Drempel maken van Multiplank parket?

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Op het moment ben ik bezig met het leggen van een vloer van eiken multiplank. Dat zijn 2 lagen 'inferieur' hout met een toplaag van 4 mm eiken.

Tussen onze woonkamer en keuken komen schuifdeuren ('en suite').

We hebben een oud huis, dat in het verleden door werkzaamheden aan het waterfront (we wonen direct aan de Hollandsche IJssel) een beetje is scheefgezakt. Dit hebben we voor de woonkamer opgelost door aan aanbouwdeel (HSB) recht te laten vijzelen. Van het stenen deel van de woonkamer liep de vloer ook een beetje scheef. Door te werken met opvullatten (spieen) hebben we nu een volledig waterpas liggende vloer.

Onze verbouwing doen we in 5 fasen. De woonkamer is de eerste, de keuken is de laatste fase. Ook in de keuken zal de vloer uiteindelijk waterpas worden gelegd. Dat zal tot gevolg hebben dat er ter hoogte van de en-suite deuren een hoogteverschil van een cm of 5 komt. Als het zover is maak ik daar een nieuwe drempel en kort ik de schuifdeuren in.

Nu wil ik voorlopig een drempel maken. Mijn idee is deze op te bouwen uit twee lagen MDF, bekleed met multiplank. Tussen de eerste laag MDF en de kopse kanten van de multiplanken komen dan parketveren te zitten. Over de parketveren heen komt dan de tweede laag MDF, en dan het geheel bekleden met multiplank. Aan de lange zijde de multiplank in verstek verbinden met een verticale strook van hetzelfde materiaal. Het geheel verlijmen en dan met een afrondfreesje de scherpe kant eraf halen. Het parket is dan perfect 'zwevend' ingeklemd tussen rondom parketveren. De plinten zelf en architraaf ga ik dan uit MDF opbouwen.

Is dit een haalbaar idee?

Groet, Karel
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Ik heb het 3x opnieuw gelezen maar ik begrijp niet wat je bedoelt. Tekeningetje?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
MDF op een vloer lijkt me ivm vocht niet handig. Waarom niet gewoon een stuk massief nemen, lijkt me een stuk minder werk en veel minder kwetsbaar.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Even een tekeningetje:

IMG_20151020_192705.jpg

Voor het vocht ben ik niet bang. De vloer is van underlayment. Eronder zit de kelder. Bovenop de vloer/onder de drempel zit dampdichte folie.
Had ik laminaat ipv multiplank gelegd dan was er ook MDF op de vloer gekomen.
Ik maak dus een smallere drempel waartegenaan de vloer met parketveren wordt gelegd. Vervolgens overbrug ik de kier met parkertveren met een tweede laag MDF, tevens bedoeld om het hoogteverschil tussen twee vloeren aan weerszijden van de drempel op te vangen. Tenslotte bekleed ik de drempel met multiplank. Het meest kritische lijkt mij de hoekverbinding in verstek. Die hoek wil ik afronden met een afrondfrees.
 

Bijlagen

  • IMG_20151020_192705.jpg
    IMG_20151020_192705.jpg
    42,2 KB · Weergaven: 235
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Het zou mijn oplossing niet zijn, MDF op die plek vind ik helemaal niets. Daarnaast blijf ik het een hoop gedoe vinden en een mechanisch kwetsbaar detail opleveren.
 
P

Pel

Guest
Het is natuurlijk niet mijn huis, maar wat is er mis met een massief eiken dorpel?

groet Pel.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
De multiplanken drempel zal dezelfde kleur hebben als de vloer. Het wordt lastig om een massieve drempel de zelfde look te geven.

Maar dit is een tijdelijke oplossing, de keuken wordt pas over een jaar of twee aangepakt. Dan wordt daar de vloer ook waterpas gemaakt en verandert de vloerhoogte. Dan wil ik een nieuwe drempel maken, misschien wel massief. Het verschil in vloerhoogte tussen de keuken en woonkamer wordt dan 5-8 cm.

Het voordeel van het opbouwen in lagen is dat ik de spleet met parketveren tussen drempel en vloer kan overbruggen waardoor de vloer onder de bovenste (afwerk)laag van de drempel zit. Dat vind ik mooier dan een lage drempel en latjes om die spleet af te werken. Als later de keukenvloer op hoogte is gebracht wordt de drempel meteen de op- en afstap bij het hoogteverschil en kan ik de spleet met parketveren aan weerszijden op verschillende hoogte wegwerken.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Wat zijn parketveren?

En ik zou het gewoon proberen.
Het lijkt mij wel haalbaar.
En het hoeft geen 20 jaar mee te gaan.
 
P

Pel

Guest
Als een tijdelijke nood oplossing zal dit wel gaan, maar houd er rekening mee dat een dorpel veel te lijden heeft, die toplaag van 4 mm zal met de tijd slijtage gaan vertonen. Al naar gelang van gebruik natuurlijk.

Groet Pel.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik zou toch voor massief gaan. Op de tekening werk je met verstekken, een drempel heeft nogal wat te voortduren en verstekken zijn nogal kwetsbaar. Een paar keer met de stofzuiger eroverheen rollen en je bent op de verstekken zo door de toplaag heen.
Onze Zwolsche houtboer heeft mooie stukken massief hout voor niet te veel geld die mooi combineren met het eiken.
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
189
39
Lijkt me ook wel haalbaar, en meteen een goeie test. Als de drempel erg hard slijt kun je wanneer de keukenvloer gedaan is hetzelfde principe hanteren maar dan met massief eiken. Als het mdf vochtig zou worden kun je dat vervangen voor een multiplex.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.