Eden Combi Watersteen

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Als je een modern stuk glas hebt, relatief dik, dan gaat dat prima. Het glas heeft natuurlijk wel de nadelen van glas, potentieel scherp en relatief kwetsbaar. Maar om te vlakken is het echt prima, veel mensen gebruiken een dik stuk glas als vlakplaat. :)
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik gebruik een stuk gehard glas wat als legplank oid heeft gefunctioneerd met afgeronde randen. Het zal mss niet allemaal op de micrometer nauwkeurig vlak zijn, maar is voor mij vooralsnog voldoende.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Ik heb deze stenen ook, twee van elk. Zo heb ik van elke korrelgrootte een zijde beschikbaar om mee te werken. De "onderkanten" gebruik ik dan steeds om de andere stenen in de buurt van vlak te houden.

Ben er erg tevreden over, na de 5000 steen en stroppen behoorlijk scherp. En ze zijn spotgoedkoop.
Om open scheermessen op te slijpen is de 5000 niet fijn genoeg, zou daarom nog een fijnere steen er bij willen.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Wat ook zo is, is dat de korrelgrofheid van in ieder geval de 2000/5000 steen afwijkt van andere merken stenen, zoals Naniwa. Ik heb een 1000/3000 van Naniwa toen gelijk gekocht met de Eden stenen, en deze is een stuk fijner (qua korrel) dan de Eden steen. Mijn slijpvolgorde was ook 280/800/2000/5000/1000/3000, hierna had ik een spiegelende snede. Dit maakt de Eden steen overigens niet slecht, in tegendeel. En wat Woruta zegt, als je na de 5000 nog stropt heb je een prima resultaat. :)
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Klaas, ik heb er een van baptist, die wijkt ook goed af hoor. Ik begin bij korrel 6000 en eindig met korrel 1000. Heb in het begin erg aan mijzelf getwijfeld, bij Baptist werd ik telefonisch ook niet echt serieus genomen. Die steen klopt gewoon niet, de opschriften en kleuren zijn precies omgedraaid. Als beginner denk je dan al snel dat het aan jezelf ligt, nu weet ik wel beter.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
@Klaas, ik heb er een van baptist, die wijkt ook goed af hoor. Ik begin bij korrel 6000 en eindig met korrel 1000. Heb in het begin erg aan mijzelf getwijfeld, bij Baptist werd ik telefonisch ook niet echt serieus genomen. Die steen klopt gewoon niet, de opschriften en kleuren zijn precies omgedraaid. Als beginner denk je dan al snel dat het aan jezelf ligt, nu weet ik wel beter.

Dat is nog vervelender, dat het opschrift niet klopt. Bij die Eden stenen klopt het wel qua grofte verloop, maar niet qua korrel. Dus een 5000 steen van Eden is een 1000 van Naniwa. Maar van de Eden stenen is de 2000 wel grover dan de 5000.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tja, daar heb je een punt maar de Eden stenen zijn denk ik nou eenmaal gemaakt voor messen/keukengereedschap. De hardheid van het staal combineert de te gebruiken steen. Ik heb de Eden stenen ook maar onlangs ben ik overgegaan naar Shapton voor het slijpen en Naniwa voor wetten. Een wereld van verschil kan ik zeggen.
 

Woruta

Actieve deelnemer
23 mei 2013
393
0
Haarlem
Een wereld van verschil, in welk opzicht? Want ik heb tijden rondgelopen met de gedachte om duurdere stenen te kopen, maar kom steeds tot de conclusie dat ik hieraan voldoende heb. Maar nu klinkt het alsof ik wat mis :D
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Ik ben van de Eden stenen naar diamant overgestapt, en dat is ook een wereld van verschil. De diamanten gebruik ik tot 1200, daarna afwetten op een Naniwa 1000/3000 en als ik me verveel nog op leer afstroppen. Het grootste voordeel vind ik dat de diamantplaten groter zijn, vlak blijven en als ik een keer de beitel of het mes teveel lift, ik niet ineens een hap in de steen heb. Maar goed, op de Eden stenen sleep het ook prima, alleen wilde ik graag beter. :D
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@ Woruta, Het grote verschil zit m in de agressiviteit van de stenen. Slijpen en wetten (japanse beitels) op Eden stenen deed ik van 240, 800, 2000 en 5000, waarbij je met de Shapton gelijk van 220 naar 1000 kunt gaan vervolgens naar de Naniwa 5000. De stenen zijn ook een stuk harder dan die van Eden en hoeven dus minder vaak gevlakt te worden.
Desondanks vind ik de Eden stenen erg goed en zal ze voor mijn messen gewoon blijven gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.