Houten schatkist

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Heb me een schatkist gemaakt voor mijn kinderen.
Gemaakt van eiken planken, 3/4 inch dik, gezaagd met de alaskan mill van een eik bij ons uit het bos.
De eiken waren allemaal wel behoorlijk krom, heb ze niet door de vandiktebank gehaald maar alleen geschuurd en zoals ze waren het kistje gemaakt.
Dat viel nog niet mee, werken met hout dat niet overal even recht/dik is, maar het eindresultaat is wel goed gelukt.

(er zijn twee foto's bij die zijn een kwart gedraaid, sorry hiervoor.)
IMG_1652.jpg
IMG_1654.jpg

De scharnieren waren oud en verroest, kwamen van een oude deur. Een dag in de citroenzuur, werkt perfect.
Hetzelfde geld voor de sluiting, ook van een oude verotte kist.

De handgrepen komen van wat oude keukenkastjes.
IMG_1657.jpg
De spijkers zijn nieuwe, handgesmede spijkers. Geeft het kistje wel het juiste detail, vind ik.

De deksel heb ik met hol/bol gemaakt. Werkt op zich wel goed, alleen omdat de eiken niet overal even dik waren was het wel lastig om het geheel goed sluitend te krijgen. Uiteindelijk het ik het geheel met guppamaker met eiken stof nog beetje nabewerkt, werkt prima.
IMG_1658.jpg

Al met al een leuk projectje, denk wel dat ik de volgende keer het eiken toch eerst ga vlakken, scheelt me een hoop werk.....

Nu nog een schatkaart maken, de kist vullen met 'gouden' chocolade munten en wat kado's en dan gaan we schatzoeken...
Want daar doen we het allemaal voor, de blije kindergezichten...
 

renekooijman

Actieve deelnemer
1 sep 2011
319
25
Zeer mooi geworden. Die spijkers geven de kist inderdaad net dat beetje extra.
Heb je de schatkist nog ergens mee afgewerkt?

Groet, Rene
 
P

Pel

Guest
De kinderen die deze schatkist krijgen zullen zeer gelukkig zijn, mooie kist.

Groet Pel.
 

roeliepoelie

Actieve deelnemer
6 sep 2011
504
3
Dank voor de reacties.
De kist heb ik afgewerkt met olie, Osmo Top olie om precies te zijn. Van die olie weet ik zeker dat die niet stinkt en niet giftig.

iets voor mijn kinderen maken is altijd zeer dankbaar en leuk werk, doe het ook altijd met veel plezier.

Nu maar eens bedenken wat ik nu ga maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.