Gezocht (loofhout) stammetjes voor padenstoelen kweken

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het is tijd om het roer om te gooien, gezonder leven en eten....
Onze tuin passen wij stukje bij beetje aan, bomen en planten worden vervangen voor soorten die vruchten of noten geven
We hebben al Tamme kastanje, hazelnoten, pruimen, kersen, vijgen en in het bos hier kun je ruim voldoende walnoten rapen....lekker, vers en gezond

Nu willen we ook paddenstoelen gaan kweken, dat kan vrij makkelijk met entproppen
Hiervoor gebruik je het beste stammetjes van ca 80 a 100cm en vanaf 15 cm diameter
Eenmaal geënt kunnen deze stammen wel 3 jaar lang eetbare paddestoelen geven, fantastisch toch
Een stam is bij voorkeur niet te oud (1 a 3 maanden)
We willen 3 soorten gaan kweken, per soort kun je verschillende stammen gebruiken

nameko groeit op: eik, beuk, wilg, berk, populier en els.
enoki groeit op:eik, beuk, kastanje, esdoorn, populier en els
gele oesterzwam groeit op:eik, iep, beuk, populier

Is er iemand die pas gekapt heeft en dergelijke stammen kwijt zou willen ? per soort zoek ik 2 tot 4 stammen

omgeving flevoland heeft de voorkeur
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Dit ga ik in de gaten houden! Ik zou ook graag zelf paddenstoelen kweken, ben erg benieuwd hoe je dit doet!
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Iemen, bedankt maar ind. iets te ver :)

Voor de liefhebbers, er gaat een wereld open en geloof het of niet, met een voor ons zeer bekende methode DEUVELS
Je slaat namelijk geënte deuvels in de stammetjes (wel ffies gaten boren) meer is het niet

Veel lees plezier: http://www.homegreen.nl
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Heb op de houtbeurs laatst een eik-stammetje meegenomen met Shiitake. Die zou ook een paar jaar mee moeten gaan. Laatst gedompeld, zou nu dus moeten gaan bloeien. Ben erg benieuwd.

Misschien zet ik er na twee jaar wel een vers stammetje tegenaan/op, dan gaat de schimmel hopelijk over en heb ik er nog langer plezier van.
 

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
376
63
Beverwijk. Noord Holland
Iemen, bedankt maar ind. iets te ver :)

Voor de liefhebbers, er gaat een wereld open en geloof het of niet, met een voor ons zeer bekende methode DEUVELS
Je slaat namelijk geënte deuvels in de stammetjes (wel ffies gaten boren) meer is het niet

Veel lees plezier: http://www.homegreen.nl

Paddestoelen hebben nog meer raakvlakken met houtbe-/verwerking namelijk zaagsel en mot. Hierop kun je ook paddestoelen kweken. Heb zelf vele jaren paddestoelen gekweekt op boomstammen en zaagsel. (zelfs koffiedik is geschikt!). Op de website van homegreen wordt aangeraden om zelf in het bos stammen te gaan zagen: niet doen! er wordt al genoeg gekapt in Nederland. Kijk eens waar bomen worden gekapt of zijn omgewaaid en vraag aan degenen die dat doen of opruimen om geschikte stammetjes (evt tegen geringe vergoeding). Dikker dan 15 cm kan ook, alleen moet je wat meer entstof/deuvels gebruiken. Voor kweken op zaagsel zijn geënte tarwekorrels of roggekorrels beschikbaar. Zelf heb ik gewone oesterzwammen (Pleurotus Ostreatus) Shi-Take en Bietenputzwammen (Stropharia rugoso-annulata) gekweekt. Er zijn ook 2 grote paddestoelenvijanden: slakken en muizen.Mijn stammetjes had ik altijd in een soort badje staan (soort slotgracht dus) en mijn kratten met zaagsel hadden een plastic dakje. Goede paddestoelen website, volgens mij,: http://www.groenetakken.nl/ .Er zijn ook Nederlandse boeken over paddestoelen, maar de website geeft ook uitgebreide informatie. Dus houtbewerkers gooi uw zaagsel en koffieprut niet weg, maar geef het aan uw collega-houtbewerkers: de paddestoelen.
 

golddigger

Actieve deelnemer
22 jul 2010
241
0
Ik kende beiden websites ze raken mijn interessevlak namelijk! Permacultuur/ duurzaam & gezond. Leuk om te lezen! Werken met zulke producten is ook een echte droombaan.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
de 2e site kende ik niet, vindt hem ook niet echt prettig (overzichtelijk)
Inmiddels een verkooppunt gevonden die stammetjes heeft liggen 6 weken geleden gekapt
even zien of het lukt om na het weekend er een paar op te halen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.