Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13

Onderwerp: Houten schatkist

Houten schatkist

Heb me een schatkist gemaakt voor mijn kinderen.
    Gemaakt van eiken planken, 3/4 inch dik, gezaagd met de alaskan mill van een eik bij ons uit het bos.
    De eiken waren allemaal wel behoorlijk krom, heb ze niet door de vandiktebank gehaald maar alleen geschuurd en zoals ze waren het kistje gemaakt.
    Dat viel nog niet mee, werken met hout dat niet overal even recht/dik is, maar het eindresultaat is wel goed gelukt.

(er zijn twee foto's bij die zijn een kwart gedraaid, sorry hiervoor.)
    IMG_1652.jpg
    IMG_1654.jpg

De scharnieren waren oud en verroest, kwamen van een oude deur. Een dag in de citroenzuur, werkt perfect.
    Hetzelfde geld voor de sluiting, ook van een oude verotte kist.

De handgrepen komen van wat oude keukenkastjes.
    IMG_1657.jpg
    De spijkers zijn nieuwe, handgesmede spijkers. Geeft het kistje wel het juiste detail, vind ik.

De deksel heb ik met hol/bol gemaakt. Werkt op zich wel goed, alleen omdat de eiken niet overal even dik waren was het wel lastig om het geheel goed sluitend te krijgen. Uiteindelijk het ik het geheel met guppamaker met eiken stof nog beetje nabewerkt, werkt prima.
    IMG_1658.jpg

Al met al een leuk projectje, denk wel dat ik de volgende keer het eiken toch eerst ga vlakken, scheelt me een hoop werk.....

Nu nog een schatkaart maken, de kist vullen met 'gouden' chocolade munten en wat kado's en dan gaan we schatzoeken...
    Want daar doen we het allemaal voor, de blije kindergezichten...

Zeer geslaagd.

Zeer mooi geworden. Die spijkers geven de kist inderdaad net dat beetje extra.
    Heb je de schatkist nog ergens mee afgewerkt?

Groet, Rene

Heel gaaf! Erg goed gelukt.
    Groeten, Raymond

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2015
    mooie kist, zullen ze blij mee zijn
    vriendelijke groet, Peter

www.bermartcrafting.nl

Mooie uitstraling met het hang en sluitwerk, de nagels en handvatten. Past er zeer goed bij !
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Een schat van een kist !

Werkelijk schitterend! De handgrepen zijn ook heel mooi!
    Groeten
    Jan Anton

Mooi hoor! Staat ook nog op mijn lijstje.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    De kinderen die deze schatkist krijgen zullen zeer gelukkig zijn, mooie kist.

Groet Pel.

Forum Rechten