excentrisch mini schaaltje

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Beste forumleden,
Vlug iets gedraaid waarvan het idee op het moment van het draaien is ontstaan, namelijk een excentrisch mini schaaltje.
Laat ons zeggen dat het een klein experiment geworden is.
Ik ben gestart met een stukje meranti die al een hele tijd blijft liggen omwille van de saaie kleur als houtstructuur vind ik persoonlijk.
Mijn blok had een diameter van 120 mm en een dikte van 65 mm.
Hier het eindresultaat waarvan de stappen volgen hoe het werd gerealiseerd.
PA160695.jpgPA160687.jpgPA160689.jpg

Het realiseren zelf.
Opspannen tussen de centerpunten.
PA160636.jpg

Een kraagje aandraaien om in een klauwkop te kunnen plaatsen plus op een zo groot mogelijke diameter grof draaien (+/- 112 mm).
PA160641.jpg

Meranti blok in de klauwkop plaatsen.
PA160642.jpg

Vorm draaien die de onderkant van het schaaltje moet worden.
PA160645.jpgPA160647.jpg

De vorm schuren tot korrel 400.
PA160650.jpg

Afwerken met shellawax.
PA160652.jpgPA160653.jpg

Werkstuk wat schuin opspannen in de klauwplaat. Dit is ongeveer een 6 à 7 mm verplaatst geweest.
PA160655.jpg

De voorkant vlak draaien en hier moet men zeker attent zijn;
Er moet op een tamelijke hoge snelheid gewerkt worden om het happen te vermijden van uw beitel.
Voeling is hier ook een must.
PA160660.jpgPA160662.jpgPA160661.jpg

De binnenvorm draaien en weer is er hier zeker een concentratie bij nodig wegens het werkstuk die excentrisch draait.
PA160664.jpgPA160667.jpgPA160668.jpg

Binnenvorm schuren tot korrel 400 en afwerken met shellawax.
PA160669.jpgPA160671.jpgPA160672.jpg

Werkstuk uit de klauwkop nemen en weer recht plaatsen om te kunnen los/afdraaien.
Aan de ingeperste groefjes van de bekken die zich afgetekend hebben is dit zeer gemakkelijk om recht te plaatsen.
PA160676.jpgPA160677.jpg

Los/afdraaien werkstuk tot een zekere diepte.
PA160679.jpg

Als laatste bewerking om het werkstuk los te maken werd het laatste deeltje afgezaagd met een rugzaag;
De draaibank stond op dit moment niet aan.
Het afzagen werd voornamelijk gedaan uit veiligheidsredenen doordat het werkstuk excentrisch draait. Het is dus niet vast te nemen al draaiend.
PA160682.jpgPA160683.jpg

Laatste restje wegsnijden met de hand en wat schuren om vervolgens af te werken met shellawax.
PA160684.jpgPA160685.jpgPA160686.jpg

De bedoeling is nu om nog een groter exemplaar te maken met nog wat meer details aan.
Het eindresultaat krijg je dan ook te zien binnenkort.

Ah ja, ik start binnenkort weer een tamelijk groot, boeiend project.
Groetjes Sirjacobs Didier.
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Hallo Didier,

Zie je wel dat het is ook wel eens leuk is om een werkstuk te maken waarbij je helemaal geen lijm nodig hebt.

Rien,
Je hebt zeker een punt. Misschien ben ik te veel gefocust op het constructieve met de bijhorende verlijmingen. Zeker en vast iets wat ik meer moet gaan doen zoals u. Meer vertrekken uit een blok hout vanuit de natuur om het creatieve uit de vingers te laten komen op het moment zelf.
Het extreem gaan nadenken, uitspitten en uitdagend gaan werken zit in mij en het laat me niet los.
Houtbewerking is mijn passie van toen ik een kleine knaap was van ongeveer 7 jaar.
Ik zal uw raad eens opvolgen.
Groetjes.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Mooi schaaltje Didier, ondanks het saaie meranti. Met shellawax krijgt het toch een warme gloed.
Hier een alternatief van een excentrische schaal, toen gedraaid naar een voorbeeld va Nick Agar.

Nico,
Mijn schaaltje leunt enorm dicht bij wat u hier toont Nico ondanks dat het een improvisatie was van me.
Een ander stuk hout zoals iets die vervuurd zou zijn had beter gekund, maar dit zal het volgende worden denk ik.
Trouwens het schaaltje van u is ook heel top hoor met een zeer mooie afwerking.
Die knopjes hebben zeker iets.
Groetjes Nico vanuit West-Vlaanderen.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Vandaag nog een tweede mini excentrisch schaaltje gemaakt uit vervuurde beuk.
Deze heeft een diameter van 100 mm.
Mijn stuk was iets kleiner tegenover het eerste uit meranti.
Ik moet toegeven dat dit kleine dingetje toch verslavend aan het worden is éénmaal je ermee bezig bent.
Een aanrader om eens zelf te proberen en vergeet uw resultaat niet te plaatsen op deze forum.
Succes ermee.

PA170625.jpgPA170626.jpgPA170627.jpgPA170629.jpgPA170628.jpg
 
Beste Didier,

Wat een sublieme schaaltjes. Vond ik die meranti al mooi, die beuk met slaap is prachtig.
Zo zie je maar weer, het zijn niet altijd de grote dingen die het doen :cool:.

Ik heb zelf nog niet echt met hout gewerkt waar slaap in zit maar het is echt prachtig hoe de natuur die structuur in het hout kan aanbrengen.

Gr Edwin
 

dehoutdraaierij

Post veel
11 nov 2010
1.121
243
Doetinchem
Laat ik nou eens met een genuanceerde mening komen. Ik vind beuk met slaap (vervuurde beuk) prachtig, maar het hout heeft naar mijn mening geen kunstgrepen nodig om dit tot z'n recht te laten komen. Het merantie schaaltje is mooi. Het "off centre" gedraaide deel is mooi omdat het hout weinig aandacht vraagt. Het schaaltje van beuk is ook mooi maar heeft het "off centre" deel niet nodig...
Ach het is maar een mening... en ze zijn beide prachtig afgewerkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.