Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 32

Eden Combi Watersteen

Zijn deze stenen ook geschikt om beitels/ schaafbeitels me te slijpen/ onderhouden?

eden-quality-eqs002-240-800-slijpsteen-d1.jpgeden-quality-eqs003-combi-watersteen-2000-5000-d1.jpg

Hoe groot zijn deze en waar zijn ze te koop?

De stenen zijn 180x60x28 en te koop bij Knives and Tools http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...htm#tabbutton1

Bij Knives and Tools in Apeldoorn: http://nl.knivesandtools.com/nl/pt/-...el-240-800.htm
    Prima geschikt om (schaaf)beitels te wetten, maar ook keukenmessen, etc. NIET geschikt om te slijpenDaar heb je andere materialen voor nodig.
    Ik ben er heel erg tevreden over. Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ja hoor. Ik had ze voor mijn keukenmessen - maar daar heb ik inmiddels een Belgisch blauwe wetsteen ('coticule') voor. Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Mijn zoon heeft deze stenen gekocht en aan mij gedoneerd. Dat was een uitstekend idee. Heb geen ervaring met andere, behalve dan de bouwmarkt stenen. In vergelijking daarmee zijn deze in elk geval veel beter en ook breder en langer.
    Moet zeggen: ik vind slijpen lastig, zeker bij brede beitels. Vooral vind ik het moeilijk om ze recht en haaks te houden en het helpt niet dat de stenen op den duur toch wat hol worden. Daar moet ik nog wat op bedenken.
    Groet,

Hubert

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door henkverhaar Bekijk Berichten
    Pieter, wat bedoel je met 'niet geschikt om te slijpen'? Dan definieer je slijpen als de snede een andere vom geven? Iets wat je op een draaiende steen doet? Mijn opinel effilé 12 cm zak(fileer)mes is toch echt de afgelopen 12 jaar op de verschillende wetstenen een halve centimeter smaller geworden - ik heb al een reserve klaar liggen ;-)
    Met slijpen bedoel ik veel en snel afnemen of nieuw vorm aan de snede geven. Dat doe ik op de bandschuurder (Sorby ProEdge) of werkbankslijper. Daarna finetunen met de waterstenen.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Ja. Duidelijk.

@Hubert: een holle (water)steen vlak je weer met een (carborundum - siliciumcarbide) vlaksteen. Die heeft Knives and Tools (KATO) ook. Er zijn ook mensen die hun (water)stenen op een stoeptegel vlakken. En carborundumstenen (zoals bijvoorbeeld de slijpstenen die je gebruikt om schaatsen te slijpen) kun je op een glasplaat met carborundumkorrels vlakken.

Slijpen of wetten, uit de reactie kan ik iig opmaken dat deze stenen geschikt zijn om een beitel, mits onbeschadigd, weer scherp te maken.
    Ik denk dat ik deze dan maar bestel.

Ik heb de stenen nu al een paar jaar en ben er zeker tevreden over. Echter ligt het er aan wat voor beitels je hebt. De stenen zijn voor japanse beitels wat zacht is mijn ervaring en is het aangeraden om ze vaak te vlakken. Om ze te vlakken heb ik (ook bij Knives&Tools) een Naniwa k220 bijgekocht. Later bestelde ik een Juuma k46 bij omdat het vlakken van 240 met een 220 steen erg traag gaat
    Maar voor in het begin kan ik de set zeker aanraden.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Forum Rechten