Iemand ervaring met zaagbladen van ecotools voor het zagen van melamine?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik heb al 2 'dure' zaagbladen gekocht voor het verzagen van melamine (daktand - vlaktand), voor op de ts55 (asgat 20, dia 160 +- 54 tanden), beiden gaven voor de eerste 2 à 3 platen een perfect resultaat, maar daarna... Herslijpen kost gauw 10 euro en ben mijn zaagbladen een week kwijt (ben ook maar particulier, kan niet blijven zaagbladen kopen...) Nu zie ik bij ecotools gelijkaardige zaagbladen à +- 10euro... Die zullen het ook wel 2 platen volhouden denk ik dan...
Iemand ervaring?

Kan iemand zeggen wat voor type zaagblad ik best gebruik? Negatieve vertanding? Daktand vlaktand? Gewone vertanding? Hoeveel tanden?
 
Laatst bewerkt:

Proeguru

Nieuw lid
14 aug 2015
20
1
Hallo Seb,

Ik heb een aantal zaagbladen van Ecotools (uit de Industrial Line), zowel op m'n Einhell 190 afkortzaag als op de TS55. Vroeger ook veel toegepast op m'n Blauwe Bosch GKS 66CE die ik onder een tafel had gemonteerd als zaagtafel. In alle gevallen zeer tevreden met deze bladen, zeker als je de prijs/prestatie bekijkt. Dit geldt voor zowel de normale, de vlaktand/daktand als de negatieve hoek bladen. Heb nu een 250mm met 48 tanden in mijn HBM 600B zaagtafel zitten die 't ook prima doet. Voor echt spatzuivere zaagsnedes op de zaagtafel gebruik ik een 80-tands "Silverline" van De Frezenshop (Edesso). De zaagsnede daarvan bij het afkorten van massief hout is duidelijk beter, maar de prijs is ook 3x hoger. Qua standtijd doe ik al 5 jaar met m'n Ecotools blad , ondanks dat een flink deel van het hout dat ik verwerk Merbau is (hoog aandeel kiezel = aanslag op de snijkanten)
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Bedankt voor de reactie Proeguru! Ik heb ecotools dankzij dit forum leren kennen en gebruik sindsdien met alle tevredenheid de bovenfrezen ervan. Ik twijfelde nog even voor de zaagbladen...
Is er soms iemand met ervaring van het verzagen van melamine met de ts55 die kwijt wil wat voor zaagblad hij gebruikt (hoeft geen merk te melden, aantal tanden, type tanden en de hoek zijn voldoende)...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Ik heb wel een tijdje terug met een 60 tands daktand vlaktand van 250 mm op een oudere ELU omklap zaagtafel 10mm dik Trespa gezaagd voor boeienboards dit beviel me prima en na diverse meters strakke zaagsneden is er nog niks aan het blad te zien.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Om het verschil in dikte van de zaagbladen te ondervangen, heb ik met het dunste blad de splinterstrip gezaagd. Het verschil in dikte vang ik op door een vulring die gebruikt wordt om lagers te shimmen, er tussen te leggen. Deze ringen kun je bij een lagerboer kopen. Deze ringen kun je in 0.05 mm oplopend kopen. In het bovengenoemde geval, leg je een ring van 0.2mm tussen de zaag en de flens op de zaagas.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Mijn 'probleem' met de Ecotoolsbladen - die meer duurzaam zijn dan de Makita-bladen (*) - is hun diameter van 160. Mijn Makita invaller gebruikt bladen van 165. Werkt perfect met een blad van 160, m.u.v. de voorritser: het blad valt nu uiteraard niet meer diep genoeg. Altijd weer een gehannes/geklungel (**) met manueel voorritsen.

Dus budgetvriendelijke 165x20 oplossingen mogen van mij toegevoegd worden aan deze thread :).


(*) Disclaimer: ik heb er welgeteld 1 gebruikt.
(**) Schrappen volgens locatie t.o.v. Maas en Waal.
 

Bean

Actieve deelnemer
16 okt 2012
82
8
Gelderland
Ecotools verkoopt in hun Slim line zaagbladen van 165 mm diameter. Ik heb hiervan een 24 en een 48 tands en die zijn prima. Dankzij de dunnere bladen zaagt het ook makkelijk.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Om het verschil in dikte van de zaagbladen te ondervangen, heb ik met het dunste blad de splinterstrip gezaagd. Het verschil in dikte vang ik op door een vulring die gebruikt wordt om lagers te shimmen, er tussen te leggen. Deze ringen kun je bij een lagerboer kopen. Deze ringen kun je in 0.05 mm oplopend kopen. In het bovengenoemde geval, leg je een ring van 0.2mm tussen de zaag en de flens op de zaagas.

hmhm dat is idd goed gevonden .. dus is eigenlijk en soort vloot van 0,2 mm dikte ? Geen idee waar ik dat vind in belgie ..

Zie net dat mijn extra blad van CMT ook 2,2 mm is .( er bij gekregen toen ik ts55 bestelde bij Toolnation 1+ jaar geleden )

2016-01-05 16.24.16 (Small).jpg
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Ook in belgie zijn er vast bedrijven die kogellagers verkopen. Daar kun je shims in allerlei maten kopen.
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ook in belgie zijn er vast bedrijven die kogellagers verkopen. Daar kun je shims in allerlei maten kopen.

eens informeren ..waar ik dat zou vinden .

zou vervelend zijn als ik met die ecotools bladen werk dat mijn splinterbeveilging korter wordt .
Zolang je natuurlijk altijd met ecotools bladen werkt niet echt een probleem .

Dit komt wss wel in de buurt http://www.groot.nl/pasringen-shims-din-988.html
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ik heb ze vanmiddag gevonden op Ebay, 10 stuks voor zo'n 5 euro inclusief verzending naar Nederland vanuit Duitsland. Even zoeken op DIN 988, maar daar was je al uit zo te zien. Ik heb flink wat moeten zoeken voordat ik de juiste zoekterm had.
Dat CMT blad heb ik ook erbij gehad, had eind 2014 besteld maar ze leverden pas begin 2015 uit, toen waren de prijzen omhoog gegaan en daarom deden ze er als compensatie een extra blad bij. Ik heb de oude prijs betaald en ook het blad erbij gekregen, mazzeltje!
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
Ik heb ze vanmiddag gevonden op Ebay, 10 stuks voor zo'n 5 euro inclusief verzending naar Nederland vanuit Duitsland. Even zoeken op DIN 988, maar daar was je al uit zo te zien. Ik heb flink wat moeten zoeken voordat ik de juiste zoekterm had.
Dat CMT blad heb ik ook erbij gehad, had eind 2014 besteld maar ze leverden pas begin 2015 uit, toen waren de prijzen omhoog gegaan en daarom deden ze er als compensatie een extra blad bij. Ik heb de oude prijs betaald en ook het blad erbij gekregen, mazzeltje!

welke maat heb je besteld ?

asgat is 20mm dacht ik en diktre die je nodig hebt 0,4mm denk ik ? festoolblad is 2,2mm ?

of 2 van 0,2mm ? of nee wss is het 0,2mm langs elke kant .. dus 1 tje genoeg

deze moet wss passen

http://www.ebay.de/itm/Passscheiben...702054?hash=item3ce0b08326:g:BJkAAOxyYANTYSbz
of deze schims-festool.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.