Handvat en beitel

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
De afgelopen anderhalve maand door een gekkenhuis op het werk bijna niet kunnen draaien behalve tijdens de cursus bij de heer Jorg. Nu komt er meer vrije tijd aan maar heb ik door een stommiteit een traptrede gemist en last van mijn rug en gekneusde ribben. Lekker handig :).

Maar, op cursus gelukkig wel een beitel kunnen draaien, althans, het handvat... Dit is de eerste serieuze beitel welke ik nu heb, en met dit type hebben we de eerste drie lessen moeten draaien, oftewel, deze zal nog veel gebruikt gaan worden. Moet nog wel een paar keer in de olie. Het (essen) hout is overigens afkomstig van een medecursist, Paul mocht je meelezen, heel erg bedankt! Christiaan heeft de beitel direct geslepen naar de vorm waarvan hij vind dat dit de beste resultaten geeft, en aangezien ik met de inmiddels geleerde manier van draaien en deze vorm krullen snij ipv stof schraap, ben ik daar erg blij mee.

20151021_104659.jpg

20151021_104634.jpg

20151021_104644.jpg
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Ai ai hopelijk
ben je snel van de rugpijn af
gekneusde ribben kan ik over meepraten en is echt geen pretje en erg pijnlijk :(
gelukig kon je wel naar de les
zal wel erg goed voelen om met je eigen gedraaide beitel te werken
op hoeveel graden heb je de beitel geslepen ?
mvg tom
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Graden weet ik niet, dat moet ik nog opmeten, Christiaan doet dat op het oog namelijk en voorlopig zal hij mijn beitels slijpen tot ik klaar ben met cursus.

Ik heb er pas 1 keer heel even mee gewerkt, eerst even de ribben rust geven en zorgen dat ik zaterdag naar Ede kan :).
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik herken het model. Hangen de beitels nog steeds aan de stalen veerklemmen? Ik vond het zonde dat ze hierdoor beschadigen, de dispenser voor schuurpapier heb ik wel gekopieerd.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Nee, de beitels hangen in verschillende rekken waarin ze verzakken. Geen veerklemmen.

Die dispenser ga ik ook maken, over gemak gesproken :).

En dat model, ligt prima in de hand voor de manier waarop Christiaan draait, ik moest er even aan wennen maar het stuurt heerlijk.
 

Paul W

Actieve deelnemer
10 jan 2011
121
0
Hoorn NH
Mooie beitel, Carl Heidtmann zo te zien, daar ga je veel plezier aan beleven. En een mooi handvat natuurlijk.
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
mooi handvat met een mooie rechte draad er doorheen. Goed gedaan ook die verdikking in het begin... vind ik altijd lekker werken!
Ik hoop je in Ede ook te zien!
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ziet er goed uit Wim, beter dan je ribbenkast denk Ik, heb Ik gelukkig nog nooit meegemaakt, touch wood.

Nou nog een goed beitel rek maken, zodat je ze vlug en veilig kunt pakken en terug plaatsen, Ik heb enkele foto’s van in mijn opinie heel goed rek.

Je kunt al je beitels good zien en ze staan vanzelf stevig, en je kunt ze makkelijk pakken en plaatsen, alhoewel Ik de beitels wel een beetje ruimer zou zetten, als je genoeg plaats er voor hebt.

Ik zelf heb de meesten in een emmer staan, scherp einde omlaag, de reden is dat Ik steeds dan aan de ene bank en dan de andere bank draai, (Ik ken mijn beitels zo’n beetje bij de handvat, maar moet toch nog al eens zoeken) maar minder werk dan steeds op en neer te moeten lopen.

tool rack.jpg Tool rack front.jpg Tool rack top.jpg
 

Roestige Spijker

Post veel
5 okt 2013
1.198
118
52
Landgraaf
Hey wimmel.... Mooi handvat, ziet er naaruit dat het lekker in de hand ligt.
Nu ben ik wel heel nieuwgierig naar die dispencer.

Leo..... Super goed idee dat rek.
ik wil zelf een kar maken met 1 of zelfs 2 roterende etages voor de beitels.
door jou systeem staan de beitels klem genoeg zodat ze niet rammelen om omvallen als de kar wordt verplaatst.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Leo en Roestige.

Mooie rekken Leo, ik zelf heb een magneetstrip waaraan ik de beitels hang, dat werkt goed voor me maar zo'n rek gaat er komen.

Wat betreft de dispenser, dit plaatje haal ik net van internet maar die van Christiaan is een stuk degelijker en mooier en daar hangen 4 grote rollen schuurpapier aan en een mooie afscheurstrip waar het papier strak heen loopt..

SP_Dispenser.jpg
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Voor die afscheurstrip wordt vaak een ijzerzaagblaadje gebruikt. ( of meerdere in het verlengde )

Beterschap Wim.
Doe voorzichtig zodat e.e.a. goed heelt, anders hou je er misschien last van. Beter een paar weken goed oppassen. Vooral die rug.
Die ribben komen meestal wel goed, ik herinner me dat ik daar voornamelijk last van had tijdens het ademen. En toen dat over was, kon ik nog een hele tijd niet lachen.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Thanks Lemen, ijzerzaagblaadje is een mooie oplossing. Lekker praktisch.

Lachen is inderdaad pijnlijk maar ik doe het er niet minder om, laat die spieren maar werken, hehe. De rug is al 25 jaar een probleem, verpest in de horeca ooit door een verkeerde houding en overgewicht.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.