Eden Combi Watersteen

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Zijn deze stenen ook geschikt om beitels/ schaafbeitels me te slijpen/ onderhouden?

eden-quality-eqs002-240-800-slijpsteen-d1.jpgeden-quality-eqs003-combi-watersteen-2000-5000-d1.jpg
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja hoor. Ik had ze voor mijn keukenmessen - maar daar heb ik inmiddels een Belgisch blauwe wetsteen ('coticule') voor. Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Mijn zoon heeft deze stenen gekocht en aan mij gedoneerd. Dat was een uitstekend idee. Heb geen ervaring met andere, behalve dan de bouwmarkt stenen. In vergelijking daarmee zijn deze in elk geval veel beter en ook breder en langer.
Moet zeggen: ik vind slijpen lastig, zeker bij brede beitels. Vooral vind ik het moeilijk om ze recht en haaks te houden en het helpt niet dat de stenen op den duur toch wat hol worden. Daar moet ik nog wat op bedenken.
Groet,

Hubert
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)
Met slijpen bedoel ik veel en snel afnemen of nieuw vorm aan de snede geven. Dat doe ik op de bandschuurder (Sorby ProEdge) of werkbankslijper. Daarna finetunen met de waterstenen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ja. Duidelijk.

@Hubert: een holle (water)steen vlak je weer met een (carborundum - siliciumcarbide) vlaksteen. Die heeft Knives and Tools (KATO) ook. Er zijn ook mensen die hun (water)stenen op een stoeptegel vlakken. En carborundumstenen (zoals bijvoorbeeld de slijpstenen die je gebruikt om schaatsen te slijpen) kun je op een glasplaat met carborundumkorrels vlakken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Slijpen of wetten, uit de reactie kan ik iig opmaken dat deze stenen geschikt zijn om een beitel, mits onbeschadigd, weer scherp te maken.
Ik denk dat ik deze dan maar bestel.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik heb de stenen nu al een paar jaar en ben er zeker tevreden over. Echter ligt het er aan wat voor beitels je hebt. De stenen zijn voor japanse beitels wat zacht is mijn ervaring en is het aangeraden om ze vaak te vlakken. Om ze te vlakken heb ik (ook bij Knives&Tools) een Naniwa k220 bijgekocht. Later bestelde ik een Juuma k46 bij omdat het vlakken van 240 met een 220 steen erg traag gaat ;)
Maar voor in het begin kan ik de set zeker aanraden.
 

RPosdijk

Actieve deelnemer
8 jan 2014
182
0
Mijdrecht
Ik heb deze wetstenen ook en ben op zich wel tevreden over,alleen worden e inderdaad vrij snel hol.
Wat is nu een goedkope en goede manier om ze te vlakken?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Ik heb de stenen net besteld, dus ze zullen morgen wel bezorgd worden. Ben benieuwd.
En dat van dat vlakken op een glasplaat met schuurpapier lijk mij idd een prima oplossing. Heb wel eens ergens gezien dat men met potlood een rasterpatroon op de steen tekent voor het vlakken.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Klaas, hoewel ik geen referentie materiaal heb (behalve glasplaat met Waterproof schuurpapier) is de ervaring met de stenen eigenlijk wel goed.
Wel vrij snel een holling in de stenen, maar hiervoor gebruik ik dan wel weer een glasplaatje en schuurpapier.
Gebruik de stenen ook voor keukenmessen en die krijg ik er messcherp :p mee.

Het uit de losse hand slijpen van beitels gaat nog niet altijd naar wens, ik overweeg toch om een slijphulp aan te schaffen. (of gewoon stug doorgaan, onder het mom van oefening baart kunst....?)
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Oefening baart ook kunst. ;) Ik heb ze ook gehad, en het zijn voor de prijs prima stenen. Je moet ze inderdaad vaak vlakken voor beitels, voor messen wat minder. En je kan er vrij slechte beitels weer goed mee krijgen, als je ze voorbehandeld met een vlakplaat en korrel 100 schuurpapier.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Echt hele slechte beitels heb ik ook nog niet geslepen, maar dan lijkt mij een vlakplaat en schuurpapier ook een betere optie.
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Precies, de bramen eruit met het schuurpapier en dan verder op de stenen. Dat is in ieder geval hoe ik het doe.

En dat vlakslijpen, dat is net als met recht zagen. Je leert het door het veel te doen en te oefenen. Wat kan helpen is een slijphulp om de beitel haaks te krijgen, daarna kan je prima uit de hand verder.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.