Rekeinden noodzakelijk bij dikke tafel?

jip

Nieuw lid
13 jun 2010
1
0
Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum. Ik volg regelmatig de posts maar ik heb nu zelf een vraag waarbij ik benieuwd ben naar jullie mening.

Ik maak zelf regelmatig eikenhouten tafels met een rekeinden verbinding zoals al eerder op dit forum is beschreven. Deze verbinding wordt gebruikt als er een dwarsbalk tegen het kopse hout aan het einde van de tafel wordt bevestigd. Het doel van deze verbinding is dat het hout vrij kan werken en er dus geen scheuren in de tafel ontstaan.

Ik was pas bij een (proffesionele!) meubelmaker die de dwarsbalk eenvoudig (met enkele lamellos) tegen het blad lijmt (met name bij dikke eiken tafelbladen, ca 5 cm dik). Op mijn vraag of dat wel kon zij hij: "Gewoon goed lijmen!".

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee. Ik zelf ben bang dat het blad snel zal gaan scheuren. Maar zij zeggen dat het meevalt. Ze lijmen wel met een hydrolische pers. Is lijmen met zo'n pers trouwens per se sterker?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten,

Jip
 

tuoh

Oud hout
Wanneer alle houtdelen in evenwicht zijn met de ruimte qua vochtigheidsgehalte is het op dat moment geen probleem om de kopeinden met lamello's te lijmen.

Maar is er een wijziging in het vochtgehalte dan is de kans zeer groot dat het fout gaat, de delen kunnen niet werken en scheuren zijn het gevolg, zeker ook omdat kopshout tegen langshout sowieso al een zwakke lijmnaad geeft.

Die lamello's in combinatie met lijm is mijns inzien een keuze voor gemak en niet voor duurzaamheid.

Lijmen met een vlakpers is niet per definitie sterker maar wel sneller, de bladen van de pers zijn meestal verwarmd, en in combinatie met Pvac lijm versnelt dit het proces gevoelig.

Platen oplijmen met fineer of laminaat, een uurtje onder de pers en klaar is kees, nog een voordeel is dat bij het oplijmen van fineer er veel minder kans is op lijmdoorslag.

Een constructie samenlijmen in een raampers doet niks extra qua sterkte, is alleen gemakkelijker dan klooien met spanvijzen allerhande.

Het is enkel bij gebruik van resorsinollijmen dat klemmen in een hydraulische pers een meerwaarde geeft qua sterkte, deze lijm vraagt namelijk een aanzienlijke klemkracht om goed te hechten.


Mvg,

André
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De toevoeging profesioneel zegt niet zoveel....

Als zo'n tafel in augustus in een werkplaats in elkaar gezet is waarbij het hout rond de 10 - 12% zit en dan in een CV verwarmd huis geplaatst wordt waar na een vorsttemperatuur de vochtigheid in het hout naar 6% kan zakken, kan een 1 meter brede tafel makkelijk een cm krimpen in de breedte. Dan kan je je wel voorstellen dat een paar lamellos dat niet tegen gaan houden. Ik zou lekker de ouderwetse methode blijven aanhouden en gepruts aan de "profesionals" overlaten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.