Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Onderwerp: Handvat en beitel

Handvat en beitel

De afgelopen anderhalve maand door een gekkenhuis op het werk bijna niet kunnen draaien behalve tijdens de cursus bij de heer Jorg. Nu komt er meer vrije tijd aan maar heb ik door een stommiteit een traptrede gemist en last van mijn rug en gekneusde ribben. Lekker handig .

Maar, op cursus gelukkig wel een beitel kunnen draaien, althans, het handvat... Dit is de eerste serieuze beitel welke ik nu heb, en met dit type hebben we de eerste drie lessen moeten draaien, oftewel, deze zal nog veel gebruikt gaan worden. Moet nog wel een paar keer in de olie. Het (essen) hout is overigens afkomstig van een medecursist, Paul mocht je meelezen, heel erg bedankt! Christiaan heeft de beitel direct geslepen naar de vorm waarvan hij vind dat dit de beste resultaten geeft, en aangezien ik met de inmiddels geleerde manier van draaien en deze vorm krullen snij ipv stof schraap, ben ik daar erg blij mee.

20151021_104659.jpg

20151021_104634.jpg

20151021_104644.jpg

Ai ai hopelijk
    ben je snel van de rugpijn af
    gekneusde ribben kan ik over meepraten en is echt geen pretje en erg pijnlijk
    gelukig kon je wel naar de les
    zal wel erg goed voelen om met je eigen gedraaide beitel te werken
    op hoeveel graden heb je de beitel geslepen ?
    mvg tom
    "You have your way.
    I have my way.
    As fore the right way, the correct way,
    and the only way , it does not exist"
    Friedrich Nietzsche

Graden weet ik niet, dat moet ik nog opmeten, Christiaan doet dat op het oog namelijk en voorlopig zal hij mijn beitels slijpen tot ik klaar ben met cursus.

Ik heb er pas 1 keer heel even mee gewerkt, eerst even de ribben rust geven en zorgen dat ik zaterdag naar Ede kan .

Ik herken het model. Hangen de beitels nog steeds aan de stalen veerklemmen? Ik vond het zonde dat ze hierdoor beschadigen, de dispenser voor schuurpapier heb ik wel gekopieerd.

Nee, de beitels hangen in verschillende rekken waarin ze verzakken. Geen veerklemmen.

Die dispenser ga ik ook maken, over gemak gesproken .

En dat model, ligt prima in de hand voor de manier waarop Christiaan draait, ik moest er even aan wennen maar het stuurt heerlijk.

Mooie beitel, Carl Heidtmann zo te zien, daar ga je veel plezier aan beleven. En een mooi handvat natuurlijk.

mooi handvat met een mooie rechte draad er doorheen. Goed gedaan ook die verdikking in het begin... vind ik altijd lekker werken!
    Ik hoop je in Ede ook te zien!
    vriendelijke groeten,

Ronald Kanne

www.ronaldkanne.nl
    www.dehoutdraaierij.nl

facebook.com/ronaldkanne

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ziet er goed uit Wim, beter dan je ribbenkast denk Ik, heb Ik gelukkig nog nooit meegemaakt, touch wood.

Nou nog een goed beitel rek maken, zodat je ze vlug en veilig kunt pakken en terug plaatsen, Ik heb enkele foto’s van in mijn opinie heel goed rek.

Je kunt al je beitels good zien en ze staan vanzelf stevig, en je kunt ze makkelijk pakken en plaatsen, alhoewel Ik de beitels wel een beetje ruimer zou zetten, als je genoeg plaats er voor hebt.

Ik zelf heb de meesten in een emmer staan, scherp einde omlaag, de reden is dat Ik steeds dan aan de ene bank en dan de andere bank draai, (Ik ken mijn beitels zo’n beetje bij de handvat, maar moet toch nog al eens zoeken) maar minder werk dan steeds op en neer te moeten lopen.

tool rack.jpg Tool rack front.jpg Tool rack top.jpg

Hey wimmel.... Mooi handvat, ziet er naaruit dat het lekker in de hand ligt.
    Nu ben ik wel heel nieuwgierig naar die dispencer.

Leo..... Super goed idee dat rek.
    ik wil zelf een kar maken met 1 of zelfs 2 roterende etages voor de beitels.
    door jou systeem staan de beitels klem genoeg zodat ze niet rammelen om omvallen als de kar wordt verplaatst.
    Groetjes uit Landgraaf

Hoi Leo en Roestige.

Mooie rekken Leo, ik zelf heb een magneetstrip waaraan ik de beitels hang, dat werkt goed voor me maar zo'n rek gaat er komen.

Wat betreft de dispenser, dit plaatje haal ik net van internet maar die van Christiaan is een stuk degelijker en mooier en daar hangen 4 grote rollen schuurpapier aan en een mooie afscheurstrip waar het papier strak heen loopt..

SP_Dispenser.jpg

Forum Rechten