Maatkast - Wegwerken ventilatiebuizen en kabelgoot

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een nieuw projectje: Het maken van een maatkast in onze inkomhal. Met als extra uitdaging, het wegwerken van ventilatiebuizen en een kabelgoot met elektrische leidingen.

Concept:
inkomkast.jpg
inkomkast 2.jpg
De beschikbare ruimte is 2630mm breed, 2650mm hoog en max. 610mm diep.

De vier corpussen zijn ieder 650mm breed, 570mm diep en 2500mm hoog. Ze zijn opgebouwd als vier afzonderlijke delen uit 18mm melamine, met een 8mm melamine achterwand. De bodem- en bovenplaat zitten tussen de zijwanden opgesloten (=dezelfde breedte als de leggers). Sokkel is 7cm hoog, daarmee houd ik nog 7cm over tussen bovenzijde kast en het plafond. Daarboven zal een led-strip ingewerkt worden.

Ruimte:
P1140712 - klein.jpg
P1140714 - klein.jpg

Plaatmateriaal werd eerst grof opgedeeld (+5cm afgewerkte maten ongeveer), en daarna op maat gezaagd. Op maat zagen van zo'n grote stukken op de paneelzaag blijft toch 'tricky'. Doordat je het stuk al grog op maat hebt gezaagd blijft er niet veel vlees over om tegen de geleider van de roltafel te steunen, meestal zelfs helemaal niets, je duwt de plaat eigenlijk zelf helemaal door het zaagblad. En dan moet je nog in het oog houden dat je mooi tegen de zijgeleider aan blijft lopen, en dat je geen vingers verliest...

Hierna kwam het aanbrengen van de 2mm ABS/PVC band aan de beurt:
20151015_205248 - klein.jpg

Met zo'n grote machine is dat wel heel snel en makkelijke gebeurd.

Daarna het boren van de gatenrijen:

20151022_194925 - klein.jpg
20151022_194942 - klein.jpg
20151022_195452 - klein.jpg
20151022_194934 - klein.jpg

Eens de nokken mooi staan afgesteld gaat dit ook erg vlot. Wel een beetje je hoofd er bij houden bij onder/bovenkant en linker/rechter zijwand.

Plaatsen op locatie:

Doordat er in elk kastdeel wel iets in de weg zit/staat/hangt komt er nog wat aanpaswerk aan te pas. Eerste deel viel nog meer, daar moest enkel de deurbel uitgehaald worden.
P1140716 - klein.jpg
P1140717 - klein.jpg
P1140718 - klein.jpg

Het tweede deel viel voor een stukje in de kabelgoot met elektrische kabels. Daarvoor had ik eerst al een stukje afzonderlijke afkasting gemaakt.
P1140720 - klein.jpg

De bodem en top platen werden met Domino's aan de zijwanden bevestigd (4x 5mm domino per verbinding). De ruggen werden vastgeschroeft.
P1140722 - klein.jpg
P1140723 - klein.jpg

Zover staan we voorlopig, de volgende twee delen vergen nog wal een pak meer aanpassingswerk, dus daar ga ik mijn plezier nog aan beleven :)
 
Laatst bewerkt:

RPVL

Actieve deelnemer
21 sep 2015
121
0
Mooi werk zeg. Mooi machinepark ook, dat helpt zeker. Succes en plezier met de rest.
 

aguvo

Nieuw lid
13 feb 2014
15
0
ziet er goed uit. Ik ben zelf ook een kast aan het maken in een schuine wand en door jouw project zie ik nu al een aantal dingen dit ik volgende keer anders ga doen (Volledige corpussen maken). Ik vroeg me wel af waarom je voor de bodem en topplaten domino's gebruikt. Je ziet het toch niet als je deze gewoon schroeft?
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Bedankt allemaal.

aguvo: Dat is waar, maar ik oefen graag met mijn Domino :) Op de rand schroeven in zo'n spaanplaat blijft ook delicaat, er scheurt/brokkelt nogal makkelijk iets af. Mede om die reden geeft zo'n gelijmde Domino verbinding me dan ook een solider gevoel.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ziet er nu al goed uit! Ga je enkel met legplanken werken of ga je ook lades of dergelijke voorzien? Is het ook de bedoeling om er schoenen in kwijt te raken? (er staat ook nog zoiets op de planning bij ons, maar dan wel onder de trap):eek:
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Voorlopig zijn er enkel leggers voorzien en twee rails om kapstokken aan te hangen. Op termijn kan het zijn dat ik er wat lades in plaats, afhankelijk of het blijkt dat dat wenselijk is.
Wanneer deze klaar is heb ik nog een gelijkaardige kast, en een dressing (L-vorm), op het programma staan. Allen ook voorzien van de nodige ventilatiebuizen, elektrische leidingen, sanitaire collectoren, ... die weggewerkt moeten worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.