Bouw beuken Roubo split top werkbank met Benchcrafted hardware

SjoerdL

Actieve deelnemer
6 nov 2015
74
1
Roermond
Super werkbank Guido! :) Ik ben van plan binnenkort ook een werkbank (mijn eerste) te gaan maken en ben nu op zoek naar wat voorbeelden. Deze staat wel bovenaan mijn lijstje! :p (Maar waarschijnlijk wel te hoog gegrepen voor een eerste werkbank!)
Heb je vooraf een werktekening gemaakt die je wellicht wil delen? :rolleyes:

Groet,
Sjoerd
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Super werkbank Guido! :) Ik ben van plan binnenkort ook een werkbank (mijn eerste) te gaan maken en ben nu op zoek naar wat voorbeelden. Deze staat wel bovenaan mijn lijstje! :p (Maar waarschijnlijk wel te hoog gegrepen voor een eerste werkbank!)
Heb je vooraf een werktekening gemaakt die je wellicht wil delen? :rolleyes:

Groet,
Sjoerd

Ik heb de tekeningen en instructies van Guido Henn gebruikt, waar ook de video van is in mijn voirge post. Het is het ontwerp van Benchcrafted, maar dan met Europese maten en ronde ipv vierkante dogholes.
Van het onderstel heb ik geen tekeningen / maten: die heb ik gewoon vanaf schets gemaakt, en de maatvoering is "in het werk" bepaald / ontstaan.

Hierbij de PDF: "Hoe kun je hier een PDF uploaden??" Ik zie alleen link, video en foto?

Fijne avond, Guido
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Prachtig Guido!
Ik heb al een paar keer naar deze werkbank gekeken. Mooi dat een forumlid er nu ook één gemaakt heeft. Ik had er tot nu toe helaas nooit de tijd voor.... worden er inmiddels bestellingen opgenomen? :)
dit vond ik de mooiste foto:
duvel.jpg
vanwege de lijmklemmen natuurlijk... :)
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Prachtig Guido!
Ik heb al een paar keer naar deze werkbank gekeken. Mooi dat een forumlid er nu ook één gemaakt heeft. Ik had er tot nu toe helaas nooit de tijd voor.... worden er inmiddels bestellingen opgenomen? :)
dit vond ik de mooiste foto:
Bekijk bijlage 38338
vanwege de lijmklemmen natuurlijk... :)

Ja, mooie klemmen ;-)
ik zou graag nog een exemplaar willen maken, dus bestellen kan ;)
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Ik moet de werkbank nog steeds in de olie zetten: het wordt toch de druivenpit olie van AH - met dank aan Rick voor de tip.
Tot die tijd, hierbij een foto van de bank in gebruik - die had ik nog toegezegd ;-)
Deze foto, en veel meer, staan ook in het webalbum uit de 1e post: Roubo bouw foto's
Na de laatste afwerking, maak ik zeker nog een foto - dan is ie pas echt klaar natuurlijk...

En Ronald en Sjoerd: erg bedankt voor de complimenten!

Fijn weekend!
Guidoroubo.jpg
 
Laatst bewerkt:

H.breden

Nieuw lid
13 nov 2015
3
0
Schitterend,

ik ga er binnenkort ook mee beginnen,
meeste van het Benchcraft spul al binnen.
ik ben me nu aan het oriënteren voor het hout, mogelijk ook bij Masave

groet Herman
 
A

Athanor

Guest
Aha, wordt weer boeiend onderwerp, maak je er een mooi nieuw topic voor?


Fons
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Schitterend,

ik ga er binnenkort ook mee beginnen,
meeste van het Benchcraft spul al binnen.
ik ben me nu aan het oriënteren voor het hout, mogelijk ook bij Masave

groet Herman

Hoi Herman,

Mooi! Ben benieuwd, wat voor hout ga je gebruiken?

Mhg, Guido
 

H.breden

Nieuw lid
13 nov 2015
3
0
In eerste instantie aan Hard Maple zitten te denken, maar als ik jouw bank zie en de prijs van Hard Maple gehoord te hebben van Rick,
denk ik dat ik over ga naar gestoomd beuken.
Heb je wellicht nog op- of aanmerkingen tav het ontwerp of materiaal gebruik of tips tav de bouw?

met vriendelijke groet Herman
 

H.breden

Nieuw lid
13 nov 2015
3
0
Die zijn er
bij Benchcraft kun je de tekeningen bestellen, weliswaar in inches.
en Guido Henn heeft ook een aardige omschrijving met illustraties gepubliceerd in Duits en Engels
een compleet bouwpakket zou wel makkelijk zijn
Alhoewel dat gezoek ook weer z,n charme heeft
vandaag zelf bij Rick in Zwolle geweest voor het hout, wordt gestoomd beuken.

groet Herman
 
Laatst bewerkt:

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Eigenlijk is dit een werkbank waar een bouwtekening en stappenplan van gemaakt moet worden.
Wat een schitterend exemplaar!

Groet,
Jan

Hoi Jan,

Dank voor de complimenten!
Ik heb de PDF met de bouwtekeningen en instructies in eerdere post in dit draadje gezet ;-)

Goed weekend, mhg, Guido
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
In eerste instantie aan Hard Maple zitten te denken, maar als ik jouw bank zie en de prijs van Hard Maple gehoord te hebben van Rick,
denk ik dat ik over ga naar gestoomd beuken.
Heb je wellicht nog op- of aanmerkingen tav het ontwerp of materiaal gebruik of tips tav de bouw?

met vriendelijke groet Herman

Hoi Herman,
Ik had hetzelfde: eerst de wens voor hard maple en toen toch maar Beuken ;-))
De bouwinstructies van Guido in de PDF zijn aardig compleet.
Mijn advies is wel om de Benchcrafted met de beestiginsspullen in imperial te gebruiken, dus bestel er 2 tapjes bij ;-)
Ook is het het mooiste om de leg vise met een criss-cross met beugels toe te passen.
De bouwinstructies mbt de vises zijn wat verouderd: de maatvoering rondom de leg-vise is niet meer correct en de geleide plaat is nu rond ipv vierkant.
Ook vindt ik de volgorde die Guido aan houdt rondom de vises wat onhandig - ik heb gewoon mijn eigen "logica" gevolgd en dat liep super.
Verder zijn de instructies super bruikbaar.
Ik heb mallen gebruikt voor mijn pantorouter, maar er zijn uiteraard prima andere manieren om pennen, gaten en zwaluwstaarten te maken.

Veel succes met de bouw: het is een mooi project om aan te werken! en ik geniet nu elk weekend van het gemak van mijn Roubo bank!

Mhg, Guido
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Nog een korte update: ik heb inmiddels het leer in de bankschroeven gelijmd en de leg-vise beter afgesteld: die stond nog schuin genoeg, waardoor een werkstuk niet altijd helemaal boven in de bankschroef, strak vastgeklemd werd.
Dat is inmiddels mooi opgelost!
Zie bijgaande foto's.
(Staan inmiddels ook op het webalbum)

En wat ook erg mooi is: ik ga er nog een bouwen in hard maple en noten! Verder helemaal exact hetzelfde.
Komend weekend ga ik samen met Rick de bladen in Zwolle al verlijmen :)

Erg veel zin in!
20151205_110959.jpg20151205_115951.jpg20151205_120002.jpg20151205_120223.jpg20151205_120240.jpg20151205_135143.jpg20151205_135151.jpg20151205_135208.jpg20151205_135238.jpg
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Tada!
Gisteren heeft Ronald de bank opgehaald, en nu staat hij al half in de olie te blinken in zijn mooie werkplaats!
De bouw van mijn nieuwe Roubo in glacier white hard maple en notenhout vordert gestaag - ik zet die foto's binnenkort weer op dit forum.
De foto's laten de bank in aanbouw naast de beuken bank, die naar buiten rolt, zien. De laatste foto is half in de houtolie, bij Ronald.

Veel plezier, gemak en nut er mee Ronald!

Mhg, Guido
Beuken en maple naast elkaar.jpgRoubo beuk richting  buiten, naar Ronald.jpgRoubo beuk bijna buiten, naar Ronald.jpgRoubo beuk buiten, naar Ronald.jpgRoubo beuk bij Ronald.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.