het klopt zoals je het zegt. Ik leg het hout op hout, zonder iets ertussen. 1 keer heb ik er papier tussen gelegt, maar dat scheurde mee en is nog erger dan de lijmsporen. De natten en droge lijmnaden kun je heel gemakkelijk verwijderen met zulke afbreekmesjes van een stanleymes, die je dan op dezelfde manier handteerd als een schraapstaal.

Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Echt mooie stoelen woodworker! Ik zou proberen om in de rugleuning de naden even breed te houden, door tapse delen voor de rugleuning te gebruiken. Ik heb echter nog nooit zo'n mooie stoel gemaakt. Staat op het verlanglijstje, als het aan mijn vrouw ligt voor de volgende zomer!! :oops:

jaap
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Woodworker, ik heb even gezocht, maar zijn het die voor Euro 59,99?? Dat is te geef man, je bent goedkoper dan de blokker!! Ook een leuke babyborn box zag ik staan.

jaap
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ja, je had de goede advertentie.

Vind je ze te goedkoop? Tja, we zijn hier in Nederland, mensen zeggen honderd keer dat ze het mooi werk vinden voor een amateur, stappen in hun auto, racen naar het tuincentrum en kopen daar van die Aziatische in elkaar gefabriceerde "stoelen" voor het dubbele.

Consumenten?? :( :( :( :( krijg je geen hoogte van.

Die boxen die je zag staan zijn ook populair, al zo'n 6 stuks van verkocht.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
jaap zei:
Echt mooie stoelen woodworker! Ik zou proberen om in de rugleuning de naden even breed te houden, door tapse delen voor de rugleuning te gebruiken. Ik heb echter nog nooit zo'n mooie stoel gemaakt. Staat op het verlanglijstje, als het aan mijn vrouw ligt voor de volgende zomer!! :oops:

jaap

en dat is dus wat bijna iedereen doet, de naadjes even groot houden
je kunt het ook andersom bekijken de plankjes even breed houden heeft namelijk een wat luchtigere uitstraling en als je helemaal een maf effect wil krijgen kun je wel tapse planken gebruiken maar dan met de smalle kant boven, dan krijg je een meer stralend effect zeg maar
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
In een van de laatste Fine Woorworking magazines staat ook een 'studie' van deze adirondack stoelen, met een aantal verschillende voorbeelden van studiemodellen. Het is ook een van de meest bekende zelfbouwprojecten.

Ik zou ze ook gaan maken, maar toen kwam ik op Internet een toko tegen die voor 99 euro deze stoelen verkocht - in Mahonie!

Dat zie ik tegenwoordig wel vaker; ik kan het hout niet eens kopen voor het geld waarvoor een artikel in een winkel afgebouwd aangeboden wordt.
 

arie

Nieuw lid
16 mrt 2008
13
0
Hallo Woodworker,
Complimenten voor je adirondack stoel.Misschien een late reactie van mij ,maar ik ben net terug van mijn vakantie in Canada waar , je vooral in het Muskoka gebied die stoelen bj bosjes in de tuincentra zie staan (wordt daar de ' Muskoka chair' genoemd).In een eerste opwelling denk je dan " ga ik thuis ook maken ", maar als je inderdaad sommige prijzen op het internet ziet word je terughoudender.Een klein puntje nog : de stoel wordt wat comfortabeler en vloeiender als je ook de zitting tpv de knieholte een ronding zou geven.Kijk maar eens op
http://www.popularmechanics.com/home_jo ... .html.Deze site heeft behalve een mooie 3D simulatie ook een uitvoerige tekening.
Arie
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
De stoelen hebben ondertussen ook niet stilgezeten, en hebben er weer een kleintje bij :lol: :D

Ik heb hem gemaakt met 3/4 maten van de originelen, en is bedoeld voor kinderen of voor in de tuin als decoratie.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.