Bouw beuken Roubo split top werkbank met Benchcrafted hardware

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Dag,

Ik heb wat foto's gemaakt van de bouw van mijn Roubo werkbank.
Er zit hout in van onze vriend uit Zwolle (dank Rick!) en 2 bankschroeven van Benchcrafted (wat een fantastische dingen zijn dat).
Ik heb er een wielset onder gemaakt, met een lift. Met 1 hand til je de hele bank een centimeter omhoog en op de wielen - dat werkt erg mooi.

Omdat het foto's plaatsen hier wat omslachtig gaat, hierbij de link naar mijn google album

Als er vragen zijn, beantwoord ik die uiteraard graag ;-))

Fijn weekend, Guido
 

burley

Actieve deelnemer
15 jan 2012
346
0
Apeldoorn
inderdaad heel erg mooi!

Nu alleen nog een fotootje in vol ornaat! :)

Vroeg me trouwens af of het gewicht van bank niet wat te zwaar is voor het draais/activeerysteem van de wielen. Het is immers een holle buis, dus vroeg me af of het niet ging torderen. Idem voor de bevestiging van de houten delen erop.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Wow,

Daar ga je jaren en jaren en jaren plezier aan beleven. De middenplank die omgedraaid kan worden heb ik niet op mijn werkbank. Ik moet toegeven dat ik die regelmatig mis als ik met iets Bezig ben.
 
P

Pel

Guest
Een degelijk stuk mooi vakwerk, die gaat zeker 200 jaar mee.

Groet Pel.
 

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Wat een prachtige bank is het geworden, bijna zonde om eraan te werken. Hoe lang ben je hier ongeveer mee bezig geweest?
 

HansB

Actieve deelnemer
7 okt 2014
525
0
Regio Arnhem
inderdaad heel erg mooi!

Nu alleen nog een fotootje in vol ornaat! :)

Vroeg me trouwens af of het gewicht van bank niet wat te zwaar is voor het draais/activeerysteem van de wielen. Het is immers een holle buis, dus vroeg me af of het niet ging torderen. Idem voor de bevestiging van de houten delen erop.

Hoi Burley, het feit dat het een holle buis is maakt voor het torderen weinig uit. De diameter is met name bepalend.
 
A

Athanor

Guest
Bijzonder fraai resultaat heb je bereikt met noeste arbeid en vakmanschap! Complimenten daarvoor!

Zou je de moeite willen nemen om een tiental foto's aan het topic toe te voegen? Zo voorkomen we dat we de resultaten niet meer kunnen zien mocht de link ooit verbroken worden.

De "tillift" is inspirerend, als ik zelf aan zo'n project begin ga ik daar zeker nog eens naar kijken.

Fons
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
314
61
Erg mooi! Alsof ik mijn eigen werkbank zie, maar dan in "echt" hout ipv constructievuren, en veel mooier afgewerkt! Complimenten, veel plezier ermee!
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Prachtig.
Bijna te mooi om te gebruiken.
(gelukkig duurt dat maar even, is mijn ervaring. :) )
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
inderdaad heel erg mooi!

Nu alleen nog een fotootje in vol ornaat! :)

Vroeg me trouwens af of het gewicht van bank niet wat te zwaar is voor het draais/activeerysteem van de wielen. Het is immers een holle buis, dus vroeg me af of het niet ging torderen. Idem voor de bevestiging van de houten delen erop.

Foto in vol ornaat ga ik maken en hier op het forum zetten.
Ik ben helemaal overdonderd van alle leuke reacties! Wauw dank daarvoor!!

Het gewicht van de bank is inderdaad fors, daarom heb ik nylon kogellager zwenkwielen gebruikt, die deuken niet in (zoals bv rubber) en rollen daardoor makkelijk. De wielen zijn zo dicht als mogelijk bij de poten geplaatst (er zit maar iets van 3mm tussen wiel en poot), zodat ik maximaal de arm gebruik naar het midden van de bank. Die 2 trespa plaatjes zijn wat ingevet waardoor het beuken "oortje" er makkelijk over heen schuift. De bedienarm die rechts naast de bank zit, is de 1e hefboom, de oortjes vormen een kleine hefboom en de grootste reductie zit dus onder bank: van de trespa plaatjes naar de wielen. kracht x arm ;-)) Daardoor kan ik met 1 hand zonder veel kracht te zetten de bank in 1 keer op de wielen tillen, met de hefboom. De torsie kracht op de buis is zo laag, dat de buis absoluut strak en stabiel blijft. Het is gewoon een stuk verwarmingspijp, maar ruim sterk genoeg. Omdat de bank rechts een eind oversteekt (waar de kleine bankschroef ook zit) is de bank rechts onder de poten/wielen een stuk zwaarder, dat vergt dus meer kracht om te tillen. Vandaar dat ik die hefboom langer gemaakt heb. Beide "oortjes" hebben zo ongeveer evenveel moment te verwerken.

Het beuken is exact 22mm geboord (met de boorkolom), zodat de gaten precies recht en pas zijn voor de buis. Daardoorheen zit een enkel boutje van 8mm, ook pas geboord. De oortjes en de hefboom zitten daardoor strak vast en werken zonder speling. Door de vorm van de "oortjes" blijft de wielset uit zichzelf in de gewenste stand staan, arretering op de hefboom is dus niet nodig.

mhg, Guidowielset roubo.jpg
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Bijzonder fraai resultaat heb je bereikt met noeste arbeid en vakmanschap! Complimenten daarvoor!

Zou je de moeite willen nemen om een tiental foto's aan het topic toe te voegen? Zo voorkomen we dat we de resultaten niet meer kunnen zien mocht de link ooit verbroken worden.

De "tillift" is inspirerend, als ik zelf aan zo'n project begin ga ik daar zeker nog eens naar kijken.

Fons

Dag Fons,

Dank je wel voor de complimenten!
Ik zal proberen wat foto's toe te voegen, het lijkt te kunnen via een link...ik probeer even wat!

En nogmaals: ik ben erg blij met alle positieve reacties, wauw!

Mhg, Guido
 

guidovanalphen

Actieve deelnemer
9 mei 2011
128
2
Wat een prachtige bank is het geworden, bijna zonde om eraan te werken. Hoe lang ben je hier ongeveer mee bezig geweest?

Hoi,

Dank, ja ik ben wel voorzichtig (nog) dat ik er niet ik zaag of een beitel in steek ;-))) Ik moet hem ook nog in de olie oid zetten, maar weet nog niet precies wat ik wil gebruiken, ik wil het originele hout qua kleur zoveel als mogelijk behouden.

De doorloop tijd is iets van 4 maanden geweest, maar de werktijd veel korter: ik denk iets van 2 weken. Je krijgt op 1 dag ontzettend veel gedaan, als je echt een hele dag kunt werken, maar als het een middag in het wekend en een avond wordt, dan gaat het erg langzaam voordat je verder bent....nou ja, dat zal bij iedereen wel zo zijn - het duurt dan haast langer voor je alles weer "in gang" hebt, dan dat je werkelijk iets produceert. Gelukkig kon ik er een dag of 10 achter elkaar aan werken in mijn vakantie: geweldige vakantie gehad!!

Mhg, Guido
 
  • Leuk
Waarderingen: martino

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.