Amerikaans of europees eiken?

Arent

Nieuw lid
17 okt 2015
1
0
Dag allen,

Heb een vloer gekocht maar ben een beetje geschrokken van de rode/roze tint. Ik twijfel daardoor of ik niet met rood amerikaans eiken te maken heb. De vloerdelen zijn gekalkt en geolied en daarom vind ik het lastig te bepalen. Ik heb me wel eens laten vertellen dat er verschil in ringporigheid is, maar ik maak er niet zoveel van.. Is er iemand die mij kan helpen?
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    58,1 KB · Weergaven: 380
  • image.jpg
    image.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 380
  • image.jpg
    image.jpg
    94,7 KB · Weergaven: 381
  • image.jpg
    image.jpg
    65,9 KB · Weergaven: 378

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Op basis van de structuur zou ik nog voor Europese eik gaan, maar dat is meer een gevoel. Het feit dat het gekalkt en geolied is maakt het wat lastiger voor mij. Als voorbeeld hier een schaal uit Amerikaans eiken:

amerikaanse_eik.jpg

en een schaal uit Europees eiken:

europese_eik.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Rode Amerikaanse Eik kun je identificeren by een stukje van het hout (in de lengte) te nemen en een eind in het water te steken en op het andere einde te blazen, er zullen luchtbelletjes uit het einde in het water komen.

Dit komt omdat Red Oak geen tyloses in de porieen heeft, White Oak heeft dat wel, Red Oak word dus niet voor wijn vaten gebruikt ;).

Red Oak endgrain 10 maal vergroot
red-oak-endgrain-zoom-200x200.jpg
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Je hebt helemaal gelijk Leo, maar het hier groeiende Europees eiken (quercus robur) heeft ook open porieën, dat maakt het wat lastig!

I do believe that you are mistaken Jurriaan, to my best knowledge is Quercus robur a White Oak species and has closed cells, a reason it is used for Wine barrels, I do have a picture of the endgrain 10 times enlarged that shows the closed cells.

Quercus robur endgrain 10x.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Leo,

we hebben allebei gelijk. Je hebt gelijk, Quercus Robur heeft dichte porien, maar ze zijn niet over de gehele lengte door en door afgesloten.
Als je een dun stukje (zo tot 8 mm) quercus robur hebt als kopshout, dan trekt vocht en olie er nog steeds snel doorheen. Uiteraard zit er in
vaten geen dun kopshout. Bij schalen uit quercus robur kun je de open porien ook heel goed gebruiken, als je er olie met kleurstof op smeert
zal dat vooral zich in de porien verzamelen. Ik vermoed dus, zoals op je plaatje ook te zien lijkt, dat er gemiddeld in elke porie om de centimeter
wel een afsluiting zit, bijvoorbeeld.

Nu is het voor dun parket, wat aan de ene kant gelijmd en aan de andere kant geolied is, wat lastig om te herkennen of de porieen van het
hout open of dicht zijn.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Thanks for the info Jurriaan, Ik weet niet hoeveel en hoe dicht bij elkaar de tyloses in de poriën zitten, en ja je moet natuurlijk wel een mooi stukje recht hout en zonder finish over de einden hebben, anders krijg je geen goed resultaat.

De staven in de vaten worden natuurlijk van lang hout gemaakt, en zo zou je kunnen zeggen dat Rood Eiken ook wel gebruikt kon worden, maar dat gebeurd niet voor zover als Ik het weet, in ieder geval als je een stukje recht draderige Eik van zo’n 10cm hebt dat belletjes maakt in het water waneer je er op blaast, dan heb je Amerikaanse Red Oak IMO :D

Kleur is dikwijls variabel genoeg dat je dezelfde kleuren kunt hebben in deze twee soorten Eik, vooral omdat er verschillende Red Oak en White Oak species zijn die allemaal onder de zelfde namen aangeboden worden, have fun and take care 1thumb.gif
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Quasi alle houtsoorten hebben een poreus kopshout, dat is eigen aan hout. Daarom ook dat kopshout lijmen meestal geen succes word, de lijm verdwijnt razendsnel in de poriën. De open vaten bij Rood Amerikaans Eiken zijn echter van een heel andere orde, dit zijn echt "draineerbuizen" Het water spoelt er zo dooreen. Bij mijn weten is dit de enige houtsoort waar dit fenomeen bestaat.
Als het hout word toegepast bij vaten of als scheepshuid lekt het water er ook dwars dooreen. Op een onwaarschijnlijk korte tijd is het hout oververzadigd van vocht en komt het er letterlijk langs alle kanten uit. Heb ooit zo eens een stel zijzwaarden gezien, gemaakt uit Rood Amerikaans Eiken, leken eerder op nat karton dan op hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.